Code of Conduct trapt de avond af. De meeting requests van de kantoorpikkies beginnen goed binnen te lopen en vanavond houden ze hun meeting in Publieke Werken. Mannen in pak, een beamer met agendapunten voor de ‘vergadering’ en bier. Nummers over het kantoorleven, allemaal in een punkjasje gegoten. De verzekeringsmaatschappij heeft geen verdere uitleg nodig. Het is warm in de zaal en drummer en Mr Jefferson from Sales doet zijn jasje uit en knoopt zijn stropdas om zijn hoofd. ABBA’s ‘Money Money Money’ komt ook nog voorbij. Waarover kan je beter praten tijdens een vergadering dan over geld , toch? Publieke Werken is in ieder geval goed opgewarmd voor de rest van de avond en de eerste glazen zijn gebroken. Als afsluiting kan je nog de welbekende CoC mok kopen. Een tientje. Geen geld, aldus zanger Mr. Johnson from Finance.
Dit keer geen feestje op de Grote Markt. Dat neemt niet weg dat er goed gefeest is in de Publieke Werken. Traditiegetrouw is Koningsnacht een aanrader met Claiming The Crown in Publieke Werken. Een avond vol punk, georganiseerd door New Pokerface. De achtste editie van het mini-festival op woensdag 26 april stond in het teken van Harsch Realms, Coma Commander, Code of Conduct en MARCH.
Code of Conduct
Coma Commander
Na een korte ombouw is het tijd voor Coma Commander. De Belgen hebben net een split 7” EP uitgebracht met Harsch Realms, dus geen wonder dat ze op deze editie van Claiming The Crown staan. Het is een band van een heel ander kaliber. Softer, gevoeliger. Maar tegelijkertijd past het perfect binnen het plaatje van de avond. De melodieuze meezingers knallen door de speakers en de mensen op de voorste rijen blèren uit volle borst mee. Wie zijn stembanden nog niet warmgedraaid had tijdens CoC kan dit tijdens deze korte set doen. De set had nog wel wat langer mogen duren, maar de strakke show is na ruim twintig minuten wel klaar.
MARCH
MARCH staat als derde band van de avond op het toch wat kleine podium in het café. Ondertussen zijn er wel veel meer bezoekers bijgekomen. Zangeres Fleur van Zuilen schreeuwt in de microfoon, haar haren zitten elke keer in haar gezicht en meerdere malen moet ze zich in vreemde bochten draaien omdat haar microfoon wegdraait. Het publiek gaat uit zijn dak. Niemand is veilig voor de moshende en crowdsurfende mensen. ‘Such a Drag’ komt vanavond twee keer voorbij. De Bredase punkrockers zijn een videoclip aan het opnemen. Door een moshpit die iets harder is dan gepland valt er van alles om. Microfoonstandaards moeten meerdere keren weer rechtop gezet worden en de vloer raakt spekglad van het bier. Daarna lijkt het ook even rustig. “Zijn jullie geschrokken van de pit vooraan mensen? Kom naar voren”, roept Fleur. Zo gezegd, zo gedaan. Als Fleur dan ook nog in het publiek gaat staan rocken is het feest compleet. Deze set laat ons realiseren waarom we naar Claiming The Crown gaan. Feest!
Harsh Realms
We konden even ademhalen na de ruwe moshpit in de ombouw voor Harsh Realms. De Roosendaalse punkrockers à la Blink 182 en Green Day mogen Koningsnacht afsluiten. Natuurlijk kunnen de drie nummers van hun split-album met Coma Commander niet ontbreken op de setlist. Het is niet voor niets een soort releaseparty. De opblaaspalmbomen zijn weer van de partij. Deze zijn al snel ontdekt door het publiek. Hun kinderjaren worden even herbeleefd door ermee op elkaars hoofden te slaan. Ach, tijdens Claiming The Crown kan alles. De show is zoals we het van de mannen kennen: retestrak. Gelikt gitaarspel, onderbouwende drums en de zwoele en tegelijkertijd rauwe stem van zanger Maarten de Vugt maken het tot één geheel. Een terechte afsluiter van één van de leukste feestjes van Breda.