Grey haalde met DTCV weer een geweldige act naar Electron

Holy Beggars, tijdloos uit Meppel

Tekst: Daniël Hereijgers, foto’s: Magnus Gommers ,

Grey haalde Holy Beggars uit Meppel en DTCV uit Joshua Tree Californië naar Electron. DTCV was na Peach Kelli Pop, Shannon And The Clams, The Garden, Froth en The Paperhead de zoveelste band van het hippe, vooruitstrevende label Burger Records. En op 2 maart staat Holy Wave van datzelfde label al voor de tweede keer in Breda, dankzij de connecties van Grey. 3voor12/Breda is er altijd graag bij, ook afgelopen vrijdag.

Marthy Coumans bestierde eerst een platenlabel onder die naam voordat Grey open ging. Op dat label Grey (Past Records) verscheen ‘Reflection Of Mind’ van De Keefmen, waarvan bassist Peter Kroes en drummer Dennis de Lange ook in trio Holy Beggars spelen. Samen met gitarist Jan Teekens maken ze tijdloze, onverwoestbare muziek die op de eerste EP misschien sixties en folky klonk, nu in Electron blijken ze ook goed naar indierock uit de jaren negentig te luisteren waar je invloeden als Buffalo Tom en Dinosaur Jr.  duidelijk hoort. En een cover van David Bowies ‘Moonage Daydream’, om af te sluiten met een catchy slotnummer, ‘Tender’.

Na een korte ombouw is het tijd voor DTCV, de bandnaam is Detective, naar een film van Jean-Luc Godard. Er is veel over de band te zeggen, met op gitaar en zang James Greer (ex-Guided By Voices, scenario- en romanschrijver en schreef voor Spin magazine), op zang en gitaar de Française Lola G. (Guylaine Vivarat), drummer Chris Dunn en bassist Mike Postalakis. Bijvoorbeeld door Greer zelf: “Our bass player has the flu, we got a jet lag and we’re hungover but we still rock.” En dat is waar, het is duidelijk weer zo’n rockende band van het vooruitstrevende Burger Records label. Greers CV is lang en indrukwekkend, maar vanavond rockt hij gewoon in een overall en laat de spotlight vooral aan Lola G, die zowel in het Engels als het Frans zingt.

“Thank you for not smoking,” DTCV doet een korte Europese tour en speelde de twee avonden hiervoor in rokerige Duitse kroegen. De band is oprecht en dat past ook bij de zelfbenoemde anarcho-symbolist rock. Luister maar eens naar het nieuwe ‘Capital Ennui’, in het Frans met tegen het einde “confusion in a market place.” Het nieuwste album heet ‘Confusion Moderne’ en is helaas nog niet fysiek beschikbaar, het Franse sublabel heeft hen nog niet bereikt. 

“How do you say ‘the amp is on fire’?” Halverwege het concert vult een brandlucht Electron. De geluidsman krijgt het gefixt. Keiharde post-punk, melodieuze pop en garage, allerlei fuzz en rock gecombineerd met Lola’s dan weer verleidelijke, dan weer felle zang, DCTV is de moeite meer dan waard. Ook als je het Frans niet zo goed kunt volgen, blijft de vaak kritische boodschap te verstaan. Bassist Postalakis trekt tegen het einde een vest aan, hij is echt grieperig. Als extra toegift krijgen we, toch, een onopgenomen nummer dat klinkt als ‘Big Ray Sun’… “Dedicated to Breda.”

Gezien: Holy Beggars, DTCV. Electron, vrijdag 19 februari 2016.