Structuur Parkpop nog even onzeker

"Je kunt jezelf geen subsidie verlenen, dat zou scheef zijn"

Ferry Bovet, ,

Aanstaande zondag zullen weer enkele honderdduizenden mensen de velden van het Haagse Zuiderpark bezoeken voor de 24e editie van Parkpop. Hoe de jubileumeditie van het festival in 2005 eruit zal zien blijft nog even onzeker. Nieuwe gemeentelijke plannen en een strenge rechter dwingen het festival tot veranderingen.

"Je kunt jezelf geen subsidie verlenen, dat zou scheef zijn"

Aanstaande zondag zullen weer enkele honderdduizenden mensen de velden van het Haagse Zuiderpark bezoeken voor de 24e editie van Parkpop. Van oudsher wordt dit festival georganiseerd door Den Haag Marketing & Events (DHME) – zij het in het verleden onder andere namen – maar er zit een verandering aan te komen. Voor dit jaar is een samenwerking aangegaan met het Rotterdamse bureau Ducos/ACR en dat heeft alles te maken met gemeentebeleid. De gemeente Den Haag is bezig met een herziening van het evenementenbeleid. Daartoe is door een onafhankelijk bureau een nota opgesteld, die zoals het er nu uitziet in september tot een nieuw beleid zal leiden. "In die nota gaat men ervan uit, zoals wij dat verwachten tenminste, dat alle evenementen zich in de toekomst dienen te ontwikkelen tot zelfstandige evenementen," vertelt Maarten van Gool, die al jaren één van de drijvende krachten achter Parkpop is. "En om dat te realiseren worden voor alle evenementen bijpassende partners gezocht. Of daadwerkelijk in de nota staat dat Parkpop moet verzelfstandigen, is nog even afwachten.” Mocht dat inderdaad het geval zijn en de samenwerking voor eenieder positief uitpakken, dan zal Ducos/ACR de partij zijn die Parkpop voor rekening gaat nemen. DHME kan zich dan niet meer met de organisatie bezig houden om belangenverstrengeling te vermijden. "DHME gaat meer de kant op van het evenementenbeleid, subsidieverlening en dergelijke. In dat kader past het niet om zelf ook evenementen te blijven organiseren. Je kunt jezelf immers geen subsidie verlenen, dat zou scheef zijn," aldus van Gool. Een tweede aspect wat hier en daar wordt genoemd als een mogelijke invloed op de toekomst van Parkpop zoals we het festival kennen, ligt bij de rechterlijke macht. Die heeft namelijk definitief een stokje gestoken voor sponsoring door tabaksmerken. Hoewel dit al een tijdje niet meer mag, wisten de fabrikanten op slimme wijze de regels te omzeilen. Zo was bijvoorbeeld niet tabaksfabrikant Samson maar het tijdschrift Samsonic sponsor van het festival. Maar ook die truc werkt dus niet meer. Jammer, vindt van Gool. "We zijn daarmee onze hoofdsponsor Samsonic kwijt. Dat hebben ze overigens heel netjes opgelost, daar zijn we heel blij mee. Maar het is natuurlijk wel een probleem, een festival als dit kost heel veel geld en dat halen we onder meer uit sponsoring, uit subsidies en commerciële activiteiten zoals de catering en de markt." Toch komt de toekomst van Parkpop daardoor niet in gevaar, meent Guus Dutrieux van Ducos. "Het betekent dat je vroeg moet starten met sponsoracquisitie. Maar het zou toch erg zijn als een festival alleen daarvan afhankelijk was. Natuurlijk is het een aderlating, maar het betekent niet dat daarmee de toekomst van het festival op de tocht staat. Daarvoor is Parkpop te groot en te belangrijk.” Beide heren stellen dat de huidige ontwikkelingen geen bedreiging vormen voor de toekomst. Dutrieux: "Het is en blijft een gratis festival. In nuances zal het in ontwikkeling blijven, maar over het algemeen blijft Parkpop het festival dat de mensen gewend zijn. Dat zal ook één van de voorwaarden van de gemeente zijn, omdat het natuurlijk een bepaalde functie vervult die men van belang acht." Van Gool vat het kort en krachtig samen: "Parkpop is Parkpop en zal Parkpop blijven."