Frietboer brengt 84 getalenteerden samen in ‘Monstertrack’ van 63 minuten

“Deze track heeft veel elementen van Hip Hop in zich”

Interview: Daniël Hereijgers ,

Op 13 juni verschijnt ‘Monstertrack’ op het Frietboerism label, een monsterlijke lange track van 63 minuten waarvoor producer/beatbakker Frietboer, Thijs van den Bosch, samenwerkte met 84 getalenteerde rappers, dj’s en andere geïnteresseerden met hiphop in hun hart. Waarom 84? Er was geen maximum, alleen een deadline. Iedereen mocht meedoen, want samenwerken stond voor de Etten-Leurse producent en in dit geval project manager voorop. Deef den Hartog zingt een beetje, er is een Franse rap te horen, een stukje jungle, MC Texel is represent, maar ook Polen, Suriname en Zweden. Rapper lll Material zegt: “Encycloop dit want dit is groots…” Een interview over een uniek project dat ook "een goed beeld van de hedendaagse rap cultuur uit voornamelijk Nederland geeft."

Ik denk dat er enorm over te vertellen is. Je bent er maanden mee bezig geweest.
“Ik begin projecten meestal in een opwelling. Ik verzin in een avond wat ik dan zelf een geniaal idee vind en dan ga ik dat gewoon doen. Iedereen die wou, die mocht op de track komen. Ik had een beat, ik knalde die beat online en ik zette het idee gelijk op Facebook. Ik verzin het en sta er niet bij stil wat er daarna allemaal moet gebeuren. Wel een beetje, maar niet helemaal. Ik wilde dat iedereen erop kwam. Iedereen die zin heeft, je hoeft niet per se een rapper te zijn of dit of dat te kunnen.”

Buitenlanders ook, zag ik?
“Niet zoveel, het zijn voornamelijk Nederlanders. Ik heb net even geteld, er staan twaalf mensen uit Breda op (zie onderaan voor de lijst DH). En nog meer uit Brabant. Er is ook een Bredanaar die de lyrics video heeft gemaakt, Joris Bax. De video komt via Frietboerism online dus niet via YouTube omdat we merkten dat er veel mensen op af kwamen, dat wist ik niet zeker toen ik eraan begon. Wij gaan bij Frietboerism voor de good vibes. We willen zoveel mogelijk doen, maar we hebben weinig budget dus dan moet je het van dit soort dingen hebben. Het ging best wel snel, ik gooide het op 3 januari in de lucht en twee mannen hadden dezelfde avond al geschreven en opgenomen, middenin de nacht. Paul Bakker was de eerste, da’s een gast uit Groningen. Ik vind het gewoon dope dat mensen daar gelijk op springen. De tweede was een gast uit de UK en nu 84 mensen dus. Er zitten verses en dj’s die ik persoonlijk heel speciaal vind, die iets heel aparts doen. Er zit een dude tussen, BDMNTN, die met cassettebandjes scratcht. Vrijwel niemand doet dat.”

Hij heet ‘Monstertrack’. Of ‘Tantu Ekt’?

‘Tantu Ekt’ is de naam van de beat. Als je een beat maakt, moet je een naam intikken, ik vond deze heel dik. Tantu is Papiaments voor ‘heel veel’ of ‘heel erg’ en Ekt is ‘echt’ of ‘true’. Dat was de werktitel, het is ‘Monstertrack’. De kwaliteit varieerde soms sterk, er zijn mensen met telefoonopnames bijvoorbeeld.”

Wat doe je dan? Stuur je het dan terug: “neem het even opnieuw op”?
“Nee, ik kan dat verbeteren bij het mixen. Er waren veel verschillende kwaliteiten en dat is de reden waarom het zo lang duurde, ook omdat ik met iedereen communicatie erover wou hebben. Niet iedereen stuurt het goed op of is even handig met audio, maar die hebben dan wel heel toffe verses. Er zijn zelfs mensen die nog nooit gerapt hebben en toch een toffe verse wegzetten.”

Je had als regels: 16 bars, 48 seconden sound of video, gebaseerd op jouw beat ‘Tantu Ekte’ en good vibes. Je had geen deadline voor hen, rekte hem iets op.
“Ik wou er niet te veel bij zetten. Niet iedereen represent zich, sommige hebben andere onderwerpen. Over de deadline moet ik wel eerlijk zeggen: ik heb door een paar mensen de deadline iets langer gemaakt dan de maand die ik had bedacht in het begin.”

En daarna had je tijd nodig om alles te verwerken.
“Ik heb het ook even laten liggen, want ik voelde heel veel verantwoordelijkheid omdat het zoveel mensen zijn. Ik had gezegd dat ik met iedereen zou overleggen, maar dat gaat gewoon niet altijd.”

De volgorde is die van aanleveren?

“Ik heb zelf een puzzel gemaakt. De beat kan niet gewoon doorlopen, die moest ik aanpassen. De track duurt in totaal 63 minuten… Als je begint te mixen, dan luister je een stukje en denk je dat het klopt dan ga je naar het volgende. Je kunt niet langer dan een uur of twee afmixen want dan hoor je het niet meer goed. Ik vind het veel belangrijker dat mensen het gewoon snapten en wilden meedoen en goeie vibes, geen bullshit. Er is al zoveel bullshit.”

Dus 84 mensen die de boodschap begrepen en er echt iets mee willen doen. Fans van Frietboerism.
“Ja, ook. Je hebt zelfs mensen die zonder de beat hebben opgenomen maar als ik het eronder zet, klopt het wel. Er is een lyric video met alle teksten erbij, er zijn zeven talen in totaal. Ruim het meeste is Nederlands, er zit een Pool bij, een Zweed die in het Engels gaat, een paar uit de UK. Een heel old school MC uit België, Scale, waarvan ik niet wist dat hij zo old school is, hij komt uit Antwerpen. Die was ook heel snel, binnen twee dagen had hij het opgestuurd. Hij had er niets bij gezet, ik wist niet wie het was. Ik dacht: “Antwerpen, zal wel goed zitten.” Toen hoorde ik via een andere gast ‘dude, heb je Scale op je beat!’” Het zijn niet alleen rappers, er zijn ook dj’s en beatmakers die meedoen, die nemen de track even een stukje over.”

Is het indirect een soort talentenscout voor Frietboerism geweest?
“Nee, weet je wat mijn diepste gedachte erachter was? Ik wil dat mensen gewoon relaxt tegen elkaar doen en gewoon samen, elkaar vertrouwen en een track bouwen. Dat wilde ik. Ik vond het gewoon een dope idee om door samenwerking een heel lange track te maken.”

Als je het vanuit dat gevoel wilt brengen: die ‘Tantu Ekte’ had je die al langer of is die uit diezelfde opwelling ontstaan?
“Ik had de beat al, maar ik heb bij wijze van spreken al duizenden beats af. Deze is geschikt omdat hij vrij langzaam is, dat betekent dat heel veel verschillende rappers erop terecht kennen. Als hij een stuk sneller was geweest dan was het veel moeilijker.”

Gaan mensen hem überhaupt luisteren nu hij 63 minuten is?
“Ik heb al tegen mijn maten gezegd: “ik vind het knap als mensen die shit gaan uitluisteren.” Ik neem het niemand kwalijk als je hem niet afluistert, helemaal niet. Naast de lyric video is er een mp3 die je kunt downloaden en op je gemak rustig kunt checken. Toch raad ik aan niet de eerste vijf minuten luisteren en als je het tof vindt, om hem dan af te zetten omdat je geen zin hebt om een uur te luisteren. Er zitten hele toffe dingen in, ik ben echt verbaasd door de kwaliteit die sommigen brengen.”

‘Monstertrack’ ging ook video bevatten? Want wat ik zag van Bobs uit Polen, dat was met beelden erbij van graffiti.
“We hebben die apart gepost op Facebook, er waren maar vier inzendingen. Als ik die in de video zou stoppen, weinig mensen gaan daar een uur op wachten. Dan missen mensen dat. Ik heb ze juist al eerder in the picture gezet. Als een teaser, maar vooral ook om ze in het zonnetje te zetten.”

De video die je in Amsterdam hebt gepresenteerd in februari als eerste uiting van ‘Monstertrack’, die eindigt met een quote van Saul Williams… “Uplift the conciousness of the entire fucking world”
“Die presentatie is wel in een andere volgorde. Ik ben blij dat je dat hebt gezien man. Het is tijd weet je wel! Je kan niet op elk moment stil staan bij wat je doet. Als je die tijd hebt en als je die concentratie hebt… Probeer er dan over na te denken. Technische ontwikkeling is bijvoorbeeld niet altijd beter, maar wel als je voor je omgeving zorgt. Dat is ook Hip Hop, zorgen voor je omgeving.”

Deze quote zit veel dieper bij jou?
“Ja, die hele tekst is bijna mijn bijbel. Nou ja, niet mijn bijbel, maar wel een van de mooiste teksten die ik ooit in het Engels gelezen heb. Ik deed dat live deed in die video omdat ik wist dat er veel mensen kwamen. Dan kun je het in een keer heel veel mensen laten zien, je staat er even bij stil.”

Kwam hij dan nog aan, zo op het eind?

“Ja, ik hoorde mensen erop reageren. Ik post vaker uit die tekst. Ik vind dat iedereen die tekst ‘Coded Language’ moet lezen, maar dat heeft niet direct met de track te maken. Ik merkte dat er veel mensen op dit project reageren en als je in een keer veel mensen bereikt dan kun je twee dingen doen: je kunt commercieel gaan en heel veel bullshit verkopen, wat sommige mensen doen, of je gaat die invloed gebruik voor het goeie, de good vibes. Ik wil niet zeggen dat ik een voorbeeld ben, maar ik sta best wel centraal in dit project dus ik wil wel goeie invloed hebben. Of in elk geval: geen bullshit invloed, snap je dat? Daar til ik heel zwaar aan.”

De twaalf rappers uit Breda: MC Frizzle, Kensei, MIXMONSTER OORWORM, Timmy Toldrum, Jbax, Stijn de Laat, E-D The Nugget Man, Monni, Rama, Jozekers, Jay Speex, Hartrah