Het is een gloednieuwe band, maar krijgt de eer om deze editie van Breda Barst te openen. Je neemt een beetje Bleach, Hilton Dive, Wake, Revölvo en Cape, mixt dat met heerlijke herinneringen uit de oude Klapcot-doos. Je weet wel, dat ene café vroeger met die Mariabeelden en fijne toog... Een beetje sludge, alternatieve en classic rock, metal shit en je krijgt een royaal hoofdgerecht voorgeschoteld: The King’s Head. Voilà, en dat fresh op de zaterdagmiddag 14:00 uur.
Dit weekend kun je weer naar Bredaas mooiste festival: Breda Barst. Gratis en voor niets in het Valkenbergpark, met een mooie line-up van internationale, nationale en lokale bands en artiesten. Dit artikel gaat over de zaterdag op het Future Stage, met optredens van The King's Head, Piece of Eden, Summersile, Bottlecap Accident, After Rehearsal, Hessing en WIES.
The Kings Head op Future Stage, de kop is er af
The Kings Head telt vijf grote beren van mannen, de Future Stage is een beetje klein voor de bewegelijke bandleden. Te bedenken dat op datzelfde podium ook een drumstel staat, twee banners, boxen en een keyboard. Met de zon recht op hun kop is het tijdens het eerste nummer een beetje inkomen. Een ander geluid dan wat je gewend bent van bijvoorbeeld Hiton Dive of Revölvo, The Kings Head klinkt toegankelijker. De grunt van zanger/gitarist/toetsenist Pim van Zuilen komt lekker door. Hij wisselt in deze formatie tussen zang en grunt, tussen gitaar en keyboard. Tim die tevens zorgdraagt voor de zang - en gitaar - heeft een ander geluid en zorgt voor een grunge-achtige toon. Een band die zoals ze zelf zeggen van alles “in de pot pleurt” enerzijds neigt naar zware, lange gitaarlijnen en anderzijds een classic rock geluid heeft. Afwisselend genoeg om niet helemaal de Kurt Cobain associatie te hebben, melodieus en gedoseerd, ad fundum! (KV)
Bottlecap Accident
Het gaat hard met de jongens van Bottlecap Accident. De Bredase punkband bestaat nog niet zo lang, maar mocht in januari nog invallen bij Punkrock Riot op een avond met Screw Houston en Switch Bones en nu dus optreden op Breda Barst. Op het Future Stage wel te verstaan, dankzij de deelname aan de komende editie van Breda’s Most Wanted.
De vier maken grote stappen voor zo'n jonge band. Het is een dynamische set waarbij catchy punk vermengd wordt met stevigere hardcore. De band speelt met veel vertrouwen en overtuiging. De zanger gaat op in de set, springt op en neer en doet zijn best het publiek mee te krijgen. Af en toe schreeuwt hij flink om zijn teksten kracht bij te zetten. Naast een nieuwe drummer probeert Bottlecap Accident ook een nieuw nummer uit: 'The Absolute Worst' dat gewoon meekan met de rest van de set en niet slecht is. De echte uitschieter zit uiteraard helemaal op het laatst. Het publiek is al lekker warm gespeeld en staat fijn in de zon, dan is meeklappen en "Breda Barst" brullen ook zo gedaan. En we zien al een kleine pit met dansende mensen. Maar wat is er toch met die pop die het hele optreden op het podium blijft liggen? (DH)
Piece of Eden
De jonge punk-, post-metalcore band Piece of Eden doet al wat langer mee in het Bredase, in verschillende bezettingen. De band rond broer en zus Jelle en Maartje de Vries stond onlangs weer nadrukkelijk op: de band maakt ook onderdeel uit van Breda’s Most Wanted dit jaar. De single ‘People Aren’t Trophies’ kwam 2 september uit.
After Rehearsal
After Rehearsal is een rockband uit Sprundel en Etten-Leur. De vier brengen meerstemmige poprock en werden via de Facebook-pollactie naar de Breda Barst Kick-Off gestemd. Daar wonnen ze niet. De band doet wel mee met talentenprogramma Breda’s Most Wanted dus heeft een plekje op het Future Stage verdiend. Ze hebben een mooie spot zo op de vroege zaterdagavond, rond etenstijd.
De vier brengen rock 'n roll. Vaak meerstemmig en neigend naar poprock. Gitarist René Jobse blinkt regelmatig uit in lange solo's, maar blijft bescheiden op zijn plek staan. Dat rijmt met de bescheidenheid van de gehele band. Zanger en gitarist Jelle van Bezouw zegt ook netjes na het eerste nummer: "Bedankt Breda Barst! Dat heb ik altijd al eens willen zeggen." Je ziet ook op het podium dat hier een hechte band staat. Eentje die veel lol heeft in de repetitieruimte en daarna. Maar het optreden is vlak, sommige nummers wat te lang en er is niet bepaald een moment dat er echt uitschiet. Benieuwd waarop After Rehearsal zich gaat richten bij Breda's Most Wanted. (DH)
Summersile
Summersile ontstaat in 2018 als punkband Fuzzdog geen nieuwe zanger kan vinden en bassist Lars Verdurmen de gitarist/zanger Nuno Fernandez bij een repetitie op de Rock Academie in Tilburg ontmoet. Maanden later gaan ze met drummer Sebastiaan Stam en gitarist Max Walder door als Summersile. Ze maken alternatieve rock vermengd met muziek uit de jaren negentig. En nu al, als deelnemer aan Breda’s Most Wanted, staan ze op het Future Stage.
Hessing betoverend op Future Stage
Hessing heeft de afgelopen tijd een groei doorgemaakt. Petra Hessing, de frontvrouw waar de band om draait, heeft het geschopt tot de liverondes van The Voice van Vlaanderen en werkt nu hard aan haar muzikale carrière met de band. De meeste Bredanaars kunnen tijdens Breda Barst genieten van muziek die beïnvloed is door de jaren ’50 tot en met de ’00.
Van begin tot eind is het swingen geblazen bij Hessing. De ruimte rondom het podium is goed gevuld en iedereen heeft er zin in om de voetjes van de vloer te doen en de armen de lucht in te gooien. De verschillende invloeden zijn direct hoorbaar. Af en toe lijkt het alsof Guns ’n Roses op het podium staat, daarna weer een andere bekende melodie. Hierdoor is het voor een groot deel van het publiek toegankelijk.
Muzikaal gezien is het vooral Petra zelf die er uitspringt. De frontvrouw heeft een gouden strot en dat laat ze ook goed merken vandaag op het Future Stage. Terwijl de rest van de band vrij statig naast haar staat, swingt ze er op los en gooit ze haar vocalen in de strijd om Breda te betoveren. Deze band had qua niveau eenvoudig op een groter podium kunnen staan dan het Future Stage. (TG)
WIES
Nederpop-act WIES is de winnaar van de Grote Prijs van Nederland 2019, waarmee je dus gegarandeerd talent op het Future Stage hebt. Ze maken poprock vermengd met electronica en Nederlandstalige teksten. WIES bestaat nog maar een jaar en speelde al in De Melkweg, Paradiso en Tivoli Vredenburg. Eergisteren, op 12 september verscheen de eerste single ‘Soms Is Het Te Laat’.
Trio WIES sluit het Future Stage af vanavond en de band maakt de groeiende reputatie en prijzenregen waar. Direct knalt stevige Nederlandstalige indie met een overactieve drummer de late avond in. Jeanne, Jasper en Tobias ogen spontaan en brengen hun liedjes met veel energie. Liedjes met veel herhaling in tekst en muziek en toch voldoende variatie om interessant te blijven. Zoals 'Leugenaar', dat rustig beginnend, een harde gitaarclimax heeft en daarna weer licht kabbelend afbouwt. Of de eerste single 'Soms Is Het Te Laat' die gisteren uitkwam. Een eerste single die heel catchy is en waar de band zichtbaar trots op is.
Het is een fijn optreden omdat WIES veel te bieden heeft: snedige Nederlandstalige teksten, meerstemmigheid, lekkere indierock en, waar nodig, electronica en echoënde stemmen. Een nerveuze stagemanager maant WIES iets voor tienen dat het nu tijd is om af te sluiten, maar nee: wat volgt is nog een bijzonder nummer. WIES gaat mee op tour met Roxanne Hazes dit najaar en de agenda staat ook vol met Popronde optredens, alleen Breda staat daar nog niet bij.
Lieve Popronde Breda, voeg je WIES toe aan de line-up voor 14 november? (DH)