Beeld & Geluid leeft in Korzo Beeld & Geluid leeft in Korzo

Recensie van Festival Adventures

, Nadine van der Zalm,

Beeld & Geluid leeft in Korzo

Recensie van Festival Adventures

Nadine van der Zalm, ,

Dat muziek per definitie niet altijd gemaakt hoeft te worden door standaard muziekinstrumenten, liet het Korzo Theater zien tijdens het Festival Adventures. Componisten, beeldende kunstenaars en diverse ensembles vonden elkaar in Korzo en creeerden een avontuurlijk spel tussen beeld en geluid.

Recensie van Festival Adventures

Festival Adventures is een jaarlijks terugkerend evenement waar met de relatie tussen beeld en geluid wordt geexperimenteerd. Van donderdag 15 tot en met zondag 17 januari stond de vijfde editie van het festival in het teken van 'Performance Art' en 'Installatiekunst'. Anders dan voorafgaande edities is dit jaar voor een meer samenhangend geheel gekozen met 'de vrouwelijke componiste' als centraal uitgangspunt. Het festival bestond uit twee programma's: 'Nouvelles Aventures' (15-16 jan.) en 'Playing in the Robotgarden' (16-17 jan.). Nouvelles Aventures, het programma waar het festival uiteindelijk omdraaide, presenteerde drie muziekproducties: 'De Hersenspecialist', 'Basic E-motions' en 'Generic City'. De producties zijn geschreven door twee componistes: Barbara Okma en Huba de Graaff. Sinds vier jaar kent het Korzo Theater een eigen Productiehuis voor muziek waardoor het Korzo door middel van subsidies in staat is eigen muziekproducties te laten ontwikkelen. "We richten ons met dit festival met name op jonge componisten om hun een kans te geven eigen werk te laten uitvoeren", vertelt muziekprogrammeur Sylvia Stoetzer. "De twee componistes werkten samen met de beeldende kunstenaars Lynne Leegte en Zanne Bekirovic en installatiekunstenaar Remco Kwik." Barbara Okma, vorig jaar afgestudeerd aan het Conservatorium, heeft een enorme passie met stemgeluid. "Tekst is voor mij als muziek, ik denk niet in noten. Het geeft mijn werk ook echt betekenis." Haar productie 'De Hersenspecialist' is gebaseerd op een interview over de effecten van alcohol op de hersenen. Deze teksten heeft Okma vermengd met citaten van diverse schrijvers en teksten uit rapporten van Amnesty International. De combinatie met tekstprojecties op video en stemmen op tape zorgt voor een inspirerende brei van communicatie, discommunicatie, overzichtelijkheid en chaos. Het symboliseert het afbraakproces van de hersenen. Het ensemble Electra zorgt voor de uitvoering van Okma's andere productie 'Basic E-motions' waarin muzikale beschrijvingen toe worden gewezen aan emoties in klankvorm. 'Generic City' is een interactieve game-installatie met de composities van Huba de Graaff. Met een spelbord, bewegende speakers en een videoscherm wordt het publiek gevraagd de pionnen te verplaatsen. Iedere zet kent een andere animatie of muziekstuk waardoor de show nooit hetzelfde zal zijn. In 'Playing in the Robotgarden' draait het om de Vlaamse componiste, violiste en performance artieste Moniek Darge. In het eerste gedeelte van de voorstelling probeert Darge duidelijk naar voren te brengen dat niet alleen de standaard muziekinstrumenten zorgen voor muzikale klanken, maar dat ook gewone geluiden uit het dagelijks leven als muziek mogen worden beschouwd. Stromend water, vogelgeluiden, krakend cellofaan en maken onderdeel uit van de performance. In het tweede gedeelte worden haar klanksculpturen uitgevoerd door het robotorkest Ensemble M & M (Mens & Machine). Op het podium bevinden zich acht robotten, elk een ander instrument, die door middel van sensoren reageren op geluid of bewegingen. Door van tevoren reactie te programmeren op bepaalde klanken of bewegingen ontstaat een intrigerend samenspel tussen de performers en robot. Godfried-Willem Raes bouwt sinds de robotten. Ooit hoopt hij met de robotten een heel orkest te kunnen vervangen. "Naast het financiele oogpunt, zijn de robotten veel flexibeler in het uitvoeren van nieuwe stukken dan de huidige orkesten. Die zijn in het algemeen meer gericht op het uitvoeren van oude klassieke stukken. Daarnaast is er voor de componist zelf vaak weinig tijd om te kunnen experimenteren met een nieuw werk". Het robotorkest kent deze beperkingen niet. Raes heeft in totaal al 24 muziekrobotten gebouwd. Muziekprogrammeur Sylvia Stoetzer van Korzo is tevreden met de nieuwe insteek van het festival. Het theater wil meer aandacht richten op performance art en installatiekunst. Volgens Stoetzer krijgt dit nog te weinig aandacht in de regio terwijl volgens haar de behoefte er wel is. Het eerste ondredeel van Festival Adventures trok inderdaad volle zalen, maar bij 'Playing in the Robotgarden' was de zaal nauwelijks half gevuld. Het festival is niet toegankelijk voor een breed publiek, maar gericht op de liefhebbers van performance art en experimentele muziek. En uiteindelijk zijn dat dus de studenten van het Conservatorium, die hoogstwaarschijnlijk de net te hoge toegangsprijs van 10 en 15 euro niet een tweede keer konden opbrengen. Nouvelles Aventures zal nog eenmaal worden uitgevoerd op woensdag 27 januari in het Grand Theater in Groningen. Meer informatie is te verkrijgen op 070-3637540 of 050-3140550.
Tags

Nu op 3voor12