Mental Marble is gefascineerd door de creatieve kant van de muziek

“Bij ons is de dwang om gebaande paden te bewandelen zeer klein.”

Lilian van Dijk, ,

Mental Marble, de singer-songwriterformatie van Jurgen, Niels en Elias, bracht op de valreep vorig jaar het cd-album Melt uit. We praten met hen over hun ambities, hun nevenprojecten en het concept voor het album.

“Bij ons is de dwang om gebaande paden te bewandelen zeer klein.”

Mental Marble treedt erg weinig op. Elias: “Een combinatie van bewust niet vaak willen spelen en te weinig plekken hebben om te kunnen spelen.” Jurgen: “We hebben veel materiaal rondgestuurd, maar het wordt op de een of andere manier niet opgepikt. Bovendien zijn we naast Mental Marble met nog andere muziekprojecten bezig. Bijvoorbeeld met Sobcheck, vanuit onze interesse voor de elektronische kant van de muziek.” Elias: “Dat is dansmuziek met, in mijn geval, een beeldende kant eraan. Niels en Jurgen houden zich meer met de elektronische muziek bezig.” Jurgen legt uit: “Met Sobcheck zijn we een jaar geleden begonnen. Deze week is de demo klaar. Ook zijn we muziek aan het componeren voor een dansvoorstelling. Die wordt in februari een paar keer opgevoerd in het Danstheater.” De drie muzikanten hebben elkaar leren kennen op het Koninklijk Conservatorium. “Maar de fascinatie voor de creatieve kant van de muziek hadden we al lang voordat we gingen studeren.” Jurgen: “Je doet waar je goed in bent. Een opleiding garandeert niet dat je kwaliteit biedt.” Elias: ”Je doet kennis op, maar het is maar wat je ermee doet.” Niels: “Wij hebben dezelfde visie op muziek.” Elias: ”We geven ook compositielessen aan orkesten, in gevangenissen en op lagere en middelbare scholen.” Bij het album Melt ging Mental Marble verder dan alleen maar wat liedjes opnemen. Niels: “We beginnen ergens en kijken wat nodig is. “Jurgen: “Daarin verschilt het album van wat we live doen. Dan hoor je twee akoestische gitaren en drie stemmen. Voor het album hebben we gekozen voor meer. We hebben ook alles zelf gedaan in onze eigen studio om het hele concept in eigen handen te houden.” Elias: “We wilden er een muzikaal geheel van maken.” Een vergelijking dringt zich op met The Wall van Pink Floyd. Jurgen: “Dat heeft ons zeker geïnspireerd. Nummers aan elkaar verbinden door middel van een muzikaal intermezzo, zodat mensen de hele plaat beluisteren, in plaats van tien verschillende liedjes.” Niels: “Al die liedjes hebben iets met elkaar te maken. Dat komt terug in het boekje. Elke foto geeft de sfeer van het liedje zo goed mogelijk weer en de foto’s samen vormen een geheel. Ze lopen in elkaar over, net als de nummers op de cd.” Neem de eerste track. Jurgen: We begonnen met een sample van een marcherende Amerikaanse legereenheid. Die hebben we in stukjes geknipt en op de goede toonhoogte gebracht.” Elias: “Toen heb ik wat blaasgeluiden gemaakt op een sax en die hebben we door de galm gehaald. Ook zitten er samples in van piepschuim om ijs te suggereren.” Dit alles om de tekst te ondersteunen. “Het gaat over slakken die moeten doen wat boze dwergen hun opdragen. In de loop van het nummer wordt het concreter. Het gaat over soldaten. Dan komt een idyllisch refreintje over hoe mooi het zou zijn als God en Allah samen zouden gaan theedrinken met een jointje erbij en dat ze elkaar dan aardig zouden kunnen vinden.” Toch kunnen de liedjes best op zichzelf staan. Niels: “We hebben nog nooit gehoord dat het album heel anders is dan wat het publiek live te horen krijgt.” Elias: “Maar we hebben wel reacties gehad van platenlabels dat ze het prima muziek vinden, maar dat ze het niet kunnen verkopen. Daaruit blijkt hoe het gesteld is met de muziekindustrie.” Niels: “We hebben ons erbij neergelegd. Het album is er en wij vonden het onwijs leuk om eraan te werken. We hebben er zelfs een paar maanden voor vrijgenomen en alles zelf uitgedokterd.” Jurgen: “Bij ons is de dwang om gebaande paden te bewandelen zeer klein.” Elias: “Mensen die echt in onze muziek geïnteresseerd zijn, kunnen Melt via onze website bestellen.”