Haagse muzikanten in opstand tegen gemeentebeleid Haagse muzikanten in opstand tegen gemeentebeleid

Klachtenmail naar wethouders Huffnagel en Klijnsma

, Remco van der Ham,

Haagse muzikanten in opstand tegen gemeentebeleid

Klachtenmail naar wethouders Huffnagel en Klijnsma

Remco van der Ham, ,

De beslissing van de Haagse gemeente om het programma Rock Nation van Edwin Jansen met een ton aan subsidie te steunen liet de afgelopen week al veel stof opwaaien in Den Haag. Vandaag ging er een email naar de wethouders Klijnsma (Cultuur) en Huffnagel (Citymarketing), op initiatief van de Haagse muzikant Lennart Bes, bekend van onder andere de bands The Polar Exploration Ship en Burma Shave.

Klachtenmail naar wethouders Huffnagel en Klijnsma

De beslissing van de Haagse gemeente om het programma Rock Nation van Edwin Jansen met een ton aan subsidie te steunen liet de afgelopen week al veel stof opwaaien in Den Haag. Vandaag ging er een email naar de wethouders Klijnsma (Cultuur) en Huffnagel (Citymarketing), op initiatief van de Haagse muzikant Lennart Bes, bekend van onder andere de bands The Polar Exploration Ship en Burma Shave. Sinds het versturen van de email is inmiddels ook bekend geworden dat een deel van de subsidie van de afdeling Cultuur komt, maar liefst 30.000 euro. In de email vraagt Bes namelijk of het geld enkel uit het potje Citymarketing komt, maar hier is dus inmiddels meer duidelijkheid over. Hieronder lees je de email met bijgevoegd een aantal reacties die Bes kreeg na een email die hij verstuurde naar verschillende mensen uit de Haagse muziekscene. “Geachte mevrouw Klijnsma en heer Huffnagel, Ik schrijf u in uw functies als wethouders van respectievelijk Cultuur en Citymarketing van Den Haag. Met verbazing heb ik namelijk kennis genomen van het besluit van de gemeente Den Haag om 100.000 euro bij te dragen aan het TV-programma Rock Nation met als doel onder andere het stimuleren van "de grote culturele betekenis van popmuziek voor Den Haag" (aldus het collegebesluit). Mogelijk kunt u zich voorstellen dat ik mij als Haagse popmuzikant die al decennia actief is, afvraag waarom een programma over een band die nog niet eens bestaat, financieel gesteund dient worden door de gemeentelijke overheid, vooral als het gaat om een productie van een commercieel bedrijf (Eyeworks) voor een commerciële omroep (RTL5). Wellicht komt dit bedrag uit het budget voor city marketing en niet cultuur, zodat de gemeente formeel gezien niets verweten kan worden. Het blijft echter wrang om te bedenken hoezeer talloze bands geholpen zouden zijn met een fonds van een vergelijkbaar bedrag waaruit opnames, cd-releases, promotiekosten, buitenlandse optredens, enz., (mede-)gefinancierd kunnen worden. (Daarnaast vermeldt het collegebesluit zoals gezegd duidelijk culturele doelstellingen.) Om er zeker van te zijn dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, heb ik een aantal andere muzikanten gevraagd om een reactie op het besluit. Hieronder vindt u een (anonieme) bloemlezing uit deze reacties. Ik kijk belangstellend uit naar uw antwoord. Met vriendelijke groet, Lennart Bes” * "Ik vind het echt ongelooflijk dat daar zoveel geld in wordt gestoken, voor dat geld zouden 50 getalenteerde Haagse bands ieder 2000 euro tot hun beschikking kunnen hebben waarmee ze zouden kunnen touren in het buitenland, goede studio-opnames maken, een videoclip, een promotiecampagne opzetten enz. Deze subsidietoekenning getuigt echt van ideeënarmoede en verspilling van geld, de doelgroepbenadering is ook heel onscherp." * "Opmerkelijk dat een commercieel programma van Oerlemans gesubsidieerd moet worden. En wat een hoop geld. Het zal wel zo zijn dat ze voor dit geld zo nu en dan in beeld moeten brengen dat het programma zich in Den Haag afspeelt, opdat de kijker denkt sjonge jonge wat is Den Haag toch een fijne stad. Zoals merken als Coca Cola en Apple vaak in films en series doen. Ik kan nu al bedenken dat ze dit op een nogal onsmakelijke beperkte manier gaan doen, die niets met wat wij de Haagse muziekcultuur noemen te maken zal hebben. En het Idols principe om op TV mensen als reclameobjecten zoveel aandacht te geven dat ze zonder werkelijk iets eigens te ontwikkelen op z'n Nederlands beroemd worden, is een commercieel ding. De cd/singel die uitkomt zal even veel geld opleveren zodat Oerlemans hierna weer een stom programma kan maken. Subsidie zou belangeloos moeten zijn zodat oorspronkelijke dingen de kans krijgen om op eigen benen te staan. Misschien moeten we de Oerlemans-subsidie wel gewoon geen subsidie meer noemen maar gewoon geld om reclame te maken. Toevallig heb ik net een subsidieaanvraag gedaan bij Popoverzee. Ook via de gemeente Den Haag. Dit om de kosten te dekken van onze Europese tour later dit jaar. Het gaat om een fractie van een fractie van het bedrag van Oerlemans. Mocht ik die subsidie ontvangen komt Jetta Klijnsma ons uitzwaaien als we vertrekken, met pers lijkt me. Dit ook weer om naar buiten toe te kunnen laten zien wat Den Haag toch een fijne Popstad is. Dat moet dan maar. Zo gaat het blijkbaar. Als [band] de subsidie niet krijgt is er, door het te vergelijken met de Oerlemans-subsidie wel een leuk inzicht in de Haagse subsidiecultuur ontstaan. Heel misschien moeten mooie dingen wel geheim blijven." * "Belachelijk inderdaad!! [...] Weg ermee!" * "Inderdaad een belachelijk plan wat helaas maar al te vaak voorkomt in ons subsidie landje. Wat ik trouwens niet helemaal begrijp maar misschien heb ik het mis: wat is überhaupt de meerwaarde van dit programma voor de (pop)stad Den Haag??? het is toch een nationaal programma wat openstaat voor muzikanten uit heel NL, of niet? De enige Haagse link is toch dat de presentator en de organisator toevallig uit Den Haag komen? En ja, ok dat huis staat ook in Den Haag maar dat is toch ook niet relevant voor het programma?" * "Wat ik van die subsidie vind? Be-la-che-lijk. Geld over de balk smijterij is het, ten koste van echte muzikanten." * "Natuurlijk is het de Gemeente alleen maar te doen om de publiciteit, niet verkeerd via zo'n k[...]t RTL-5, maar goed... Vanaf volgend seizoen zijn bestaande Haagse bands (die het zonder steun van de Gemeente moeten stellen) gewoon weer op tournee door het ganse land. [...] Uit protest scheer ik vandaag mijn baard af. Ik denk dat het goed is om hier op een of andere manier juist een slaatje uit te slaan. Om te beginnen zat ik al weken te twijfelen om de tondeuse weer ter hand te nemen, en ten tweede denk ik dat de mensen in het stadhuis nu ook iets meer bereidwillig zijn om serieus geld uit te geven voor MUZIEK, in plaats van MEDIA-EXPOSURE." * "Count me in als volgeling." * "Er had veel mee gedaan kunnen worden. Maar 'who f[...]king cares these days'. De Stones werden ook met subsidie neer gepletterd op het Malieveld door een aantal bobo's die graag zelf ooit het lef of toestemmende ouders hadden gehad om het Kurhaus mee te kunnen maken maar het niet durfden. De burgemeester komt uit een VVD-kamp als ik me niet vergis. Ik zal je vertellen dat de VVD nooit en te nimmer in mijn actieve dagen als promotor van Haagse pop [...] ook maar iets heeft gedaan voor pop in het algemeen en Haagse pop in het bijzonder. Ze begrepen het niet of hadden een totaal verkeerde voorstelling van wat pop was. Verder zal ik je zeggen dat het 'onthaagsen' o.a. de KoniginneNach en het verdwijnen van de Haschiba ook voor een groot deel op conto staat van de Haagse politiek. Dus verwacht niet te veel. Doe je eigen ding." * "Het subsidiebeleid is mij ook een doorn in het oog." * "Wat een genante vertoning, dit verhaal! Heel jammer dat de zoveelste "muziekfabriek"ontstaat. McDonalds muzikanten kweken is nou niet bepaald een kunst. Gelukkig leidt dit soort gezeik vaak tot prachtige tegenbewegingen, dus daar verheug ik me dan op!" * "Waarom mag maar één band hier van profiteren! [...] Den Haag is een stad vol muziek. Door het alleen als rockstad te profileren ga je voorbij aan alle andere soorten muziek die hier met liefde gemaakt wordt. Maar dit project draait ook niet om de liefde voor muziek maar om keiharde poen. Met een grote schep geld kun je trouwens nog een drol naar de nummer 1 positie promoten." * "Het is wel goed dat er een discussie op gang komt over deze zaken." * "Belachelijk verhaal! Zou het niet leuker zijn om dit immense bedrag te verdelen over subsidieloze zalen in Den Haag om bandjes te kunnen laten spelen in plaats van een project wat toch weer niets oplevert voor uiteindelijk bovengenoemde gedupeerden?" * "Ik vind het ook stom." * "Ik vind dit een beschamende Haagse vertoning. [...] Mijn eerste gevoel zegt me dat hier gesmeten wordt met geld. Wat mij vooral steekt - excuseer mij voor het aanhalen van een cliché - is dat de Gemeente Den Haag voor alles gaat investeren in de producenten van het project en de toekomstige manager(s) en de platenmaatschappij(en) van de artiesten. En daarnaast indirect hoopt te investeren in het bedrijfsleven en imago van de stad Den Haag. Ik begrijp het verlangen naar exposure van de gemeente Den Haag, maar dit project lijkt me - in de muzikale context - niet het juiste voertuig met de juiste bagage. Als de gemeente zo graag wil investeren in muziek uit Den Haag, dan kan ik mij voorstellen dat ze een programma ondersteunen of opstarten dat - zoals jij al opperde Lennart - de bestaande Haagse muziekscene support! En dat ze vervolgens de rest van Nederland laat zien hoe fantastisch Den Haag zijn muziek en muzikanten steunt! Wat netto het resultaat zal zijn van de doelstelling: "..het vergroten van de trots op Den Haag en de versterking van de economie in de binnenstad.." valt volgens mij nog te bezien. Moeten de Nederlanders buiten Den Haag trotser worden op Den Haag? Zullen de Hagenaars nóg trotser worden op hún stad achter de duinen, door het kijken van de vermakelijke soap die RTL5 ons zal gaan opvoeren? M.a.w. hoe gaat de gemeente Den Haag waarborgen dat de promotie van de stad op de voorgrond komt in de uitzendingen van Rock Nation? Rock Nation past geheel in de lijn van inmiddels uitgemolken tv programma's als bijv. Idols. En met terugwerkende kracht kan ik niet anders concluderen dan dat het de perfecte marketing strategie was van een aantal platenmaatschappijen en producenten, die er goed aan verdiend hebben. Wat is de cultureel toegevoegde waarde gebleken van een programma als Idols? Ieder jaar komen er weer nieuwe (tape) artiesten uit de hoge hoed, met een houdbaarheidsdatum van maximaal enkele jaren. Precies genoeg voor de producenten om er financieel op binnen te lopen. Etc. Tenslotte vind ik het subsidiebedrag stuitend als je bedenkt dat de gemeente Den Haag € 100.000,00 toekent aan de promotie van één te vormen 'Haagse' formatie. Ik zie niet hoe of op welke manier de Haagse muziekscene profijt gaat trekken van dit commerciële circus! Ik denk dat promotie van de stad wellicht doorslaggevend is geweest voor het toekennen van de subsidie en niet de promotie van de Haagse muziekscene, (alhoewel dit wel als speerpunt genoemd wordt in de brief van de gemeente.) Ik heb het bange vermoeden dat de subsidie barweinig voor de stad Den Haag gaat betekenen en nog minder voor de Haagse muziekscene."
Tags

Nu op 3voor12