Edwin Jansen is vooral ondernemer

"Het management krijgt een percentage van alle inkomsten"

Gerard van den IJssel, ,

Tijdens de Muzikantendag op zaterdag 15 mei in Amsterdam waren opvallend veel Hagenaars uitgenodigd voor workshops, interviews en het demo-panel. 3VOOR12/Den Haag was onder andere aanwezig bij de officiële opening met manager Edwin Jansen (Kane, Di-rect, Tacker etc.).

"Het management krijgt een percentage van alle inkomsten"

Tijdens de Muzikantendag op zaterdag 15 mei in Amsterdam waren opvallend veel Hagenaars uitgenodigd voor workshops, interviews en het demo-panel. 3VOOR12/Den Haag was onder andere aanwezig bij de officiële opening met manager Edwin Jansen (Kane, Di-rect, Tacker etc.). De organisatie had Edwin Jansen eigenlijk gevraagd om een speech te houden als opening van de Muzikantendag 2004. In de voorgaande jaren was de Haagse manager van onder andere Kane, Di-rect en Tacker (en dat zijn dan alleen de Haagse acts in zijn stal) al een keer uitgebreid geïnterviewd. Vorig jaar verscheen Jansen met de hele Idols-jury op de Muzikantendag. "Maar een speech in mijn eentje vind ik niks. Daarom is het opnieuw een interview geworden." Tijdens dit keynote-interview (een nieuw fenomeen?) werd Jansen ondervraagd door Alexander Beets van de Rockacademie in Tilburg. "Het opsturen van demo's naar platenmaatschappijen of naar mij heeft eigenlijk helemaal geen zin", was de binnenkomer tijdens dit interview. Edwin Jansen is er inmiddels van overtuigd dat het in de muziekindustrie om meer gaat dan talent. "Er moet een verhaal zijn. Iets bijzonders waarmee je anderen enthousiast kan maken voor jouw act." Bands die bij een groot publiek door willen breken moeten volgens de Hagenaar bereid zijn om hun band als een product te zien. "Daar kan een management bij helpen. Maar het begint bij de groep. Die moet al een ondernemersinstelling hebben." Ook Jansen merkt dat de platenindustrie het steeds moeilijker krijgt. "Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg. Het is nu de tijd van de independants. Die werken vaak veel harder voor hun artiesten." Verder merkt de manager dat bands veel meer zelf moeten doen. "Als je een kant en klare CD aanlevert die de platenmaatschappij alleen nog maar hoeft te persen en te verspreiden, kan er voor hen niet veel fout meer gaan. Maar het risico nemen om zonder resultaat veel geld in een groep te stoppen doet bijna geen enkel label meer." Dat aan een management ook een prijskaartje hangt, wordt duidelijk als Jansen berekent hoeveel omzet een band per jaar moet draaien om zijn bedrijf te kunnen betalen. "Dan praat je al gauw over 400.000 euro. Het management krijgt een percentage van alle inkomsten. CD's, concerten, merchandise, sponsordeals en ga zo maar door. Daar betaal ik mijn personeel van, het kantoor, de auto's en ga zo maar door." Tot slot benadrukt Edwin Jansen dat het hebben van een netwerk tegenwoordig essentieel is voor een artiest. "Kane is ontdekt doordat gitarist Dennis vroeger in een platenzaak werkte. Een collega uit die tijd was gaan werken bij een platenmaatschappij. Nadat die persoon kwam kijken naar een concert van Kane, werd iemand anders van de platenmaatschappij getipt. Zo is het balletje gaan rollen. Het is dus zeer belangrijk dat je mensen uit de scene kent. Of in ieder geval mensen die mensen uit de scene kennen. Al is het maar een secretaresse. Als zij jouw demo aan de juiste persoon kan geven maak je een kans."