Na een spontaan gestarte discussie in het forum van 3VOOR12/Den Haag wilde het Paard van Troje graag uitleggen hoe de programmering tot stand komt. "Er moet iets veranderen", zegt directeur Jeroen van der Wiel. "Het is niet makkelijk", verzucht bandprogrammeur Majel Blonden. Haag dance-collega Henk Koolen is minder blij met het bezoek. "Bij de uitreiking van de Gouden Kabouters werden wij tot 'Beste nieuwe club' gekozen. Waar was 3VOOR12/Den Haag toen?"
Op tafel ligt een lange lijst vragen en opmerkingen die ter sprake zijn gekomen in het forum. Zo vraagt een van de bezoekers waarom er niet meer Nederlandse topbands spelen zoals 16Down, Di-rect en Krezip. "Het is niet makkelijk", verzucht bandprogrammeur Majel "Ik heb ze allemaal geprobeerd te boeken. Maar het lukt steeds niet. Bijvoorbeeld omdat veel van de bands in Den Haag op grote festivals spelen en in de maanden daarvoor dan niet in Den Haag mogen staan." Om dezelfde reden – na een dringend verzoek van een festival in Delft - speelde Boo! onlangs in de kleine zaal.
Tijdens het gesprek blijkt dat het Paard wel een programmeringbudget heeft voor de grote zaal maar niet voor de kleine. Veel bezoekers van het forum vragen om bands die prima zouden kunnen staan in de kleine zaal, maar voor wie de andere zaal gewoon te groot is. "Er moet iets veranderen", zegt directeur Jeroen van der Wiel. "Zonder programmeringbudget voor de kleine zaal ben je eigenlijk geen volwaardig podium."
Majel Blonden benadrukt dat het Paard van Troje een brede programmering moet neerzetten. Daardoor staan er bijvoorbeeld weinig indiebands. "Om dat publiek aan je te binden heb je veel tijd en geld nodig, en dat is er dus niet." Jeroen van der Wiel zegt al blij te zijn als er voor elke substroming twee of drie leuke concerten per jaar zijn. "Als dat lukt zijn we echt een breed podium." Het opnieuw starten van de Alto-Nights zit er voorlopig niet in. "Het publiek dat daarvan houdt wil geen geld uitgeven voor zo'n avond. Dat hebben we in het verleden al gemerkt. Maar zonder geld gaat het niet."
Over de kritiek op de hoogte van de entreeprijs kan het trio kort zijn. "Meestal bepalen de bands hoe hoog de entreeprijs is. Bijna de gehele opbrengst is bedoeld voor de artiesten." Soms heeft het Paard ook gewoon pech. Zo werd het festival State X / New Forms geconfronteerd met gelijksoortige evenementen in hetzelfde weekend. "Terwijl iedereen wist dat wij met dat festival bezig waren", zegt een nog steeds boze Henk Koolen.
Programmeur Mejel Blonden wordt bijna net zo boos als zij hoort van de kritiek op de portiers. "Die jongens hebben een onwijs zware taak en doen dat ontzettend goed. Ze hebben allemaal een diploma! Mensen beseffen niet wat er allemaal aan de deur gebeurt." Ook het verhaal dat na concerten mensen uit de zaal worden gestuurd om plaats te maken voor een dancenight verwijst het trio naar het rijk der fabelen. "Onzin", zegt Majel. "We zijn er juist trots op dat iedereen gewoon mag blijven. Dat zie je bijna nergens anders."
Tot slot herhaalt Majel Blonden dat mensen die kritiek hebben altijd een mailtje naar het Paard kunnen sturen. "Al onze emailadressen staan op de site." Ook suggesties voor bands zijn welkom. "Maar ik beloof niet dat ik antwoord op elke mail. Ik moet natuurlijk wel de tijd hebben om binnen de mogelijkheden een zo interessant mogelijke programmering neer te zetten."
Paard reageert op kritiek in forum
Lange lijst vragen en opmerkingen
Na een spontaan gestarte discussie in het forum van 3VOOR12/Den Haag wilde het Paard van Troje graag uitleggen hoe de programmering tot stand komt. "Er moet iets veranderen", zegt directeur Jeroen van der Wiel. "Het is niet makkelijk", verzucht programmeur Majel Blonden. Haar collega Henk Koolen is minder blij met het bezoek.