Samenwerking AU en Templo Diez

"Voor ons is verandering al routine"

Ronald Stemmerich, ,

Het ‘alternative country’ trio Templo Diez, dat het zich het afgelopen jaar behoorlijk in de kijker speelde op festivals als South by Southwest in Austin, Texas en Motel Mozaïque in Rotterdam, en de elektronische geluidskunstenaars van AU, welke ook niet te klagen hebben over nationale en internationale aandacht, vonden elkaar via een kleine omweg.

"Voor ons is verandering al routine"

Als ambitieuze band moet je het een beetje achter de ellebogen hebben. Samenwerking met andere artiesten is in de regel uit den boze. Hoewel? Het ‘alternative country’ trio Templo Diez, dat het zich het afgelopen jaar behoorlijk in de kijker speelde op festivals als South by Southwest in Austin, Texas en Motel Mozaïque in Rotterdam, en de elektronische geluidskunstenaars van AU, welke ook niet te klagen hebben over nationale en internationale aandacht, vonden elkaar via een kleine omweg. Het resultaat van deze collaboratie zal aanstaande zondag 8 februari onder de noemer ‘Cinema for the Ears’ worden gepresenteerd in muziekcafé de Paap in Den Haag. Bij binnenkomst in de oefenruimte wordt ondergetekende nauwelijks opgemerkt. De heren zijn geconcentreerd bezig om uit de wirwar van elektronische apparaten, welke door een ware spaghetti aan snoeren zijn verbonden, hun geluidscollages vorm te geven. Na zo’n drie kwartier wegdromen heeft men eindelijk de tijd om 3VOOR12/Den Haag te woord te staan. Allereerst vertelt Pascal Hallibert (Templo Diez) hoe de samenwerking tot stand is gekomen: “We werden door het HPC gevraagd om in de Paap te komen optreden. Dat hebben we een tijd afgehouden, omdat wij niet bepaald de standaard rock ‘n roll maken die in de regel in de Paap geprogrammeerd wordt. Uiteindelijk werd ons gevraagd of wij samen met muzikanten die wij interessant vonden toch wilden optreden. Via een vriend in Parijs werden we attent gemaakt op de muziek van AU die ons erg aansprak. We hadden het idee dat hun soundscapes goed bij onze muziek aansloten.” Er wordt wat gegniffeld, want de mensen van Templo Diez en AU blijken op een steenworp afstand van elkaar in het centrum van Den Haag te wonen. “Waanzinnig” zegt Paul Klaui (AU) “ Het is natuurlijk een kick dat je illegale bandjes in Parijs belanden. Die weg kenden we nog niet. Toen wij hun CD hoorden waren we erg onder de indruk. Eindelijk iets uit Den Haag wat buiten de benauwdheid van de mainstream opereert. Wij vinden het een enorme eer en een uitdaging om aan dit project mee te doen.” Het lijkt moeilijk om de uiteenlopende muziekstijlen tot een samenhangend geheel te kneden. Dat vergt toch enige aanpassing. Hoe pas je dat in? “Dat gaat eigenlijk vanzelf,” zegt Paul. “We benutten de ruimtes binnen de muziek van Templo Diez, maar gaandeweg ontstaat er een soort wisselwerking.” Blijf je je afvragen hoe het publiek in een erkend rockbolwerk als de Paap zal reageren. “Dat weten we natuurlijk niet,” zegt Leejon Verhaeg (Templo Diez) een beetje lacherig. "Maar voor ons telt de uitdaging, het experiment, het is gewoon weer eens iets anders.” Spelen jullie de tent leeg? “Of vol,” roept Jan Borchers (AU). “Dat kan natuurlijk ook! Geen idee. Er is wel wat aan de hand. We merken via onze websites dat mensen erg nieuwsgierig zijn.” Heeft de samenwerking consequenties voor hoe jullie je eigen repertoire benaderen. Gaat het veranderen hierdoor? Pascal denkt van wel. “Doordat we nu op basis van improvisatie spelen, wat ons goed bevalt, denken we er wel over na om in de toekomst improvisatie meer ruimte binnen onze muziek te geven. We doen eigenlijk een soort alternative country, maar door het spelen met AU hebben we een ander kant van onszelf ontdekt.” Paul vat het als volgt samen: “Voor ons is verandering al routine. Heel leerzaam. Als je met z’n tweeën bezig bent ben je bezig met een dialoog of strijd aan te gaan. Als je met meerdere mensen speelt ben je veel meer aan het opletten. Je bent veel meer bezig om het te laten stromen. We zijn toch twee egotrippers en dat kunnen we samen uitleven. De eerste keer was het veel aftasten, heel voorzichtig, maar nu durven we allemaal veel meer.” Improvisatie zal een belangrijk onderdeel van het optreden zijn, maar dat zal volgens Leejon niet ontaarden in een chaos. “In de Paap zullen onze nummers wel de leidraad zijn, waarin tussendoor ruimte is voor improvisatie. We zullen wel structuur aanbrengen.” Paul kan zich daar in vinden: “Ik denk dat we daar het beste van beide werelden gaan brengen. Hun muziek is zo goed en zo subtiel, dat kun je niet met rauwe elektronica bestoken.” Als extra houvast zal AU in de papieren moeten kijken, om in het goede spoor te blijven en da’s best wel een opgave volgens Paul. “Schema’s, daar weten we geen zak vanaf, dus ik zit op m’n toetsen en het blad te kijken. C D E F G? Oh nee, Nee! Of is dat een stuk tekst?” Jan enigszins bezorgd: “Als je maar niet mee gaat zingen, Paul!” AU en Templo Diez brengen hun ‘Cinema for the Ears’ ten gehore op zondag 8 februari in Café de Paap, Aanvang 20:30 uur.