Vlak voor de zomer staan we weer even stil bij een aantal zaken. Één van die dingen waar we bij stil staan zijn de bandwedstrijden. Wat ons is opgevallen afgelopen tijd zijn de grote hoeveelheid bandwedstrijden. Het lijken er meer dan vorig jaar. Plein Open, Waterproof, Speel jij op Parkpop?, Talent Event, Schollenpop en ga zo maar door. De redactie van 3voor12/denhaag heeft daar natuurlijk een mening over.
Net als bij de Europese grondwet zijn er voor- en tegenstanders. Allereerst het positieve geluid. Popfotograaf en journalist Ron van Varik is er blij mee. “Bandwedstrijden zijn leuk en motiverend voor de bands die eraan meedoen. Er zijn immers leuke prijzen mee te verdienen. Van optreden op een festival tot geldprijzen. Vaak zijn het dezelfde bands die meedoen aan de wedstrijden en dit maakt het weer wat minder interessant om te gaan kijken. Toch spelen deelnemers vaak beter tijdens wedstrijden, wat het net weer wat interessanter maakt.”
Ondanks dit positieve geluid, heeft Ron zijn twijfels als het gaat om de jury. “Publieksjury’s zijn absoluut waardeloos. Bands die amper fatsoenlijk kunnen spelen, worden door familie, vriendjes en kennissen naar een finaleplaats gestemd. Voeg daar vier voorrondes aan toe en de barman rekent zich rijk aan consumerende busladingen ‘fans’. Ook bands moeten zich wat minder laten gebruiken in hun zoektocht naar de eeuwige roem.
Nee, dan een echte vakjury met een schriftelijk en vooral kritisch juryrapport. Ik denk dat veel festivals er anders en beter uit gaan zien met echte jurering tijdens bandwedstrijden. Festival optredens zijn niet alleen het visitekaartje van bands. Juist deze optredens geven aan wat goed is in de Haagse popscene en plaatsen Den Haag op de muzikale kaart van Nederland.
Redactrice Sarah Ockhuysen heeft ook haar vraagtekens bij sommige jury’s. “Ik begrijp helemaal niets van de bands die doorgaan bij onder andere de Plein Open voorrondes en de motivering hierbij. Misschien zijn sommige juryleden wel dronken of kijken ze niet serieus of de band wel geschikt is voor een festival?” Toch is Sarah positief over sommige wedstrijden. “Ik ben nog niet naar locals only geweest, maar ik vind dat een leuke bandwedstrijd. Gaaf om locale bands de kans te geven om op parkpop te spelen!”
Ook Caby van Baarle ziet het goede van de bandwedstrijden. “Dit is goed voor bandjes. Op deze manier krijgen ze de kans te strijden tegen andere bandjes uit de regio. Ook is het zo dat je door het spelen op deze manier feedback ontvangt van nieuwe muziekliefhebbers. Een goede manier om als band te groeien en hiervan te leren.”
Leonie Willemstein deelt dezelfde mening “Er zijn wel heel erg veel, maar ik vind dit juist wel goed. Voornamelijk omdat het een overzicht geeft op de Haagse bandjes die graag willen spelen. Daarbij vallen de betere bands op doordat ze zo’n bandwedstrijd winnen.”
Dat er best wel veel zijn vindt Pascal van der Geer ook. Hij stelt daarom een extra spelregel voor “Wat het misschien spannender/interessanter/variërender maakt is om een beperking te stellen voor een district of regio. Een band mag maximaal drie keer aan een bandwedstrijd meedoen.”
“Ik ben tegen.” laat redacteur Willem Verheij weten. Hij is negatief als het om de bandwedstrijden. “Met mijn eigen band Reboot heb ik ook nooit meegedaan. Als je daaraan toegeeft kom je in een circuit terecht van eindeloos maar van die wedstrijdjes. Speel jij op Parkpop, Speel jij op Schollepop, Speel jij op Whatever, Boeien! Ik speelde op Lowlands en dat deed ik zonder wedstrijd. Maar met vol overgave m'n band te promoten en drie weken achter een programmeur aanbellen. Dat is het spel en dat is geen wedstrijd.”
Het negatieve geluid is vooral dat er teveel zijn. Marco Vlot ziet door het bomen het bos niet meer en haakt hierdoor af, “Het zijn er vrij veel en ik hou het allemaal niet zo bij.” Ook volgens redactrice Lilian van Dijk “Ik heb geen zin om al die wedstrijden af te gaan. Alleen de finales lijken me interessant genoeg, maar dan nog, alleen als er niet tegelijkertijd iets staat wat me meer boeit.”
Laura Wijninga heeft vooral kritiek naar de organisaties van deze wedstrijden “Geen enkele organisatie van de wedstrijden zoekt naar bandjes, waardoor er almaar dezelfde bandjes meedoen.”
Zangeres en redactrice Cecile Morel is er ook niet blij mee. “Sorry, maar dat vind ik dus helemaal niks. Of je staat wel op een festival of je staat er niet. Al die bandjeswedstrijden getuigen van besluiteloosheid van de programmeurs. Moet ik de 53-jarige gitarist van mijn band die, godbetere het, in een uitverkocht Ahoy, Heineken Music Hall en Thialfstadion (2005) heeft gestaan laten strijden met snarenplukkertjes waarvan de pukkeltjes nog niet zijn opgedroogd. I don't think so...”
Cok Jouvenaar heeft net als Cecile ook een uitgesproken mening over deze wedstrijden. “Bandwedstrijden zouden eigenlijk verboden moeten worden! Een verkapte truc om zoveel mogelijk drank om te zetten. De bands spelen vaak voor een gage van nul. Ieder bandje neemt zo’n 10 tot 15 man mee en dat maal vier bands. Vaak betalen al die mensen ook nog entree. Reken uit je winst!
Daarnaast staat toch al vast wie er moet spelen op het festival. Mooi voorbeeld Grechko´s Doll. De band werd gevraagd om mee te doen aan de GPZH door de organisatie zelf. Omdat ze wel een grote kans zouden maken. Programmeurs van Nederland wees een echte vent en boek gewoon de band die je wil. Fuck al die wedstrijden!”
Tussenstand 2005: Hoe kijkt 3voor12/denhaag aan tegen al die bandwedstrijden?
Gezellig of niet? Er zijn er veel te veel!
Vlak voor de zomer kijkt de redactie van 3voor12/denhaag voorruit en staan we even. Net als vorig jaar maakt 3voor12/denhaag een tussenstand op. In deze eerste aflevering, laten we ons licht schijnen op de bandwedstrijden die als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten dit jaar.