Kunstfestival EX-IS in het Paard

Haagse bands spelen speciale set

Mireille van Hilten | Foto's: Joost le Feber, ,

Vrijdag jongstleden 9 maart 2007 vond in het Paard van Troje het interdisciplinaire kunstfestival EX-IS plaats. Zowel de acts in de grote als in de kleine zaal stonden in het teken van EX-IS. Dit festival wil ruimte bieden aan kunstenaars om hun videokunsten, interactieve installaties, theater en muzikale performances, dansvoorstellingen en overig mixed media te tonen. Weg met de standaard pop- en rockmuziek in Den Haag, vanavond gaat het om kunst.

Haagse bands spelen speciale set

Vrijdag jongstleden 9 maart 2007 vond in het Paard van Troje het interdisciplinaire kunstfestival EX-IS plaats. Zowel de acts in de grote als in de kleine zaal stonden in het teken van EX-IS. Dit festival wil ruimte bieden aan kunstenaars om hun videokunsten, interactieve installaties, theater en muzikale performances, dansvoorstellingen en overig mixed media te tonen. Weg met de standaard pop- en rockmuziek in Den Haag, vanavond gaat het om kunst. In de kleine zaal wordt gestart met het ‘Info Aesthetics Symposium’. Dit symposium bestaat uit een discussie door een aantal panelleden, waaronder Aaron Koblin en het gaat over het kunstzinnig vertalen van data. Een behoorlijk aantal geïnteresseerden luistert aandachtig en er heerst een ontspannen sfeer. Voor deze gelegenheid is de kleine zaal ingericht met een aantal rijen stoelen, zodat het publiek van een optimale participatie kan genieten. Overigens wordt dit symposium georganiseerd door , een platform voor audiovisuele kunst. De hele maand zijn er bij aan de Stille Veerkade exposities en andere activiteiten wegens het tienjarig bestaan van ontwerpstudio LUST, maar deze avond dus in het Paard. Het sluit prima aan bij de andere kunstuitingen tijdens het EX-IS festival en wordt goed bezocht. In de grote zaal wordt aan muzikale kunstuitingen gehoor gegeven. Het publiek stroomt mondjesmaat toe terwijl de bekende Haagse formatie The Polar Exploration Ship start met een unieke set. De normaal goed navolgbare alternatieve rocknummers zijn voor deze gelegenheid vervangen door een rustigere, experimentele set. Het wordt al wat drukker in de zaal en het publiek kijkt en luistert geanimeerd naar de nieuwe werkwijze. De band wordt opgevolgd door drie mannen die nog een tandje experimenteler aan de slag gaan. Michel Waisvisz speelt zijn muziek met interactieve handschoenen, die een brug vormen tussen de fysieke beweging van de handen en elektronische muziek. Het ziet er niet alleen heel apart uit, maar klinkt samen met de zang en beats van zijn medemuzikanten (Cheradi en Tarek Atoui) zeer uniek. Weer wat bekender in Den Haag is de groep Bagga Bownz. Niet zo veel meer gezien in de Haagse scene de laatste tijd, maar nu weer spetterend en energiek tijdens EX-IS. Een andere Haagse highlight is The Cruiz Pour Du, een combinatie van verschillende bands uit de regio met "the ultimate claxon powerjazz experience". De act bestond onder andere uit Erik Hofland alias Dyzack op gitaar. Als je na het lezen van het bovenstaande denkt dat er best veel te zien en te horen was op het EX-IS festival... dat klopt! Meer dan de helft is nu nog niet eens belicht. Bijvoorbeeld dat er ook grote pluche konijnen in het publiek rondliepen, waarvan er minstens één dronken was. Of de laserinstallatie van Raymond Deirkauf, die geluiden op verschillende toonhoogtes triggert, afhankelijk van beïnvloeding van het publiek. Ook niet alle bands hebben we kunnen zien. De impressie van 3VOOR12/denhaag is dat het festival een zeer creatieve mix is van muziek, visuals en audio. Je verveelt je geen seconde door de mate van interactiviteit en leert muzikale kunstuitingen (weer) waarderen.