Van 15 tot en met 18 november vindt in Den Haag in Theater Aan Het Spui weer een editie plaats van Crossing Border. Hoewel de formule van het festival –pop meets poetry- weinig verschilt met dat van voorgaande jaren, ligt dit jaar de nadruk op jonge bands. Festivaldirecteur Louis Behre: “Het ene jaar staan er meer oudgedienden, soms ligt de nadruk op wereldmuziek en dit jaar hebben we de jonkies geboekt. Het is maar net wat we leuk vinden.”
En dat ‘leuk vinden’ is volgens Behre van groot belang voor een festival als Crossing Border: “Het mengen van muziek, kunst en gedichten komt voor sinds de beatgeneratie van de jaren 50. Ik heb heel wat van dat soort festivals zien komen en gaan. Op het ogenblik heb je naast Crossing Border het Rotterdamse Motel Mozaique en Geen Daden Maar Woorden: allemaal festivals die met hart en ziel worden gedragen door enthousiaste mensen.”
Opvallend is dat in de feesttent aan het Spui een urban avond als onderdeel van het festival staat geprogrammeerd. Behre: “We hadden de schrijver van het boek Londonstani al geboekt. Hij verhaalt over panjabi-scene in Londen, waarin de Pakistaanse cultuur een belangrijk onderdeel speelt. Op het ogenblik hebben ze eigen radio- en televisiezenders. Ze denken: als ze ons niet accepteren, doen we alles wel zelf. Op deze avond speelt ook het Londense Panjabi Hit Squad. Samen met Kees de Koning van Topnotch hebben we er een hele avond met Nederlands talent als Wudstik, Dicecream, Blaxtar en Typhoon omheen gebouwd.”
Dit jaar presenteert Behre op het festival ook zijn eigen nieuwe boekenlabel Crossing Border Books op het festival. “Ik geef die boeken uit in samenwerking met uitgeverij Rothschild & Bach. Ik bepaal wat er uitkomt, maar hoef de vervelende zaken niet te regelen. Het is de bedoeling dat ik de schrijvers die ik uitbreng ook op het festival programmeer. Zo betrek ik ze meer bij de dingen die ik doe.”
Na het wegvallen van vaste sponsor Javaanse Jongens -goed voor 390.000 euro- enkele jaren geleden, brak een lastige periode aan voor het festival. “Inmiddels gaat het weer heel goed. We krijgen subsidie van de gemeente en inmiddels hebben we een nieuwe sponsor in Vrij Nederland gevonden.” Het gaat dus goed met Crossing Border. “We zitten dit jaar alleen nog een keer op Het Spui. Volgend jaar is de verbouwing van de Schouwburg klaar en kunnen we weer terug naar onze vaste plak,” zegt Behre. De 310.000 euro die Crossing Border van de Gemeente Den haag krijgt legt Behre als volgt uit: “Het klinkt misschien lullig, maar de euro is toch gewoon een gulden geworden.”
En zo gaat Crossing Border verder op de ingeslagen weg. Toch valt er voor Behre en zijn team ieder jaar weer een les te leren. “Afgelopen jaar openden we met Sinéad O’Connor. Dat was spraakmakend en belangrijk voor het zetten van de toon van het festival. Nu hebben we Casandra Wilson. Dat is een stuk minder spannend. Ik heb geleerd dat een goede opening heel belangrijk is. Het festival staat dan namelijk meteen als een huis.”
Inmiddels is de kaartverkoop in volle gang. De vrijdag en de zaterdag zijn bijna uitverkocht. Behre: “Mensen komen toch op de grote namen af. Daar wordt het festival ook op afgerekend. Maar dat is jammer omdat in de kleine zaaltjes de mooiste dingen staan. Mijn tip is de Noorse avond. Iedereen die ik daarvoor heb geboekt blijkt de rest van de bands en schrijvers uit Noorwegen goed te kennen. Het is een boeiende scene. Maar de vraag is of het publiek de Noren weet te vinden.”
3VOOR12/DenHaag volgt het festival op de voet. Bezoek daarvoor de lokaalsite van Den Haag.
En dat ‘leuk vinden’ is volgens Behre van groot belang voor een festival als Crossing Border: “Het mengen van muziek, kunst en gedichten komt voor sinds de beatgeneratie van de jaren 50. Ik heb heel wat van dat soort festivals zien komen en gaan. Op het ogenblik heb je naast Crossing Border het Rotterdamse Motel Mozaique en Geen Daden Maar Woorden: allemaal festivals die met hart en ziel worden gedragen door enthousiaste mensen.”
Opvallend is dat in de feesttent aan het Spui een urban avond als onderdeel van het festival staat geprogrammeerd. Behre: “We hadden de schrijver van het boek Londonstani al geboekt. Hij verhaalt over panjabi-scene in Londen, waarin de Pakistaanse cultuur een belangrijk onderdeel speelt. Op het ogenblik hebben ze eigen radio- en televisiezenders. Ze denken: als ze ons niet accepteren, doen we alles wel zelf. Op deze avond speelt ook het Londense Panjabi Hit Squad. Samen met Kees de Koning van Topnotch hebben we er een hele avond met Nederlands talent als Wudstik, Dicecream, Blaxtar en Typhoon omheen gebouwd.”
Dit jaar presenteert Behre op het festival ook zijn eigen nieuwe boekenlabel Crossing Border Books op het festival. “Ik geef die boeken uit in samenwerking met uitgeverij Rothschild & Bach. Ik bepaal wat er uitkomt, maar hoef de vervelende zaken niet te regelen. Het is de bedoeling dat ik de schrijvers die ik uitbreng ook op het festival programmeer. Zo betrek ik ze meer bij de dingen die ik doe.”
Na het wegvallen van vaste sponsor Javaanse Jongens -goed voor 390.000 euro- enkele jaren geleden, brak een lastige periode aan voor het festival. “Inmiddels gaat het weer heel goed. We krijgen subsidie van de gemeente en inmiddels hebben we een nieuwe sponsor in Vrij Nederland gevonden.” Het gaat dus goed met Crossing Border. “We zitten dit jaar alleen nog een keer op Het Spui. Volgend jaar is de verbouwing van de Schouwburg klaar en kunnen we weer terug naar onze vaste plak,” zegt Behre. De 310.000 euro die Crossing Border van de Gemeente Den haag krijgt legt Behre als volgt uit: “Het klinkt misschien lullig, maar de euro is toch gewoon een gulden geworden.”
En zo gaat Crossing Border verder op de ingeslagen weg. Toch valt er voor Behre en zijn team ieder jaar weer een les te leren. “Afgelopen jaar openden we met Sinéad O’Connor. Dat was spraakmakend en belangrijk voor het zetten van de toon van het festival. Nu hebben we Casandra Wilson. Dat is een stuk minder spannend. Ik heb geleerd dat een goede opening heel belangrijk is. Het festival staat dan namelijk meteen als een huis.”
Inmiddels is de kaartverkoop in volle gang. De vrijdag en de zaterdag zijn bijna uitverkocht. Behre: “Mensen komen toch op de grote namen af. Daar wordt het festival ook op afgerekend. Maar dat is jammer omdat in de kleine zaaltjes de mooiste dingen staan. Mijn tip is de Noorse avond. Iedereen die ik daarvoor heb geboekt blijkt de rest van de bands en schrijvers uit Noorwegen goed te kennen. Het is een boeiende scene. Maar de vraag is of het publiek de Noren weet te vinden.”
3VOOR12/DenHaag volgt het festival op de voet. Bezoek daarvoor de lokaalsite van Den Haag.