Een fijne zondagmiddag met Roselien op het Mezz terras Een fijne zondagmiddag met Roselien op het Mezz terras

Jonge Vlaamse na jaren weer in Breda

, Tekst & foto's: Daniël Hereijgers

Roselien Tobbackx zagen we als achttienjarige al in de kleine, voormalige repetitieruimte Top R waar ze speelde tijdens Ik Zie U Graag in december 2011. Solo, met loopstation, akoestische gitaar en haar prachtige stem. We schreven “Roselien is leuk, nog niet geweldig, maar wat niet is kan nog komen.” Nu, bijna zes jaar later, is Roselien terug in Breda.

De Mezz geluidsmannen zetten een extra parasol op de plek waar Roselien gaat optreden. Vlak voor half vijf op het Mezz terras dwingen druppels de opgekomen toeschouwers tot een bijeenkruipen onder de enorme donkerblauwe parasol. Ze zitten zelfs op de tafels, het maakt het knus. Al bij het eerste nummer ‘He Loves Me’ klaart het op, later zullen nog wat druppels vallen.

Roselien bracht haar officiële debuut EP ‘Truth’ uit in 2014. Studio Brussel hiphop- en jazz-dj Lefto vindt haar “fucking dope” en grote namen als Gregory Porter, Luka Bloom en Meshell Ndegeocello kozen Roselien als voorprogramma. Ndegeocello, de oud-bassiste van Prince, zelfs meerdere keren, zoals De Roma in Antwerpen en in Rotterdam en Londen. Roselien omschreef zichzelf ooit als een ‘oude zwarte vrouw’ en dat is gezien haar keuzes voor soul, funk en moderne jazz gemakkelijk te begrijpen. Ze heeft een mooie, opvallende stem die past bij veel genres waar ze veel mee kan en die je erbij houdt. Een stem die voorbij rijdende motorclubs achter het terras en de regen met gemak overstemt.  

Het excentrieke ‘Indian Dance’, dat volledig bestaat uit geluiden en zang die Roselien via haar loop station het terras opstuurt, is bijzonder fijn en origineel. De liedjes zijn persoonlijk en Roselien vertolkt ze oprecht, ze richt zich af en toe tot het publiek: “Tegenwoordig lijkt alles op losse schroeven te staan, ik ben blij dat ik zo makkelijk naar hier kon komen en blij dat we samen kunnen zijn, zonder wervel.” En ze kent haar klassiekers, van een fraaie ode aan ‘Between The Sheets’ van The Isley Brothers, tot ‘Open Your Eyes, You Can Fly’ van Flora Plurim, de artieste die niet direct wordt herkend en een prachtige cover van Jill Scotts ‘Lonely Whenever You’re Around’, met een bluesy gitaar en wederom verschillende stemmen en stemeffecten uit het loop station.

Roselien, we zien haar graag nog eens terug, opnieuw solo of met band. Bij de volgende Ik Zie U Graag? Met de nieuwe EP ‘I Had A Dream’ die in oktober verschijnt, moet dat vast lukken.

Tags

Nu op 3voor12