Derde Dans Der Demo’s Derde Dans Der Demo’s

Waar moet de grens liggen, coverbands beoordelen of niet?

, Leonie Willemstein,

Derde Dans Der Demo’s

Waar moet de grens liggen, coverbands beoordelen of niet?

Leonie Willemstein, ,

Na aanleiding van een nieuwe aanvoer van Haagse demo’s kwamen de panelleden van 3voor12/denhaag, voor het beoordelen van de muziek op deze schijfjes, bijeen. Met een drankje, een hapje en een paar stevige kussens in de rug, was iedereen er klaar voor. De avond van de derde luister- en beoordeelsessie kon beginnen.

Waar moet de grens liggen, coverbands beoordelen of niet?

Na aanleiding van een nieuwe aanvoer van Haagse demo’s kwamen de panelleden van 3voor12/denhaag, voor het beoordelen van de muziek op deze schijfjes, bijeen. Met een drankje, een hapje en een paar stevige kussens in de rug, was iedereen er klaar voor. De avond van de derde luister- en beoordeelsessie kon beginnen. Niet wetende dat het stapeltje van vijf demo’s nog voor het schrijven van deze recensie al reacties zou opleveren, bekeken Ferry, Gemma, Sam, Hedde, Cok en Leonie nieuwsgierig de eerste demo van de stapel. Die eerste demo is afkomstig van de Haagse coverband Bootstrap en brengt meteen al een discussie teweeg zonder dat de muziek is opgestart. Moet er wel aandacht worden besteed aan demo´s van coverbands? Er ontstaat ter plekke het idee om naar mening van de Haagse muziekliefhebbers te vragen waar volgens hen de grens moet liggen. Op deze avond krijgt de demo van Bootstrap de aandacht die we voor alle ingezonden demo´s hebben. Bij het eerste nummer, Brown Sugar van The Rolling Stones, beginnen we met z’n allen meteen mee te zingen. Natuurlijk kennen we deze muziek al. De demo zal ons niet verrassen met nieuwe muziek. Toch kan een demo van een coverband wel verrassend werken op het moment dat de band zijn eigen invulling aan de nummers geeft. Dit is echter niet het geval bij Bootstrap. Al staan er erg lekkere rocknummers op deze cd, is de algemene reactie dat je net zo goed het origineel kan opzetten. Het ontbreekt bij deze band aan originaliteit. Speltechnisch is de demo zeker goed. Over de productie zijn er ook geen klachten. Wij verwachten dat Bootstrap absoluut de moeite waard is om op een receptie of coverboxavond uit te nodigen voor een live optreden. De volgende demo is van de Haagse punkrock band Super Fertile Sisters. Zij zijn de eerste die, nog voor het verschijnen van deze recensie, commentaar geven. “Het is niet de officiële demo die jullie in handen hadden,” luidt hun reactie. “We zijn nog steeds bezig met de opnames. Die demo was puur en alleen gemaakt om in de voorrondes van bandwedstrijden te komen.” Gelukkig maar want de productie van de demo die wij te horen kregen is niet erg goed. Al zijn het opzichzelfstaande nummers, ze komen niet tot hun recht. De nummers blijven niet hangen en klinken een beetje slap en pretentieloos. Ook is bij het accent van de zanger het Nederlandse dialect nog te veel aanwezig. Ondanks dat de nummers op deze demo niet strak zijn, heeft de muziek wel iets speels. Tot onze verbazing is het de Super Fertile Sisters gelukt om, met deze onofficiële demo, in de voorrondes van het Plein Open te komen. Sterker nog: ze waren de winnaars van de eerste voorronde. Over dat optreden waren veel positieve reacties te horen. De Super Fertile Sisters schijnen op het podium een goede live act te geven waarbij ze het publiek weten te vermaken. Wij hebben daar een ding op te zeggen: overtuig ons maar op 30 juli bij het Plein Open! De derde demo wordt zorgvuldig in de cd speler gestopt en opgestart, maar de demo van de Haagse hiphop formatie GGC brengt geen geluid. Het oppoetsen van het schijfje blijkt niet te helpen. Met z’n allen verhuizen we naar de computer met de hoop dat de disc daar meer van zich laat horen. De eerste sound die we te horen krijgen weet meteen onze aandacht te trekken. Het is duidelijk dat deze demo een echte hiphop productie is en dat klinkt goed. Ook zijn we al snel te spreken over de flow van deze Nederlandstalige rap dat, met een lekker Haags accent, aansluit op de beats. De inhoud van de teksten gaat voornamelijk over het leven in de maatschappij. Een nummer, waarbij Jan Peter Balkenende is gesampled, maakt zelfs een discussie bij het panel los. Opvallend aan deze demo zijn de samples van klassieke muziek. De tracks van GGC klinken als een geheel, maar na het beluisteren van een paar nummers missen we wel wat vettere beats. We hadden graag meer variatie en afwisseling in de nummers en beats gehoord. Juist omdat de basis goed is, moedigen wij GGC aan om, bij het uitwerken van nieuwe songs, zich te wagen aan meer uitstapjes. Met de demo van de Haagse rockband No Comment krijgen we typsich Haagse rock te horen. In de meeste gevallen geeft het panel, bij het beluisteren van een demo, al vrij snel een reactie op wat ze horen. Maar bij het eerste nummer van No Comment blijft het echter een tijdje stil. Daarna volgt de algemene reactie dat het geluid en de nummers niet iets nieuws onder de Haagse zon zijn. Den Haag beschikt al over zoveel bands die dezelfde sound ten gehore brengen dat het niet meer verrassend is om te horen. Al zijn de composities strak geproduceerd en tot in de puntjes gearrangeerd, zijn we van mening dat deze band geen nieuwe aanwinst in de Haagse rockscene is. Het ontbreekt aan originaliteit en karakter. De muziek is wel leuk, maar trekt je niet over de streep. Jammer want deze, uit vier man bestaande, formatie blijkt wel potentie te hebben. Ze waren de terechte winnaars van de derde voorronde van Plein Open. Hun act op het podium brengt de muziek van de demo wel tot leven. Natuurlijk zijn we het erover eens dat het brengen van een goed live optreden meer waard is dan het geluid van een demo, maar als No Comment meer in de belangstelling wil staan, is het hebben van een goede demo daarbij onmisbaar. Wij zijn ervan overtuigd dat ze met hun live act prima op het podium van Locals Only hadden kunnen staan. De demo bracht hen echter niet in de voorronde en dat vinden wij te begrijpen. Nederlandstalige rock vult de kamer bij het luisteren van de vijfde en laatste demo van de avond. De Haagse band Blender laat de Nederlandse taal rocken. Althans dat is de bedoeling. Ook deze band is er niet blij mee dat hun demo bij ons panel is terechtgekomen. “Dat schijfje hebben we alleen opgenomen om te laten horen wat voor een soort muziek wij maken. De officiële demo is nog in de maak.” Omdat Blender een vrij nieuwe band is en in de voorronde van Plein Open stond, besluiten we toch om aandacht aan hun muziek te geven. Aan de productie en kwaliteit van de demo zullen we onze woorden dus niet vuil maken. Zo ver het mogelijk is om te beoordelen, vinden we de composities wel okay. Het zijn herkenbare nummers waarbij de rauwe stem van de zanger past. “Je moet wel van zo’n zangstem houden,” meent een van onze panelleden. Die mensen zijn er zeker want bij het optreden in het Paard van Troje café had Blender duidelijk toeschouwers die zich tot de muziek en de zang voelde aangetrokken. Zodra de officiele demo klaar ligt, wil ons panel zich graag nogmaals over de muziek buigen. Helaas heeft deze derde luister- en beoordeelsessie van Haagse demo’s geen demo van de maand opgeleverd. Toch leverde deze avond, naast gezelligheid, een interessante vraag op: moeten demo’s van coverbands ook door ons panel worden beoordeeld of moet daar op een andere manier aandacht aan worden besteed. Waar moet volgens jullie de grens liggen? Wij lezen graag jullie mening hierover op het forum.

nu op 3voor12