Q-Bus zet zich in voor lokaal talent

Noodzakelijke plaats waar Leidse muziekcultuur kan blijven ontwikkelen

Leontine de Reede ,

Het concertverbod van popzaal Q-Bus in het Muziekhuis is na jaren van onenigheid eindelijk opgeheven. Sinds dit jaar is de zaal na een grondige verbouwing weer heropend om muzikanten een podium te bieden. John May, coördinator van de organisatie, benadrukt het belang van de functie van het Muziekhuis en concertzaal Q-Bus.

Noodzakelijke plaats waar Leidse muziekcultuur kan blijven ontwikkelen

Het concertverbod van popzaal Q-Bus in het Muziekhuis is na jaren van onenigheid eindelijk opgeheven. Sinds dit jaar is de zaal na een grondige verbouwing weer heropend om muzikanten een podium te bieden. De officiële opening vond plaats na ondertekening van het convenant Muziekhuis in juni maar in september vierde het Muziekhuis de opening nogmaals om de kick off van het nieuwe seizoen op te luisteren. John May, coördinator van de organisatie, benadrukt het belang van de functie van het Muziekhuis en concertzaal Q-Bus.

Convenant
John werkt vanaf 1998 bij het Muziekhuis. Hij is zelf ook musicus en studeerde als slagwerker aan het conservatorium in Den Haag. Het grootste deel van zijn leven gaf hij concerten met de band Circle Percussion, een bekende slagwerkerband die zijn inspiratie zoekt in de Japanse trommelkunst. Via een baan als docent in het Muziekhuis rolde hij in zijn functie als coördinator. Het Muziekhuis heeft het de laatste jaren bepaald niet gemakkelijk gehad. Na een hoop gesteggel om de overlast van de Q-Bus te beperken werd in juni een convenant getekend.

In dit convenant staan alle afspraken om overlast door bezoekers en gebruikers van het Muziekhuis in de directe omgeving te voorkomen. Het is in gezamenlijk overleg tussen buurtbewoners, medewerkers en huurders van het Muziekhuis, politie, milieudienst West-Holland, gemeente en andere professionele partijen tot stand gekomen. “We hebben inmiddels drie openingen achter de rug”, lacht hij. “Met de nieuwe isolatie en de begrenzer kunnen we het geluid nu goed dempen en blijven we binnen alle grenzen. We kunnen weer naar de toekomst kijken”, vertelt John als hij ons een blik op de vernieuwde zaal gunt.

Gemêleerde doelgroep
Die zaal is kleiner dan die van het poppodium LVC maar groot genoeg om dienst te doen als concertruimte voor liefhebbers van minder bekende acts die zowel uit de regio en van Hollandse bodem als uit het buitenland komen. “Het is hier met vijftig man binnen al gezellig. De programmering is breed en het publiek is daardoor gemêleerd”, legt John uit. “Het verschil met grotere poppodia is dat wij ons als Muziekhuis met de programmering van Q-Bus niet op de grootste bands richten maar meer op amateurbands, singer-songwriters en lokaal talent. Onze doelen liggen ergens anders door de functie die het Muziekhuis vervult. Wij willen een zo breed mogelijk publiek bereiken en de interesse wekken van zowel muzikanten als bezoekers.

Om interessante projecten tot stand te brengen, werken we bijvoorbeeld ook samen met verschillende lokale instanties. De samenwerking met het museum voor Volkenkunde is hier een goed voorbeeld van. Wij organiseren muzikale Afrikaanse avonden die aansluiten bij Afrikaanse tentoonstellingen of thema van het museum. Om ook en vooral jongeren te prikkelen om zich muzikaal te ontwikkelen, leggen we actief contacten met scholen en studenten. Er repeteren hier twee keer per week schoolbands en meer dan eens komen daar hele leuke dingen uit.”

Leids muziektalent
Het gebouw aan de Uiterstegracht herbergt naast het Muziekhuis, de concertzaal en muzikantenbar, de Leidse Vereniging Van Popmuzikanten (LVP), Muziekschool Leiden en een heuse opnamestudio. Hiermee biedt het een totaalpakket van alle benodigde voorzieningen voor de regionale muzikant onder één dak. Je kunt op het podium van Q-Bus dan ook regelmatig bands zien die zijn voortgekomen uit het oefencentrum van het Muziekhuis zelf.

“Die formule werkt heel efficiënt”, vertelt John niet zonder trots. “We hebben alles voor de muzikant binnen handbereik en dat is bijzonder interessant. Talenten komen hier vaak op jonge leeftijd binnen als ze beginnen als leerling op de muziekschool. Bandjes worden onderling geformeerd. Het is daarbij heel handig dat het Muziekhuis in al zijn facetten onmiskenbaar een functie heeft gecreëerd als ontmoetingsplaats voor muzikanten die elkaar kunnen leren kennen en eventueel samen kunnen werken. Er zijn hier al heel wat leuke bands ontstaan. Repeteren doen de bands vervolgens in de daarvoor ingerichte ruimtes”, legt John uit.

“Wij bieden plaats aan zowel individuele muzikanten als uitgebreide bezettingen. Er oefenen hier tussen de zestig en zeventig bands en daarom gonst het ook altijd van de creativiteit en inspiratie. Na voldoende oefening mogen muzikanten proberen al het harde werk om te zetten in een live show in Q-Bus. Om die reden organiseren wij dan ook regelmatig avonden waar nieuwe Leidse bands zich kunnen laten zien. Dat is een hele belangrijke taak van onze organisatie want het is moeilijk aan de bak te komen en die ervaring op te kunnen doen voor kersverse muzikanten”, benadrukt John stellig. “Wij willen het Muziekhuis dan ook op de kaart blijven zetten als de noodzakelijke plaats waar de muziekcultuur in Leiden kan blijven ontwikkelen.”

Meer informatie over de activiteiten van het Muziekhuis en de programmering van Q-Bus is te vinden op de website.