Hipi hop is in Brazilië ‘a way of life’ Hipi hop is in Brazilië ‘a way of life’

B-Boys en B-Girls spelen de hoofdrol in Blacksoil

, Cok Jouvenaar,

Hipi hop is in Brazilië ‘a way of life’

B-Boys en B-Girls spelen de hoofdrol in Blacksoil

Cok Jouvenaar, ,

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 januari was Blacksoil, een Internationaal hip hop filmfestival en hét alternatief voor Eurosonic/Noorderslag. Interessante documentaires over de hiphopcultuur werden vertoond in het Haags Filmhuis en een battle van B-Boys en B-Girls vond plaats in Paard van Troje.

B-Boys en B-Girls spelen de hoofdrol in Blacksoil

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 januari was Blacksoil, een Internationaal hip hop filmfestival en hét alternatief voor Eurosonic/Noorderslag. Interessante documentaires over de hiphopcultuur werden vertoond in het Haags Filmhuis en een battle van B-Boys en B-Girls vond plaats in Paard van Troje. Hip hop ontstond begin jaren tachtig, als muziekstroming en cultuur van de straat. Na vele oplevingen eind jaren tachtig en midden jaren negentig lijkt hip hop zich weer aan een nieuwe generatie te verbinden. Acts als Run DMC, Public Enemy, Beastie Boys, LL Cool J en Grandmaster Flash worden gezien als de groten uit de eerste generatie. We kijken er niet meer van op als een rockband hip hop gebruikt. Ook Den Haag is de laatste jaren besmet met het hip hop virus. Hip hop acts trekken meer publiek dan een standaard act. De cultuur staat ergens voor, het is een levensstijl. Tijdens het Blacksoil International filmfestival werd dit extra benadrukt. De eerste avond van het festival staat in het teken van de breakdance met documentaires over deze dansstijl in het Filmhuis. Logisch dat het Paard daarop inspringt. De Rock ya Soul session was niet meer of minder dan gezellige afterparty. Om de cirkel rond te maken, mag Sjoerd Neggers aka DJ Dunk-a-Felic het publiek bij binnenkomst in het café van het Filmhuis opwarmen met groovy en funky plaatjes uit zijn collectie. Hoe toepasselijk. Diezelfde Neggers sluit de eerste Blacksoilavond af met het door hem georganiseerde festijn Soulkitchen. Op vrijdag gingen twee van de drie films over breakdance: Redder dan Red en Soulrocking. De laatstgenoemde film van de Nederlandse filmmaker Phillip Ivanov, beter bekend als Soultrotter, toont de ontstaansgeschiedenis van uprocking. Aan de hand van archiefbeelden vertelt King Uprock over dansende jeugdbendes. Deze vorm van bewegen is de voorloper van breakdance, is eind jaren zestig, begin jaren zeventig ontstaan en vertoont veel gelijkenissen met kung fu films. Tijdens de Rock ya Soul session werden dan ook filmbeelden van Jackie Chan getoond. De film Redder dan Red van filmregisseur Nika Kramer belicht de geschiedenis van de eerste Engelse B-girl Bubbles. Meisjes die willen breakdancen zien haar nog steeds als role model. In de film ontmoet Aruna Vermeulen uit Nederland haar idool, de als Hanifa Queen Hudson geboren Bubbles. De tweede filmavond was het interessantst en liet de kijker kennismaken met de Braziliaanse hipi hop. Hipi hop in de favella van Brazilië was het thema. Favela Rising van regisseur Jeff Zimbalist en Matt Mochary was een confronterend portret van de in Brazilië immens populaire Anderson en de strijd die de jeugd en de jongeren voeren tegen de drugsmaffia, de zogenaamde drug trafficker. De charismatische frontman Anderson laat met zijn afro reggae beweging zien je ook iets anders kan doen dan drugskoeriertje spelen. Muziek is een reactie op het geweld dat al jaren de sloppenwijken van Rio de Janeiro in zijn macht houdt. De regisseur maakt dit duidelijk aan de hand van interviews met Anderson en zijn kameraden, gekoppeld aan beelden van concerten en geweld. Terecht won deze documentaire dertien prijzen op diverse filmfestivals. Hetzelfde thema is terug te vinden in de slotfilm, Resistencia, een geslaagd portret van de hip hop cultuur in Columbia. Hip hop is net als de afro reggae een manier om te ontsnappen aan het geweld. Hip hop is daar meer dan in Nederland ‘a way of life’, alsof Columbiaanse jongeren maar in één ding geloven: hip hop. Een grappig tussendoortje was Firmeza Total. De Nederlandse filmmaker Jeroen Koolhaas won vorig jaar een geldprijs. In de sloppenwijken van Sao Paulo maakte hij een clip met onbekende rappers en bood die aan aan MTV Brazilië. Na afloop vertelt Koolhaas dat hij deze documentaire verder wil uitbouwen en daarom dit jaar teruggaat. Desalniettemin wordt deze documentaire over enkele weken uitgezonden op MTV Nederland. Jammer genoeg was het Paard niet betrokken bij dat de tweede avond van Blacksoil. Het zou leuk zijn geweest als enkele Braziliaanse hipi hoppers daar hadden opgetreden. Want ook de Rock ya Soul Session op de vrijdagavond in de Kleine Zaal van het Paard was maar magertjes. Op ouderwetse funkklanken konden een aantal B-Boys en B-Girls zich van hun beste kant laten zien. Het feestje liep uit. Om 23.00 uur stond DJ Dunk-a-Felic al klaar om met zijn Soulkitchen te starten, toen de finale van de battles nog moest plaatsvinden. Uiteindelijk maakte de dienstdoende stagemanager van het Paard er een eind aan. Blacksoil was meer dan interessant en goed voor een lekker gevulde bovenzaal van het Filmhuis. Volgend jaar mag de organisatie iets meer PR maken. Ook de goedbedoelde afterparty kan wat meer spetteren. Twee uurtjes breakdancen is veel te weinig. Beter was het geweest om een vet hip hop feest als Culture Blast eraan vast te koppelen. De komende maanden zijn er in het Filmhuis nog films te zien die in het thema passen van Blacksoil, waaronder Rize, Mr. Catra O Fiel en Lords of Dogtown. Deze laatste film past helemaal in het concept en is gebaseerd op de legendarische Z-Boys. Hij draait van 3 tot 8 februari.
Tags

nu op 3voor12