Arwin Wensveen vindt niets mooier dan een oude, afgeragde gitaar

‘Dinand en Dennis zijn aardige, relaxte gasten om mee te werken’

Lilian van Dijk, ,

Arwin Wensveen runt samen met Maroen Franse, met wie hij ook in de coverband Bootstrap zit, de gitaarwinkel Purple Guitars in Scheveningen. Hij is dol op oude vintage en collectible gitaren. Ook is hij guitar tech voor Dinand Woesthof van Kane.

‘Dinand en Dennis zijn aardige, relaxte gasten om mee te werken’

Arwin Wensveen runt samen met Maroen Franse, met wie hij ook in de coverband Bootstrap zit, de gitaarwinkel Purple Guitars in Scheveningen. Hij is dol op oude vintage en collectible gitaren. Ook is hij guitar tech voor Dinand Woesthof van Kane. Purple Guitars verkoopt uitsluitend oude gitaren. Bij Arwin ontstond de interesse voor de ‘ouwetjes’ geleidelijk. “Je gaat gitaar spelen, maar je weet er nog niets vanaf. Dan ga je je erin verdiepen. Je kijkt waar je grote voorbeelden op spelen. Dat waren voor mij Brian Setzer en David Gilmore. Je gaat je afvragen waarom ze op oude gitaren spelen en niet op productiemodellen. Je ontdekt, dat er een grote markt is van mensen die op oude gitaren willen spelen en er geld voor over hebben.” Een logische stap: “Je gaat je eigen nieuwe modellen omruilen voor oude gitaren en merkt, dat die iets magisch hebben.” Arwin vindt vooral de Amerikaanse gitaren uit de jaren vijftig en zestig geweldig klinken. “Merken als Gretsch, Gibson, Fender en Martin. Die werden destijds met veel liefde gemaakt. Daar kwam een boel handwerk aan te pas. In die tijd werden nog goede toon houtsoorten gebruikt, want die waren ruim voorradig. Bijvoorbeeld ontwaterd hout.” Hij legt uit: “Het voordeel daarvan is, dat het hout echt kan resoneren. Hout dat te snel gebruikt wordt en nog water bevat, resoneert slechter en heeft minder toon. Toon is de klank van een gitaar. Specialisten kunnen op een stuk hout kloppen en horen of het bruikbaar is voor een instrument.” Vroeger werd daarop geselecteerd. “Ze gebruikten toen nog laksoorten die erg bewerkelijk waren. Het kostte veel tijd om ze aan te brengen. Tegenwoordig gebruiken ze sneldrogende lak, die keihard wordt. Die lak is er niet op geselecteerd of de gitaar goed klinkt, maar op snelle productie en glans. Hij moet mooi glimmen.” Wat is er bijzonder aan een oude gitaar? “Dat is ongrijpbaar. Je pakt er een en je wordt er verliefd op. Je voelt het leven in dat instrument.” Purple Guitars heeft er ongeveer 150. “Mensen uit de hele wereld kopen ze hier. Zelfs gitaren die net uit Amerika zijn gekomen, gaan weer terug met hun nieuwe, Amerikaanse eigenaar. Wij hebben een collectie die ongeëvenaard is in Europa. We selecteren op wat we zelf mooi vinden en waar we een gevoel bij hebben. We willen in staat zijn die liefde over te brengen op de klant.” Sommige gitaren zouden ze het liefst zelf houden. “Maar we blijven een winkel, natuurlijk.” Arwins favoriet is een Gretsch uit 1956, model 6120. “Die zijn vrij zeldzaam. In deze staat al helemaal.” Voor Purple Guitars kan een fantastische vondst ook een gitaar zijn die er slecht uitziet en die tegen een redelijke prijs kan worden aangekocht. “Maakt niet uit of de lak is afgesleten. Ook al zitten er wat nieuwe onderdelen op, daar is mee te leven. Die vervangen we door oude. We restaureren hem naar vrijwel de originele staat.” Arwin kan dat: “Ik ben drie jaar in opleiding geweest bij Peer Dellen.” Dellen is de bekendste gitaarrestaurateur van Den Haag. Purple Guitars koopt nooit gitaren van slechte kwaliteit. “We selecteren op bespeelbaarheid en klank. Als bijvoorbeeld de nek niet goed zit, kopen we hem niet.” Een oude gitaar wordt niet volledig gerestaureerd. Alwin pakt een Fender Jazzmaster uit 1963. “Deze is in originele staat. Je kunt zien, dat hij een heel leven achter de rug heeft. De vorige eigenaar heeft er met liefde op gespeeld. Als je hem als nieuw maakt, is deze gitaar nog niet de helft waard. Originaliteit staat hoog in het vaandel. Deze is voor de echte liefhebber.” Een jaar of zes geleden kwam Dennis van Leeuwen van Kane bij Arwin in de zaak. “Wij raakten in gesprek over oude gitaren. Hij speelde alleen op nieuwe. Ik zei: ‘Let op mijn woorden: over een paar jaar speel je op oude Gretsch’s.’ Hij moest erom lachen. ‘Die oude rammelbakken?‘ Toen ging Kane ‘So Glad You Made It’ in België opnemen. Ik ging een dag langs, met wat oude gitaren, waaronder die Gretsch 6120. Vervolgens hebben Dennis en Dinand de hele plaat met die gitaren opgenomen.” Sindsdien zijn ook Dennis en Dinand verslaafd aan oude gitaren. “Op de videoclip van Something to say zie je twee gitaren die hier vandaan komen. Dinand speelt op een oude Gibson ES 175. Je ziet ook een paarse Gretsch. Die heeft hij gebruikt op het Java Eiland. Dennnis speelt op een Jaguar X Jazzmaster.” Arwin en Maroen houden rekening met de wensen van Kane: “We zijn voortdurend op zoek naar gitaren voor Dinand en Dennis die ze kunnen gebruiken voor een bepaalde song.” Arwin doet ook het onderhoud van de Kanegitaren. “En sinds een tijdje ga ik ook mee naar optredens. Ik ben hun guitar tech. Ik doe dat omdat ik het leuk vind. Het zijn aardige, relaxte gasten om mee te werken. Maroen is sinds kort de guitar tech van Dennis; ik ben dat voor Dinand. Wij doen alles wat met het gitaargeluid op het podium te maken heeft, ook hun versterkers. Het is de bedoeling dat zij nergens aan hoeven te denken.” Bootstrap speelt op 6 augustus op Schollenpop