Bands & Beyond verzorgt leerzame avond in Bazart

Bekende muzikanten geven tips

Tekst: Tino van Leeuwen | Foto's: Ron van Varik, ,

Dinsdagavond 20 november stond de Bazart in het teken van Bands & Beyond. Dit rondreizend programma is in het leven geroepen door stichting InMusic en staat onder productionele leiding van Julie Verlinden, waarnaast Marjolijn Mayer de publiciteit voor haar rekening neemt. Het doel van deze avonden is ‘interactie tussen bekende en onbekende mensen uit de muziekindustrie te bewerkstelligen’.

Bekende muzikanten geven tips

Dinsdagavond 20 november stond de Bazart in het teken van Bands & Beyond. Dit rondreizend programma is in het leven geroepen door stichting InMusic en staat onder productionele leiding van Julie Verlinden, waarnaast Marjolijn Mayer de publiciteit voor haar rekening neemt. Het doel van deze avonden is ‘interactie tussen bekende en onbekende mensen uit de muziekindustrie te bewerkstelligen’. Allereerst stelt presentator Jasper van Vugt (OOR) de panelleden voor. Dit zijn David Hollestelle (Herman Brood), Ronald Landa (Delain), Kevin Aper (The Apers) en Ro Krom (Kraak & Smaak). Jasper opent met de vraag of deze mensen wel eens genaaid zijn door mensen uit de muziekindustrie. Ro neemt het woord: “Weinig mensen naaien je. Ik heb wel meegemaakt dat we met Gotcha! een contract hadden bij BMG, maar dat ze buiten Nederland niet echt kansen voor ons zagen.” David komt plotseling op de proppen met de vraag “Waarom zou je een cd maken? Anno 2007 is dat toch overbodig?” Ro antwoordt dat het een visitekaartje voor je band is en ook een groot deel van je inkomen genereert. Vanuit de zaal wordt dit beaamd. “Het is een statement, een mijlpaal,” aldus een lid van de band F. Uiteraard komt het thema ‘MySpace’ aan bod. Ro heeft een aantal tips om succes te genereren via dit medium. “Je moet een opvallende pagina hebben. En je kunt in plaats van een standaard aankondiging van optredens mensen beter persoonlijk aanschrijven.” Ronald vult aan dat een albumpresentatie op MySpace een goede stunt kan zijn. Vanuit de zaal komt de vraag wat een publishment deal precies inhoudt. Opnieuw neemt Ro het woord. “Via een publishment deal kunnen liedjes die door jou geschreven zijn in andere landen uitgebracht worden, gespeeld door artiesten daar. Het is trouwens zo dat van het voorschot dat met zo’n deal gepaard gaat, 33% naar publishing gaat. Het is het best om een publisher te vinden die niet is verbonden aan een platenmaatschappij.” Ronald Landa vertelt dat zijn band Delain door Mojo geboekt wordt, waarbij een vaste minimumprijs gehanteerd wordt. Een eventueel hoger bedrag kan gebruikt worden om professionelere mensen in te zetten. Ro doet uit de doeken dat hij leeft van het live spelen, waarbij releases op gunstige tijden voor een zo groot mogelijk publiek bij de optredens zorgt. David deponeert de vraag “Speel je voor het geld of uit esthetische overwegingen?” Ronald stelt dat zijn band Delain niet alleen voor het geld speelt, want “mindere shows doen we ook, voor de ervaring.” Uit het publiek komt de vraag of een platenmaatschappij tegenwoordig wel nodig is. Ro: “Commercieel gezien wel.” Ronald stelt dat netwerken vooral via de maatschappijen lopen. Kevin vertelt dat The Apers met verschillende independents heeft gewerkt. “Voor grotere maatschappijen zijn wij niet geschikt. De opbrengsten zijn wel lager, maar zo werken wij wel met mensen met dezelfde ‘feel’.” Ro weet verder te vertellen dat een major vaak meerdere releases tegelijk heeft en dat een independent echte liefhebbers van je muziek kent. Ronald noemt als voorbeeld de ‘streetteams’ van Roadrunner. “Dat zijn mensen die zich met hart en ziel voor je band inzetten.” “Hoe word je groot als band”, vraagt iemand uit de zaal. Ro: “Een band werkt als een huwelijk. Je moet samen naar een doel streven. Dat kan betekenen dat je bijvoorbeeld je beste vriend uit de band zet, omdat hij minder motivatie heeft.” David bagatelliseert deze stelling, want volgens hem maak je muziek voor jezelf. “Een riff die je zelf te gek vindt, kan bij het publiek wel of niet aanslaan, dat weet je nooit van tevoren.” Presentator Jasper vraagt aan het panel hoe je een tour in het buitenland voor elkaar krijgt. Kevin heeft daar een passend antwoord op: “Via myspace en door belangrijke emails in het buitenland te verzamelen.” Over Noorderslag vertelt Ro: “Verwacht niets. Het is geen garantie om door te breken, ook al is de hele Hollandse pers aanwezig.” Kevin noemt het krijgen van een Essent Award als reden voor hun vele boekingen. De avond wordt afgesloten met de gouden regel dat je muziek altijd voor je lol moet doen. David daarover: “Je kunt beter voor je plezier muziek maken en daarnaast een job hebben dan dat je het alleen voor het geld doet.” Ronald is iets genuanceerder: “Je doel kan best zijn om te leven van muziek, maar dan moet je wel bereid zijn concessies te doen.” Met deze woorden wordt de avond afgesloten en gaan de aanwezigen boordevol vergaarde informatie richting huis.