Grondleggers Japanse garagerock in Den Haag

Mad 3 en The Raving Bonkers doen avonddienst op zondag

‘Geen rock ’n rollbands zo cool als de Japanse’, beweert Nataly van het Groningse Vera. ‘Supergedreven, vet, hard en een teringgoede en retestrakke live show’, legt ze uit. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Meer en meer mensen worden wakker voor de Japanse underground rockscene. Een van de grondleggers is Mad 3.

Mad 3 en The Raving Bonkers doen avonddienst op zondag

‘Geen rock ’n rollbands zo cool als de Japanse’, beweert Nataly van het Groningse Vera. ‘Supergedreven, vet, hard en een teringgoede en retestrakke live show’, legt ze uit. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Meer en meer mensen worden wakker voor de Japanse underground rockscene. Een van de grondleggers is Mad 3. Het Japanse trio Mad 3 bestaat inmiddels 17 jaar. Frontman Eddie Legend, voormalig The 5.6.7.8’s (bekend van de soundtrack van Kill Bill) en Guitar Wolf, begon de samenzwering met vrienden Haruto en Kyo in ’89. De band groeit binnen no time uit tot een undergroundsensatie in Japan. Beter nog: samen met een aantal andere bands creëert Mad 3 eigenhandig de Japanse underground. In 1996 verschijnt het debuutalbum, Jack the violence. De plaat zorgt voor opschudding wereldwijd. De meeste recensies jubelen in termen als mindblowing en miraculous. Het album belandt in de top 5 favoriete albums van het gerenommeerde punkrock fanzine Maximum Rock ’n Roll. Mad 3 wordt een veelgevraagde band in Amerika. Gedreven door het succes produceert het Japanse trio in de tweede helft van de jaren negentig verschillende ijzersterke LP’s en EP’s. In 2000 volgt een bescheiden doorbraak. Major label Midi tekent de band. Het leidt er onder andere toe dat Mad 3 zich nu ook op Europa richt. En dat is goed nieuws, getuige de groeiende fanbase. Het lijkt wel alsof iedereen die de band live ziet, meteen tot bezeten promotor geraakt. Leuk en aardig, maar wat maakt Mad 3, Mad 3? Belangrijke factor is dat de band zich niet voor één karretje laat spannen. Japanners zijn geen puristen. Neem de meest recente plaat (#11), Lost Tokyo. Hierop hoor je een voorliefde voor rock 'n' roll, maar ook surf, psychobilly en glamrock, evenals hardcore punk, psychedelica en garage rock. De band put inspiratie uit vele bronnen en maakt er een uniek eigen brouwsel van. En dan de weergaloze live performance. Het is bijna demonisch hoe het trio zich geeft op het podium. Het zuigt, het beukt, het scheurt, het kraakt, het barst uit z’n eigen voegen en laat geen spaan heel van enig gezond verstand dat mocht bestaan bij het verzamelde publiek. Tel daar de extreem coole outfits en de superieure showmanship bij op en het hek is van de dam. Geen rock ’n rollband zo cool als de Japanse… Ho, ho. En The Raving Bonkers dan? Groeide daar niet een zeer eigenaardig bonsai boompje in onze eigen achtertuin? The Raving Bonkers raggen het met een vergelijkbare passie als Mad 3: rauw, stuwend, kolkend, garagesurfend zonder blik over de schouder. For the love of sweet Fanny Adams deed elk serieus muziekmedium jubelen van plezier. Zo kan het dus ook nog midden in übervercommercialiseerd NL, haalde men opgelucht adem. Mad 3 en The Raving Bonkers op uw vrije zondagavond. Het aanbod is wel eens minder geweest. Om 20:00 in Bazart. Entree: 4,50 euro.