Tegelijkertijd met de opening van het poppodium Paard van Troje in september, werd ook het naastgelegen café ‘Café Restaurant Paard van Troje’ geopend, ook wel bekend als ‘’t Paard Café´. Na de opening van het poppodium bleek er helaas beperkte ruimte te zijn voor de programmering van de lokale muziekscene, iets waar nagenoeg toch op gehoopt was. ‘t Paard Café speelde hierop in door op woensdagavond lokale bands de gelegenheid te geven om op te treden. En al gauw bleek de echte Haagse muziekliefhebber de weg ernaar toe te hebben gevonden. Bijna vier maanden na de opening spreken we met bedrijfsleider Thijs Pronk.
‘t Paard Café, niet onbekend voor menig muziekliefhebber, richt zich met de woensdagavonden specifiek op de lokale muziekscene in Den Haag. Met de opening van Paard van Troje werd toch meer aandacht verwacht voor de eigen lokale bands. Hierop inspelend zocht Pronk contact met het Haags Pop Centrum (HPC) om toch de lokale bands deze min of meer verwachte gelegenheid te geven. “Wij willen graag lokale bands de kans geven om een keer uit de oefenruimte te komen”, legt Thijs uit. Thijs, zelf niet uit Den Haag afkomstig, vindt de Haagse muziekscene meer dan opmerkelijk. “De gedrevenheid waarmee veel muzikanten - vaak al vanaf jonge leeftijd - met muziek bezig zijn, is erg typerend voor Den Haag. Dat heb ik nog niet ergens anders in Nederland gezien."
Het café is in een zeer korte periode opgezet door drie initiatiefnemers, bij wie ook de exploitatie in handen ligt: Ron van der Meer, Robin Groenveld en Thijs zelf. Ron is bekend om zijn werk bij onder andere Nighttown, Tivoli en Rotown en Robin door het organiseren van grote landelijke evenementen zoals Vrienden van Amstel Live! in Ahoy' en 'Idols in Ahoy'. Pas drie maanden voor de opening werd het definitieve plan goedgekeurd en kon het café worden ingericht. Alles moest nog gebeuren: vanaf de inrichting, meubilair, personeel tot de programmering. Desondanks was het allemaal voor de opening klaar. “Een echt concept voor het café hebben we verder niet”, vertelt Thijs. “Wat we eigenlijk willen met dit café is gewoon lekker ouderwets bier verkopen.” De zaak wil een open deur zijn voor iedereen, maar vooral muzikanten en muziekliefhebbers blijken zich hier goed thuis te voelen.
Als een van de eerste bands beten Grechko’s Doll en Aberration (tegenwoordig Atombox) in september het spits af voor de woensdagavond-sessies. In het begin het café nog enigszins zoekend wat betreft het geluid, vanwege de holle ruimte van het pand. Maar al snel was dit onder controle. Veel bands zijn inmiddels gevolgd en tot en met maart staan de woensdagavonden voorlopig al ingepland. De programmering wordt gedaan door het HPC. Momenteel beginnen de woensdagavonden ook buiten Den Haag meer bekendheid te krijgen, waardoor er veel verzoeken van bands van buiten de regio komen.
Grote uitschieter voor Thijs zelf was het optreden van Burma Shave, die in 2004 het 20-jarig bestaan viert. “De sfeer was die avond geweldig en uiteindelijk heeft het optreden tot half twee geduurd, terwijl we normaal gesproken om 12 uur stoppen.” Verder vindt hij de optredens van Chronicle Kings, Smutfish, Can-Of-Be, Dyzack en Fortune Cookies ook zeker benoemingswaardig. “De meeste bands die hier optreden, maken muziek puur uit liefhebberij en hoeven ook niet zo zeer groot te worden”, zegt Thijs. “Maar als het lukt, zijn wij blij daar een steentje aan te kunnen bijdragen.” Opmerkelijk vindt Thijs de kritische blik die de Haagse bands op zichzelf houden na een optreden om het volgende keer weer te verbeteren. “Het enthousiasme en de inzet van de Haagse bands is enorm. Mocht een band echt ambitie hebben om door te breken, zal deze ook zelf het nodige aan publiciteit moeten doen. Vaak als bands bij ons geboekt zijn, worden vrienden, familie en kennissen uitgenodigd en daar blijft het dan bij. Bands moeten zich meer profileren door hun bandnaam vaak zichtbaar te maken bijvoorbeeld door het ophangen van posters in cafés, flyeren, opzoeken van publiciteit in muziekbladen, radio en internet.” Als goed voorbeeld voor het creëren van naamsbekendheid verwijst hij naar de frisbees van Subway, die onlangs tijdens een optreden werden uitgedeeld. Tot slot heeft Thijs nog een zinvolle tip voor de Haagse bands, iets waar hij regelmatig tegenaan loopt. “Hoe onnozel het ook klinkt, maar vaak krijg ik demo’s opgestuurd zonder enige adresgevevens. Leuke band denk ik dan, maar hoe moet ik in hemelsnaam in contact met ze komen.”
Poppodium Paard van Troje is een culturele stichting, wat voor de programmering een breed aanbod van diverse muziekstijlen betekent. Toch moet de behoefte vanuit de Haagse muziekscene niet te veel worden beperkt, aangezien dit wel hoofdzakelijk het publiek is wat het Paard aantrekt. Het echte dance-publiek gaat uiteindelijk toch sneller naar tenten als de Asta of Silly Symphonies. Thijs hoopt dat het Paard komend jaar als vanouds meer rock ’n roll laat klinken in de zalen en daarbij meer aandacht vestigt op de lokale muziekscene. “Een avond zoals de afsluiting van de Haagse Popweek was echt weer een ouderwets Paard-avond waar iedereen op zat te wachten.”
In januari wordt onder de vaste bezoekers geïnventariseerd of er behoefte is aan andere activiteiten in het café. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jamsessies en dergelijke. Verder heeft Thijs nog een verrassing in petto in maart wanneer het café een half jaar bestaat. “We willen iets heel speciaals gaan doen voor de vaste bezoekers van het café.” De precieze invulling hiervan laat hij nog in het midden. Ondertussen weet de Haagse muziekscene de weg naar ’t café wel te vinden.
Bands die geïnteresseerd zijn om een keer op te treden in ’t Paard Café, kunnen zich aanmelden via thijspronk@cafepaardvantroje.nl.
Paardcafé voorziet duidelijk in een behoefte
"Het enthousiasme en de inzet van de Haagse bands is enorm"
Tegelijkertijd met de opening van het poppodium Paard van Troje, werd ook het naastgelegen café geopend. In deze horecagelegenheid staan elke woensdagavond lokale bands geprogrammeerd. Bijna vier maanden na de opening spreken we met bedrijfsleider Thijs Pronk.