Het jaar van Gerard van den IJssel

Tijd voor een gezamenlijke promotiecampagne voor de Haagse popmuziek

Gerard van den IJssel, ,

In de laatste weken van dit jaar geeft 3VOOR12/Den Haag haar redacteuren de kans de balans op te maken van hun eigen muzikale jaar. Welke bands vielen het meest op of juist tegen? En wat zijn de verwachtingen voor 2004? De laatste bijdrage in deze serie komt van hoofdredacteur Gerard van den IJssel.

Tijd voor een gezamenlijke promotiecampagne voor de Haagse popmuziek

Omdat een jaar letterlijk van dag tot dag wordt geleefd, sta je eigenlijk nooit echt stil bij de opmerkelijkste ontwikkelingen. Bands komen en bands gaan, maar pas aan het eind van het jaar – of een andere moment van reflectie - wordt duidelijk wat dat betekent voor de Haagse popmuziek. Kort samengevat denk ik dat Den Haag op muzikaal gebied in 2003 - in het beste geval - is blijven stilstaan. Terugkijkend op 2003 valt vooral het aantal teleurstellende festivals en organisaties op. Zo lijkt het muziekcentrum Musicon te zijn weggezakt in een modder van subsidies en fondsen. Een aantal goed gesubsidieerde evenementen zoals de Blockparties en het Hague Hiphop Festival wordt jaarlijks herhaald, maar verder speelt het centrum nauwelijks nog een rol van betekenis. Bijna even teleurstellend waren de muzikantendag Work In Progress in het Koorenhuis, het festival Live For Live en het financiële wanbeleid bij Radio en TV West waardoor het programma Westpop moest verdwijnen. Den Haag verliest hiermee een belangrijke promotor van de lokale popscene. Ook de Haagse bandjes stelden het afgelopen jaar teleur. Behalve de grote vier (Earring, Kane, Anouk en Di-rect) heeft geen enkele Haagse band een hit gescoord. Tegelijkertijd groeit daarmee het respect voor deze Haagse muzikanten. Vooral Di-rect is een band om trots op te zijn. Uitzonderingen daargelaten waren er in 2003 verder geen bands die echt tot de verbeelding spraken. De laatste band die een hype rond zichzelf wist te creëren was Bagga Bownz. Ik hoop dat deze groep in 2004 eindelijk de beloftes waarmaakt. Ook verwacht ik veel van bands als Doll House Drama, Atombox, Clean, NuClear Family en Smutfish. De bands Tasha's World en Tacker lijken al verzekerd te zijn van een definitieve doorbraak in 2004. Ik hoop dat volgend jaar minder bands zichzelf opheffen dan in 2003 het geval is. De beste CD van 2003 vond ik het debuut van NuClear Family. Deze hiphopvariant van The Wishing Well overtrof alle verwachtingen. Op nummer 2 en 3 in mijn persoonlijke lijst met favoriete CD's staan Bagga Bownz en Clean. Het concert van Bagga Bownz tijdens het festival Haags Pop Podium LIVE vind ik het beste Haagse optreden van het jaar. Overigens werd het beste Haagse liedje dit jaar gemaakt door de band Even Geduld. Het nummer 'De schuld' heeft alles in zich om een Nederpop-klassieker te worden. Op zaterdag 10 januari speelt deze groep in de grote zaal van het Paard van Troje als voorprogramma bij Van Katoen. Ik hoop dat het Paard vaker Haagse bands als voorprogramma gaat boeken. Is een zelfde constructie wellicht mogelijk in de Haagse theaters? Voor 2004 hoop ik vooral op meer samenwerking. Na een bemoedigende opleving van overleg tussen centra als het Haags Pop Centrum, Musicon, Bazart en het Paard enkele jaren geleden, lijken de popbobo's zich nu weer te hebben teruggetrokken op hun eilandjes. De Haagse Popweek moet breder. De muzikantendag moet terugkomen. Wie neemt het initiatief voor de 'Wishing Well Part III' of 'More Blue Skies Ahead'? Misschien is het wel tijd voor een gezamenlijke promotiecampagne voor de Haagse popmuziek. Of wachten we met z'n allen tot manager Edwin Jansen wordt gekloond?