Experimenteel label TEGEL gelanceerd

100 kopieën per artiest om te prikkelen

Peisam Tsang, ,

Jan Borchers, ook wel bekend van het geluids- en kunstenaarsduo AU, heeft sinds kort zijn eigen CDR-label, genaamd Tegel-Records. Hiermee probeert hij de experimentele scene in binnen- en buitenland nog meer te prikkelen. Dit genre is in Den Haag een ondervoed kindje. Door meer de diepte in te gaan ontstaat wellicht culturele verbreding.

100 kopieën per artiest om te prikkelen

Iedereen uit het computertijdperk moet weten dat CD-R staat voor Compact Disc-Recordable, een disk waarop je eenmalig data weg kan schrijven. Evenals cassettes, zijn CD-R’s vaak hebbedingen en daarvoor zeer gewilde collectors’ items. Labelbaas Jan Borchers is heilig overtuigd dat cassettes niet zijn uitgestorven. “Het idee is ontvlamd in 1999. Met AU waren we er al mee begonnen. Opgenomen muziek op CD-R branden en op die manier verspreiden. Een echte fangroep is meestal vrij klein. Stel je voor dat er van een cd 1000 stuks wordt geperst, dan zit je ermee opgescheept voor de rest van je leven. Je raakt het aan de straatstenen niet meer kwijt. Dat is duurkoop. Een CD-R daarentegen kost weinig, je kan zelf opnemen en vaak wordt hij als een demo gebruikt.” Tegel-Records is opgericht in navolging van een aantal CDR-labels wereldwijd, bijvoorbeeld het Amerikaanse Foxglove van Digitalis Industries. CDR-labels hebben regelmatig een aantal releases per maand of een aantal releases in een bepaalde tijd. Vaak zijn dat niet meer dan 100 kopieën per artiest. Jan Borchers: “Eigenlijk is het ontstaan door de terugval van de cd. Internet speelt daarin een grote rol, misschien wel de belangrijkste. Een label vertegenwoordigt een gezamenlijk belang. Als het interessant genoeg is, zullen de mensen bij je terugkomen. Tegel, dat ben ik, maar ik zie me niet zozeer als een labelbaas, meer nog als een knopendoorhakker, samen met de muzikanten. Voor de artiest zelf is het ook interessant. Er zitten geen rechten aan vast, die liggen bij de artiest. Van de verkochte oplage krijgt hij/zij tien procent.” TEGEL is opgericht op de eerste dag van de lente van 2006, namelijk 21 maart. En is vernoemd naar een van de mooiste vliegvelden bij Berlijn. “Maar een Tegel staat ook voor een stoeptegel, verbonden met de stad, ook verbonden met Den Haag, net wat je ervan maakt. Laat je fantasie de vrije loop. Er zit geen moeilijke filosofie achter de naam. Maar absoluut wel achter het label. Het is bedoeld om de experimentele scene te prikkelen. Die wordt behoorlijk in de kou gelaten door de rest van Den Haag. Er is weinig ruimte voor en er zijn weinig kansen om op te treden. En als er wel een experimentele band op een podium staat, komt hij meestal uit het buitenland. En dat is niet goed, voor geen enkele artiest. Tegel richt zich zowel op Den Haag, als op de rest van Nederland en het buitenland.” “Artiesten ontwikkelen zich, maar maken veelal niet het soort muziek dat wordt opgepikt door een groot label. Via een CDR-label kan je hen toch volgen in hun ontwikkeling. Van tussenliggende projecten en ontdekkingen wordt vaak geen opname uitgebracht. Terwijl er een boel tussenzit wat het heel interessant kan maken. Het is een manier om onbekende maar ook bekende artiesten te profileren en daarbij wordt ook gebruik gemaakt van internet. Een website nodigt uit. Om naar elkaars muziek te luisteren en elkaars muziek uit te wisselen. Een CD-R moet je zien als een wisselproduct. Het is een culturele verbreding en je krijgt inzicht in de wereld van andere artiesten. Dat betekent andere contacten en ga zo maar door. In Australië en Nieuw-Zeeland is het bijvoorbeeld een belangrijk medium. Soms zijn het de enige ontmoetingen met een band.” TEGEL is waarschijnlijk de eerste CD-R label in Den Haag, misschien wel in Nederland. Richting Antwerpen zie je dat artiesten daar meer mee bezig zijn en ook releases uit eigen zak bekostigen. “Voor een artiest is het best spannend, een eigen ding hebben. Een hoop komt ook niet verder met de muziek, heeft zelfs nog nooit een ‘release’ gehad. Op deze manier is het toch een verdieping in de experimentele muziek. Samen met de mensen op wiens muzieksmaak ik vertrouw maak ik een selectie uit het aanbod. We kijken naar wat goed is en wat waard is om uitgebracht te worden en meer aandacht te krijgen. In de toekomst hoop ik op minstens één release per maand, met allemaal spannende, nieuwe opnamen. We zijn totaal niet gericht op trends en schuwen ook geen andere genres, zoals gitaarbands.” “Wat betreft Den Haag, deze stad heeft meer verdieping nodig. Ik hoop op een versmelting met buitenlandse acts. De scene hier is klein. Ik wil een prikkel geven, zodat muzikanten wat meer ondernemen. De improvisatie en het experimentele is hier van een vreselijk laag niveau. Voor de ontwikkeling van een muzikant is het juist heel belangrijk te weten wat improviseren inhoudt en wat je ermee kan: met weinig middelen het meeste effect krijgen en er ontzettend veel plezier uithalen. Dat is ook het toppunt van muziek maken voor mij.” “De acts die momenteel op Tegel-Records zitten zijn onder andere AU, Soft Posh, Yobkiss en WG@eet. Er zijn twaalf acts in totaal. We zijn nu ook bezig met een Braziliaanse band en er zit een samenwerkingsproject bij van Bjerga/Iversen. Het is behoorlijk exclusief, want van elke uitgave worden slechts honderd stuks gemaakt. Dit komt ook door de hoesjes. Die zijn artistiek: met de hand ontworpen, gezeefdrukt en beplakt. Sommige artiesten maken er zelf iets leuks van, soms wordt het uitbesteedt aan een andere artiest. Het zijn dus exclusieve uitgaven. Geen enkel exemplaar is hetzelfde, alleen de opname.” Op 1 mei gaan CD-R’s van vier verschillende artiesten officieel, online, in de verkoop. Houd dus de website van Tegel-Records in de gaten.