De Haagse politiek en popmuziek

Wat kan anders, wat kan beter?

Redactie 3voor12 Den Haag, ,

Op 7 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Een moment voor de burgers van Den Haag om te kiezen voor een nieuwe politieke koers of misschien een voortzetting van het beleid dat de gemeente onder leiding van het coalitiecollege van Burgemeester en Wethouders, bestaande uit CDA PvdA en VVD, de afgelopen jaren heeft gevoerd.

Wat kan anders, wat kan beter?

Op 7 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Een moment voor de burgers van Den Haag om te kiezen voor een nieuwe politieke koers of misschien een voortzetting van het beleid dat de gemeente onder leiding van het coalitiecollege van Burgemeester en Wethouders, bestaande uit CDA PvdA en VVD, de afgelopen jaren heeft gevoerd. De Haagse 3voor12 redactie maakt een analyse van de stand van zaken ten aanzien van het gemeentelijk popbeleid en zal de komende tijd de standpunten van de partijen uit de Haagse gemeenteraad behandelen, zowel die van de coalitie als de oppositie. Ook gaan we in op de resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid. Is Den Haag echt nog Popstad nummer 1? We willen de stand van zaken doornemen, zoveel mogelijk gespiegeld aan het popbeleid van de gemeente. Het Paard van Troje, een superduur popcomplex, dat in de wandelgangen het beste kernpodium van Nederland wordt genoemd, was niet tot stand gekomen zonder miljoenen aan subsidie van de gemeente. De positie van VVD-wethouder van Cultuur Louise Engering wankelde destijds zelfs even vanwege de zoveelste overschrijding van het budget en vier jaar uitstel. Maar dan heb je ook wat, dacht het College van B en W kennelijk. Over het Paard getild? Laat het maar aan de Hagenaars over om een oordeel te vellen. Zijn we trots? Toch wel een beetje? Maar de oude garde en de underground scene verlangen naar het Paard van vroeger, het legendarische blowhol waar Prince en Mick Jagger gejamd hebben, U2 en Pearl Jam speelden en allerlei juweeltjes te ontdekken waren. Wie herinnert zich niet de Rooie Oren Club? Twee grote oefencentra inclusief podium, HPC en Musicon, is Den Haag rijk. Die waren nooit tot stand gekomen zonder subsidie van de gemeente. Aan oefenruimte en een goede infrastructuur is dus bijna geen gebrek. Dan zijn er nog wat kleinere podia als Bazart, Pop In, Musicon en Saturnus in Scheveningen, plus het kroegencircuit. En festivals, veel festivals. De gemeente trekt ook hier vaak de portemonnee. Beatstad op het Malieveld twee ton? Geen probleem. Parkpop, KoninginneNach, Crossing Border, The Music In My Head, State-X/New Forms, Two Days Art en tientallen kleinere festivals zijn goed voor vele tonnetjes subsidie. De gemeente is gul. Maar dat popmuseum, waar we de laatste tijd zo weinig van horen, moet dat er wel zo nodig komen? En een Haagse ‘Muziekhal’, een soort Ahoy, is dat nog steeds een voornemen van de gemeente en belanghebbenden? Er zijn ook dingen die niet zo goed gaan. Volgens veel organisatoren is het vergunningenbeleid een niet te doorgronden moeras van regels en bepalingen. Veel kleine podia, die heel belangrijk zijn voor beginnende bands, moeten zich houden aan strenge geluidsnomen, waarbij één boze buurvrouw het hele live gebeuren kan platleggen. Kan er meer beleid worden gemaakt om de samenwerking te bevorderen tussen organisaties en instellingen? En wat te denken van het professioneler worden van de locale popsector? Hoe zit het met talentontwikkeling? Kortom, er gebeurt veel, de gemeente doet haar best, maar het kan misschien beter, en/of anders. De komende tijd kunnen de partijen via deze site hun popbeleid kenbaar maken.