ClubBazart maakt ruimte voor initiatieven van organisaties

“De Bazart is altijd hard”

Lilian van Dijk, ,

Eerst was het OLS (Openluchtschool), toen werd het Bazart en nu ClubBazart. Allemaal pogingen om een noodlijdend, slecht bezocht jongerencentrum leven in te blazen. De laatste omslag lijkt succes te hebben. PR-man Hedde Meima doet de veranderingen uit de doeken.

“De Bazart is altijd hard”

Eerst was het OLS (Openluchtschool), toen werd het Bazart en nu ClubBazart. Allemaal pogingen om een noodlijdend, slecht bezocht jongerencentrum leven in te blazen. De laatste omslag lijkt succes te hebben. PR-man Hedde Meima doet de veranderingen uit de doeken. Hedde kwam op 1 april van dit jaar in dienst bij het jongerencentrum, dat gelegen is aan de Loosduinsekade en bestemd is voor jongeren uit Den Haag West en Zuid, maar ook uit overige stadsdelen. “Ik ben aangesteld voor acht uur per week, maar in de praktijk is dat twaalf uur,” aldus Meima. “Toen ik hier kwam, liep het slecht. Directeur Marjet van Os deed de PR er een beetje bij.” Hedde stelde orde op zaken. Hij veranderde de huisstijl. Ook kwam er een nieuwe website, gebouwd door een getalenteerde vrijwilligster. “Deze site nodigt uit tot veel interactie en is duidelijker. Onze mailinglijst loopt goed, er komen zo’n twaalf e-mailadressen per week bij.” De onpraktische flyer werd vervangen door een programmaboekje. De belangrijkste verandering is de nieuwe geluidsinstallatie. “Daar hebben we een dikke subsidie voor gekregen. Hij is perfect, zowel voor dance als bandjes.” Het interieur is veranderd. “Het paars is verdwenen. De zaal is nu zwart met zilver. Zo komt de lichtinstallatie beter tot zijn recht.” Ook de programmering veranderde. “Dit is een jongerencentrum. We draaien vooral op onze poppodiumavonden. Met onze avondactiviteiten, bands en dance, gaan we door onder de naam ClubBazart. Verder heten we nog gewoon Bazart. We hebben bijvoorbeeld ook jongerentheater en workshops.” Lokale bandjes hebben grotendeels moeten wijken voor grotere nationale en internationale acts. “We doen twee avonden per maand. Dan stáát er ook wat.” Elke eerste vrijdag van de maand is er Teknocafé. “Dat een eigen organisatie van de Bazart. Daarnaast nodigen we telkens andere organisaties uit, uit verschillende stromingen van de dance.” Hedde komt met voorbeelden: “Reaktor, van de stroming drum’n’bass, komt voort uit onze oude, vaste kliek. Het is een daverend succes. We trekken er jongeren mee tussen de 18 en 25 jaar.” Snakebite DnB komt optreden op 29 oktober. “Dat is een drum’n’bass gezelschap met resident dj’s. Ze nodigen bijna altijd een bekende dj uit, uit Nederland of het buitenland. Total Distress is een hardcore-organisatie, die vroeger ook al veel in de Bazart heeft gedaan.” De Bazart werkt niet met lidmaatschap en de entree is laag. “We komen niet boven de € 6 uit.” Bijzonder blij is Hedde met het optreden van Shitmat en Ebola op 22 oktober. “Deze twee Engelsen zijn over de hele wereld bekend vanwege hun breakcore, een soort overstuurde, ritmische chaos, en komen speciaal voor deze ene avond naar Nederland. Zij maken live muziek met behulp van computers en allerlei randapparatuur.” Kenmerkend voor ClubBazart is, dat hier harde muziek wordt gespeeld en gedraaid. “De Bazart is altijd hard, is de kreet waaronder we bekend staan. We hebben nooit problemen met de buren. We programmeren bijvoorbeeld extreme metal en punk. Hier gebeuren obscure underground dingen. Shitmat is bijvoorbeeld veel te ruig voor het Paard. Maar we doen ook andere dingen. Volgende maand bijvoorbeeld Theatersport en The Bazart Bashment, een organisatie die het raakvlak zoekt tussen reggae en hip hop.” Het bezwaar dat de Bazart te ver uit het centrum ligt, wijst Hedde van de hand. “Op de fiets ben je er zo en ook met het openbaar vervoer zijn we goed te bereiken. De nachtbus naar CS vertrekt bij ons voor de deur.”