Nieuw Haags muziekblad Klauw

"Wij willen een ander perspectief bieden"

Gemma Barendse, ,

Een opvallend nieuw blad is de afgelopen maanden in oefencentra en cafés te vinden. Kat Leese van het Haagse Katbite (Kat komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland) en haar vriend Jaap Verhoef zijn initiatiefnemers van het blad Klauw, een bescheiden blaadje over de (Haagse) muziek en scene. Met Klauw willen zij een ander licht op muziek werpen dan de al bestaande media zoals 3voor12/denhaag doen. Een interview met Kat, Jaap en vaste columnist John van Maanen/Johnito (zanger Propeller).

"Wij willen een ander perspectief bieden"

Een opvallend nieuw blad is de afgelopen maanden in oefencentra en cafés te vinden. Kat Leese van het Haagse Katbite (Kat komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland) en haar vriend Jaap Verhoef zijn initiatiefnemers van het blad Klauw, een bescheiden blaadje over de (Haagse) muziek en scene. Met Klauw willen zij een ander licht op muziek werpen dan de al bestaande media zoals 3voor12/denhaag doen. Een interview met Kat, Jaap en vaste columnist John van Maanen/Johnito (zanger Propeller). Hoe kwamen jullie op het idee voor Klauw? Kat: In Nieuw-Zeeland zag ik veel van dat soort magazines. In Den Haag echter niet, je had alleen Menno in Rotterdam en de Blauwe Aanslag had een blaadje. We waren op tour in Nieuw-Zeeland en het label daar had een eigen blaadje. Dat vond ik leuk. Toen ik terug in Nederland was, had ik veel tijd en energie over, maar niets om het in te steken. Ik had dit idee al jaren. Dus zo is dat gegaan. Wat is de doelstelling, wat heeft de Klauw toe te voegen aan al bestaande media als 3voor12? Jaap: Het belangrijkste verschil tussen bladen als de Stork on Stage, 3voor12, de Fret, de Music Maker en ga zo maar door, is dat daar altijd reporters aan het woord zijn. Het zijn altijd journalisten die bezig zijn een verslag ergens over te maken, een cd te beoordelen van een band. Ons idee bij Klauw is dat je een cd niet gaat beoordelen, maar naar de muzikant toe gaat die de cd gemaakt heeft, en je hém vrij laat vertellen over zijn product. John: Het gaat niet alleen om cd's, het gaat denk ik om een breder verband. Je gaat de muziekwereld vanuit de beleving van een muzikant zien, vanaf het podium, of vanuit zijn denken, zijn voelen. Er staan in het laatste nummer ook lyrics en gedichten. Ik denk dat het gewoon meer uit de belevingswereld van een muzikant zelf is. Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat veel muziekmedia, met name in Den Haag en omgeving, beïnvloedt worden door hetzelfde clubje mensen, vanuit het HPC, vanuit de radiowereld. Het wordt soms wat voorspelbaar, je weet al precies hoe ze een band gaan beoordelen. Ik denk ook, dat ondanks dat de Haagse scene niet zo groot is, er ruimte genoeg is om de muziek vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Wij zorgen voor een ander perspectief. Is dat dan niet alleen interessant voor muzikanten? Jaap: Nou, niet alleen muzikanten lezen het. We krijgen er veel reacties op, mensen zijn heel enthousiast. Ze willen eens een keer wat anders horen, weet je wel. Je kunt nog zo'n goede journalist zijn, maar je kunt niet precies beschrijven wat iemand op het podium voelt en een muzikant kan dat wel. Maar wordt het niet juist een al te positief subjectief geheel als je muzikanten aan het woord laat? Bands zullen zelden kritiek op zichzelf geven. John: Ik weet niet of je het in positief of negatief moet benaderen, het is gewoon een benadering vanuit eigen ervaring van betrokkenen. Klauw is ook niet bedoeld om een oordeel te geven. Kat: In de laatste Klauw staat een artikel over een Amerikaans kunstcentrum dat het idee van Klauw goed verwoord. Het is daar heel los en creatief en je weet niet wat te verwachten. Zo is Klauw ook een beetje. Klauw hoeft niet te oordelen, creativiteit is veel belangrijker. Iedere uiting is van belang. Of iets goed of slecht is, maakt niet zoveel uit. Als je maar bezig bent. Jaap: Verder maken we een heel duidelijk statement: als muzikant mag je best wat schrijven, maar het mag niet alleen over je eigen band gaan. De tientallen biografieën die we naar aanleiding van het eerste nummer opgestuurd kregen, worden echt niet geplaatst. Wat zouden jullie graag anders zien in de Haagse muziekscene en wat maakt jullie enthousiast? Kat: Ik vind het leuk dat er allerlei kleine plekjes zijn om te spelen. Er gebeurt best veel. Jaap: Ik vind het aantal bands en aantal optredens in de stad nogal matigjes. Je ziet alleen de gevestigde locale bands, zoals Doll House Drama. Maar kom je met een nieuwe band en stuur je een demootje, krijg je te horen "Nee dat is te hard, krijgen we gezeik met het geluid". Dan houdt het al snel op. Daarnaast denk ik dat 90% van de bands die in het HPC of het Musicon oefenen, vrijwel nergens live te zien zijn. Hoe zien jullie de toekomst van Klauw? Jaap: Nu ja, we gaan sowieso door, zij het in een kleine oplage (nu 500). Krijgen we adverteerders, dan gaan we naar een grotere oplage toe. Blijft het moeilijk met adverteerders, dan moeten we het bij 500 houden. Dat kunnen we missen qua geld. Je kunt wel een oplage van 12000 stuks hebben, maar als je geen adverteerders hebt, wordt dat moeilijk. Dus daar is het van afhankelijk.