Afwisselend en sfeervol Contex C in het Nutshuis

Experimenteel programma trekt veel liefhebbers van ondergrondse muziek

Rob Vondracek, ,

De Contex serie loopt al een aantal jaren. Na een stuk of zeven afleveringen in het Korzotheater, met ondermeer het onvergetelijke feedbackorkest en de muziekcarrousel is het Contex circus vrijdag 30 september geland in de grote hal van het Nutshuis. Een aparte maar sfeervolle locatie voor het afwijkende experimentele programma waar aardig wat liefhebbers van ondergrondse muziek op af zijn gekomen.

Experimenteel programma trekt veel liefhebbers van ondergrondse muziek

De Contex serie loopt al een aantal jaren. Na een stuk of zeven afleveringen in het Korzotheater, met ondermeer het onvergetelijke feedbackorkest en de muziekcarrousel is het Contex circus vrijdag 30 september geland in de grote hal van het Nutshuis. Een aparte maar sfeervolle locatie voor het afwijkende experimentele programma waar aardig wat liefhebbers van ondergrondse muziek op af zijn gekomen. Opener is Sobcheck, een viermans laptop ensemble dat zorgt voor electronica-breakbeats voorzien van visuals. Sobcheck vermengt alledaagse en onalledaagse geluiden met oldschool nintendo-thema's, bassen en breakbeats. En dat doen ze zeker niet slecht. Het mooie Sobcheck geluid past goed bij de galmbak van een zaal. De VJ zorgt voor mooie plaatjes: een soort reisverslagen vermengd met surrealistische beelden. Best indrukwekkend allemaal. Daarna is het improvisatie gezelschap Eigendunk aan de beurt. Onlangs maakten deze experimentele muzikanten tijdens Plein Open de Zeta aan de Grote Markt onveilig met een lange set noise improvisaties. Deze keer heeft men gekozen voor meer dynamiek en een opbouw van rustig naar hard. En dat pakt wonderbaarlijk goed uit. De strijkstok over distortionbas, een feedbackende met klankschalen en effecten bewerkte gitaar, twee laptops, samplers, een mandoline en diverse losse instrumenten zorgen voor een kleurrijk geheel. De doedelzak van ‘Jimmy’ Electrovolt klinkt fraai in de galmende zaal. Dit soort improvisaties kan vaak verkeerd uitpakken, maar dit keer hadden de heren van Eigendunk de goede toon te pakken. Florintintin uit Den Haag maakt in zijn eentje lapbop op de laptop. Jazzmuziek van Miles Davis, Duke Ellington of Chet Baker wordt door de computer gegooid en bewerkt. Wel fascinerend maar als act erg saai. Het geluid is ook dun. Wel is het een vernieuwende manier van live muziek bewerken. Een leuke act voor een modern jazzfestival. Stiff River is de vierde act van de avond. Een drumstel en twee basgitaren. De mooie frontdame gooit eerst een zak met veren leeg op de vloer (wie mag dat allemaal weer opvegen?). Daarna breekt een ruim drie kwartier durend noise spektakel los. Velen in de zaal vluchten naar buiten om te ontsnappen aan deze muzikale gekte. De meegebrachte bouwlampen die fel wit de zaal in schijnen, zorgen voor een macabere sfeer. Niet geschikt voor gevoelige zielen, maar wel passend op Contex. De laatste act van de avond is Malorix uit Rotterdam. Malorix is een producent van soundsystem culture clashes. Geïnspireerd door de grootstedelijke multiculturele samenleving van Rotterdam, stukjes raï, gabber, raps, drum 'n bass, banghra en grime worden verwerkt tot een spannend geheel. En wat uiteindelijk uit de speakers knalt, is ook nog eens dansbaar als de neten! Malorix is indrukwekkend en zeer veelbelovend. Een mooie afsluiter. We hadden de Contex concerten een beetje opgegeven. Maar als het allemaal weer zo spannend wordt als deze editie, dan heeft Contex nog zeker bestaansrecht.