In het midden van de jaren zestig telde Den Haag zo’n 2000 popbands. Een paar honderd hiervan opereerden in de frontlinie van het Nederlands muziekscene. Den Haag was hotter dan hot als de Nederlandse hoofdstad van de beatmuziek. Namen als de Livin’ Blues, Group 1850, Earth and Fire, de Motions, Q65, de Sandy Coast en de Shockin’ Blue doen vijftig jaar later nog steeds een belletje rinkelen. Sommige van de bands die in deze tijd ontstonden, spelen nog steeds een rol van formaat. De Golden Earring bijvoorbeeld, is een kind van de Haagse beatgolf.
Beatmuziek is een substijl van de rock. Vanaf de tweede helft van de jaren zestig begon het de popmuziek te domineren. De bakermat van de beatmuziek is Liverpool. Den Haag werd haar Nederlandse tegenhanger. Het was de Haagse indorock die de beatexplosie veroorzaakte. Dat het vooral voeten aan de grond kreeg in Den Haag is niet zo verwonderlijk. Beatmuziek gaat gepaard met veel bluf en branie en dat zijn karaktereigenschappen waar ‘de Hagenees’ om bekend staat. Belangrijk in de muziek is de ruige zang en de prominente rol voor de slaggitaar. Toch is beatmuziek geen agressieve muzieksoort. Zo zijn er duidelijke invloeden van de black soul en Rhythm ‘n Blues.
De opkomst van de beatmuziek had veel te maken met het protest tegen de gevestigde orde in de jaren zestig. Een beetje kritische jongere tufte op zijn Vespa naar een van de vele ondergrondse bolwerken om de zaken op haar eigen manier aan te pakken. Nozems en provo’s domineerden de jongerencultuur en in het midden van de jaren zestig was beatmuziek hun muzikale uitlaatklep. Aan het einde van de jaren zestig ging de beatcultuur ten onder in andere stromingen, waaronder de progressieve rock en de flower power.
Tegelijkertijd zijn er altijd bands geweest die de beat trouw bleven. De laatste jaren is zelfs sprake van een beatrevival. In Barcelona is het bloempotkapsel in de mode, worden de Puchjes opnieuw in het vet gezet en zijn beatfeesten aan de orde van de dag. ClubBazart viert het beatfeestje graag mee en wel op authentieke wijze.
Op 19 mei spelen The No-Goods, Jethro en The Lendyls. The No-Goods uit Meppel mixt opzwepende Nederbeat (Nederbiet) met moderne garagepunk. De band staat hoog aangeschreven en ontvangt de laatste tijd een hoop positieve persaandacht. Jethro duikt terug in de jaren ’50 en ’60 voor een portie flashy rock&roll (a la Great Balls of Fire), New Orleans R&B, beat en underground punk. The Lendyls maakt heftige rock&roll, met invloeden uit zowel de jaren zestig als negentig. Tussendoor en na afloop draaien DJ’s de betere platen uit een roemruchte periode.
Actie: Iedereen die een brommer parkeert voor de deur, komt gratis naar binnen.
Revenge of the Nozem
Tijd: vrijdag 19 mei / 21:00
Entree: 4 euro of gratis met brommer
Plaats: ClubBazart, Loosduinsekade 725
OV: tram 2 richting Kraaijenstein, halte Nieuwendamlaan / nachtbus 3 pal voor de deur
Voor meer info check de website van ClubBazart!
Revenge of the Nozem
Authentiek (neder)beatfeest in ClubBazart!
Op vrijdag 19 mei opent ClubBazart haar deuren voor de echte nozem. Het is een feest ter ere van de (neder)beatmuziek. Beatmuziek zette midden jaren zestig de popmuziek op haar kop. In Nederland was Den Haag beatstad nummer één. Revenge of the Nozem trekt de Beat weer uit de kast. Iedereen die een brommer parkeert voor de deur, komt gratis naar binnen!