Serie Masterclasses gestart

Op college bij Fer Abrahams

Cok Jouvenaar, ,

Hoe word ik beroemd? Dat was de titel van de eerste masterclass, georganiseerd door de R.G. Ruijs Stichting in opdracht van Fonds 1818. Op maandag 5 september kwamen ongeveer twintig geïnteresseerden deze masterclass volgen in de Kleine Zaal van Paard van Troje.
De masters waren Fer Abrahams en Jan van der Plas: “Niemand zit op je te wachten! Verzin een stunt! En: netwerken is net werken”.

Op college bij Fer Abrahams

Hoe word ik beroemd? Dat was de titel van de eerste masterclass, georganiseerd door de R.G. Ruijs Stichting in opdracht van Fonds 1818. Op maandag 5 september kwamen ongeveer twintig geïnteresseerden deze masterclass volgen in de Kleine Zaal van Paard van Troje. De masters waren Fer Abrahams en Jan van der Plas: “Niemand zit op je te wachten! Verzin een stunt! En: netwerken is net werken”. Het eerste gedeelte werd gegeven door Jan van der Plas en had de titel Hoe word ik beroemd (zonder stekker); het tweede gedeelte vertelde Fer Abrahams hoe je beroemd kan worden met de stekker. Jan van der Plas, auteur van De Muzikantengids, houdt een treffend betoog. Niemand zit op je te wachten, zeker niet als je je eigen muziek maakt. Aan de hand van voorbeelden, schema’s en foto’s legt Jan uit hoe je jezelf in de picture kan spelen. ‘Verzin een stunt’ is er bijvoorbeeld één. Mooi voorbeeld is de kus tussen Britney Spears en Madonna. Zeker als een artiest op zijn retour is, is dit heel belangrijk. Vorig jaar zat de carrière van Janet Jackson nog in het slop. Maar sinds de stunt met haar blote borst en Justin Timberlake gaan haar cd’s weer als warme broodjes over de toonbank. “Rockbitch is het voorbeeld dat een gimmick tot volle zalen kan leiden,” doceert Jan. “De muziek was niet om aan te horen, maar dankzij de act werd Rockbitch wereldberoemd.” Jan sluit zijn lesgedeelte af met een aantal voorbeelden van promofoto’s. De aanwezigen moeten roepen waarom een promofoto goed of slecht is. Meestal is het publiek eensgezind, op slechts enkele foto’s na, zoals de promofoto van Voicst en 16 Down. Hierna neemt Fer Abrahams het over. Abrahams spreekt duidelijk vanuit jarenlange ervaring. Deze man heeft dan ook een enorme staat van dienst. Redacteur bij OOR, muzieksamensteller bij 3FM en Radio 2, één van de grondleggers van de Grote Prijs van Nederland en ga zo maar door. De verhalen en voorbeelden van Abrahams werken veelvuldig op de lachspieren. Hij zou zo het theater in kunnen met een one-man-show. Als je deze man hoort praten, lijkt het allemaal zo simpel en eerlijk gezegd is het dat ook. “Gebruik vooral je netwerk en je lokale ingangen,” roept hij vaak. Abrahams gaat een stuk interactiever tewerk dan Van der Plas. “Wat willen jullie weten?” is de hoofdvraag van Abrahams. Uiteenlopende vragen komen langs. Om er een paar te noemen: Hoe ga je om met pluggers? Moet je veel demo’s versturen? Hoe kom je binnen bij grote media? Ook Abrahams weet hier antwoord op te geven aan de hand van voorbeelden. Één heel belangrijk advies: “Laat zien wat en wie je bent.” Speel je gothic, kleed je dan in de gothicstijl en niet als een schoolmeester.” Diverse malen grijpt hij terug op eigen ervaring. Heel kort gaat hij in op het gegeven, hoe je om kunt gaan met teleurstellingen. Deze man zou tien avondvullende masterclasses kunnen geven. Zo veel voorbeelden, zo veel ervaring. Gelukkig is Fer Abrahams bij meerdere Masterclasses aanwezig om college te geven. De masterclasses zijn iedere maandag tot de eerste week van november. Elke week wordt er een ander onderwerp behandeld. Belangstellenden kunnen zich nog inschrijven voor diverse masterclasses. Per avond is er plek voor ongeveer dertig personen. Voor wie denkt alles al te weten zijn deze Masterclasses toch interessant. Het is vooral leuk om aan de hand van de ervaring en kennis van de master te zien dat het op landelijk niveau niet zoveel verschilt van het lokale en regionale niveau. Wie zich liever niet vastlegt, kan proberen op de bonnefooi naar binnen te gaan. Je steekt er altijd meer van op dan je denkt.