Er was eens een Dagmarkt, supermarkt. Toen het allerlaatste artikel in deze supermarkt was verkocht, ging de blauwe deur op slot. De bedrijfsleider keek nog één keer om en fietste weg, vermoedelijk naar vrouw en kinderen, maar niemand die het zeker weet. Nu bleek het slot op deze blauwe deur van forceerbare kwaliteit. Een stille nacht in Den Haag, Grote Marktstraat, 1998.
Eenmaal binnen staan de jongens in een grote lege kelder. Een ruimte zo groot en zo leeg, dat zij alleen met dromen kan worden opgevuld. En dromen hadden de jongens. Van ondergrondse kelderkunst, vernieuwend spektakel ter verbazing en vermaak. Hoe konden ze vermoeden dat die grote, lege kelder binnen enkele jaren te klein zou zijn voor deze dromen? Dat deze dromen de hele stad zouden overwoekeren, in de meest letterlijke zin van het woord, en bezoekers uit de hele wereld naar Den Haag zouden lokken. Wat zeg ik?! Dat deze dromen zeven jaar later tot een interview zouden leiden met 3voor12/DenHaag, toch nog altijd de lekkerste popsite van dit lentebloeiende dorpje hier.
Namen dan maar. Olof van der Winden. Korte man, energieke blik, nog geen dertig, rode capuchontrui, eigenaar van een vouwfiets en kartrekker van TodaysArt, de vervanger van North Sea Jazz. Errol Vaes. Oerkelderman, donker haar, donkere ogen, vermoedens van continue ideeënstroom in sympathieke schedelpan en daarmee logische positie als creatief programmeur. Tevens drager van exclusieve retro nikes, niet onwaarschijnlijk op de kop getikt tijdens een van zijn vele tripjes naar bevriende nieuwe kunstenfestivals in Detroit of Berlijn. Christiaan van Betuw tenslotte. Rank en rijzig, heldere blik en alert en ontspannen; handige vaardigheden voor communicatie en marketing. Samen met een grote achterban vormen ze The Generator. U kent ze wel, ze zijn het team achter de Cultuurnacht.
Hardop denkalarm! North Sea Jazz ging naar Rotterdam. Stad boos en verdrietig, gemeente beschaamd. Er kwam een prijsvraag: wie heeft een goed voorstel ter vervanging van NSJ? Twee winnaars: Hague International Music Festival met jazz en wereldmuziek, en TodaysArt, een uitbreiding van de Haagse Cultuurnacht in de richting van elektronische muziek en visuele kunsten. De Cultuurnacht heeft nu tweemaal plaatsgevonden. Een supersucces. De hele stad is omgetoverd tot één waanzinnig podium waarop bezoekers van de ene verbazing in de andere vallen. Kleine en grote kunst, maar altijd met een grote K. Tel daarbij op een dikke V van vernieuwing en een uitzinnig vibrerende T van technologie. Klein begonnen achter een blauwe deur, uitgegroeid tot een feest voor de hele stad. Maar de droom is nog niet afgelopen.
Het is ook een beetje jammer dat je keihard toewerkt naar die ene cultuurnacht. Grote installaties worden gebouwd, veel snoeren ook, kunstenaars die na lange vluchten met kramp in de benen op Den Haag airport stappen. En dan is het na zes uurtjes allemaal afgelopen. Beter is twee nachten. Komt bij dat The Generator nogal wat ideeën genereert. Te veel om in één nacht kwijt te kunnen. Acht hotelkamers afhuren en dansers voor de ramen zetten? Een nietsvermoedende pendelbus met een hypnotiserend spervuur van beelden bestoken? Het is maar een kleine greep uit een ideeënbus zonder bodem.
Olof, Errol en Chris werken vanuit passie. Hun zoektocht heeft geleid naar het hart van de hedendaagse creatieve technologie. In deze wereld gebeuren zaken die het aanzien van moderne kunst, in al haar disciplines, sterk beïnvloeden. Voor het grote publiek zijn dit soort invloeden pas na lange omwegen zichtbaar. TodaysArt neemt de bezoeker mee naar het hart zelf. Wat vandaag gebeurt, zie je ook vandaag. Pioniers die de trends zetten, verrassende kruisbestuivingen tussen vormen die voorheen gescheiden leefden. Op het gebied van dans, mode, beeld, licht, film, theater, beter nog: wat dan ook. Vaak ligt de verbinding in de toepassing van moderne technologie. Hiermee, zo bleek uit beide Cultuurnachten, zijn creaties mogelijk die een publiek volledig kunnen overrompelen. Spanning, sensatie en een honger naar meer, dat vat de reactie van het publiek zo’n beetje samen.
Het publiek is breed. Tuurlijk, kunstintellectuelen, maar vooral veel jongeren en jongvolwassenen. Het aanbod op de Cultuurnacht komt net zo lekker binnen bij geoefende als ongeoefende bezoekers. TodaysArt vindt die laatste doelgroep belangrijk. Daarom zal het prijzenpotje van de gemeente vooral worden geïnvesteerd in muziek en visuele kunst, uitnodigende vormen voor een breed publiek. Daarnaast zal het festival meer gaan werken met lokale kunstenaars. Insiders weten al lang dat Den Haag barst van het eigenzinnige talent. Videokunstenaars, elektro-artiesten, maffe theatergezelschappen. TodaysArt moet ook voor hen een podium vormen. En een springplank naar soortgelijke festivals elders op deze aardbal. The Generator zit midden in het netwerk van pionierende zielen en geloof het of niet, er wordt daarbij flink uitgewisseld.
23 en 24 september gaat de beer los. Cultuurnacht presents TodaysArt. Een passe-partout is een keer of dertig goedkoper dan die van North Sea Jazz. Nog zo’n voordeel van goede dromen. Plug in en geniet.
TodaysArt neemt bezoekers mee naar de voorste linies van hedendaagse kunst
Een interview met The Generator
Er was eens een Dagmarkt, supermarkt. Toen het allerlaatste artikel in deze supermarkt was verkocht, ging de blauwe deur op slot. De bedrijfsleider keek nog één keer om en fietste weg, vermoedelijk naar vrouw en kinderen, maar niemand die het zeker weet. Nu bleek het slot op deze blauwe deur van forceerbare kwaliteit. Een stille nacht in Den Haag, Grote Marktstraat, 1998. Eenmaal binnen staan de jongens in een grote lege kelder.....