Cultuurnacht Breda ’14 in de Grote Kerk

Stan Lee Cole, Flip Noorman, Anneke van Giersbergen, Reena Riot

Tekst: Daniël Hereijgers, foto’s: Melissa Scharroo ,

Na de officiële opening door wethouder Selçuk Akinci en Mezz-directeur Frank van Iersel wordt de sfeervolle Grote Kerk verduisterd en toont de lichtinstallatie, verborgen in de lukkraak geplaatste bankjes en via projectors langs de wanden en zelfs het plafond wat het thema van dit jaar is: ‘Zien’. Al wordt Akinci’s opmerking over het ontbreken van geluid niet door iedereen begrepen. De cultuurnacht begint in de Grote Kerk en verspeid zich over bijna veertig locaties. Wij blijven want het programma met optredens van Stan Lee Cole, Flip Noorman, Anneke van Giersbergen en Reena Riot is op voorhand veelbelovend.

Vlaming Stan Lee Cole speelt vandaag voor de eerste keer in Nederland en noemt een dag later de Grote Kerk al de “mooiste plek waar ik al ooit gespeeld heb.” De aimabele Antwerpenaar toont gedistingeerd in pak vanachter zijn piano, met op de vloer een pedalenkast voor zijn loopstation. Hij legt het apparaat ook uit aan zijn gemêleerde publiek en laat in de liedjes daarna de loopstation zorgen voor achtergrondgeluiden zoals een trompet in ‘Room Full Of People’. Een song van zijn nieuwe plaat die in april of mei zal uitkomen. En een plaat die Stan Lee Cole vast nog vaker naar Nederland brengt, op een zondagmiddag in Mezz Kleine Zaal of bij Ik Zie U Graag. Mezz programmeert immers vandaag en het ingetogen, boeiende optreden van de zanger, beatboxer en occasionele acteur overtuigt.

Wat was 2013 een goed jaar voor Flip Noorman en 2014 lijkt alleen maar mooier te worden voor de artiest. Hij mocht de zondag ervoor nog in het VPRO tv-programma ‘Vrije Geluiden’ aan- en optreden en staat nu in de Grote Kerk van zijn oude stad Breda. De nummers van ‘Bellse Parese’ en ook de uitleg over de titelkeuze van zijn debuut staan als een huis, Noorman is zelfverzekerd als altijd. Wederom lukt het hem zijn publiek mee te laten zingen bij ‘Ik Heb De Macht’ en ‘Wie De Koe’. Noorman zelf geniet van de akoestiek en scheurt en gromt vocaal misschien nog net iets meer terwijl hij alle hoeken van het podium opzoekt en geregeld praat met de eerste rij. Ruw zingen in de kerk, “dit heb ik nog jaren in kerkkoren zingen altijd al eens willen doen.” De triomftocht van Flip Noorman is nog maar net begonnen.

De kerk is op zijn volst als Anneke van Giersbergen aantreedt met een speciale lijst van songs van covers, Nederlandstalig en Engelstalig werk en kinderliedjes van de zangeres die sinds 2012 platen maakt onder haar eigen naam. Vanaf opener ‘Songbird’ hangt het publiek aan haar lippen. Zo zeer zelfs dat ze af en toe moet checken of het nog wakker is. Het gitaarspel is misschien niet zo spannend, Van Giersbergen hoge, zoete zang  is dat wel, zeker in de Grote Kerk. Ze zingt een kinderliedje ‘Herfst’ in het Nederlands en een ode aan Gerard van Maasakkers, met ‘Cis Verdonks’ in het Nederlands/Brabants, maar net zo goed twee nummers van U2, Cindy Laupers ‘Time After Time’, "de favoriete cover van Finse The Gathering vikingfans" of Dolly Partons ‘Jolene’ en eigen werk als ‘Circles’. De zangeres zal met vertrouwen aan de tour voor haar nieuw plaat ‘Drive’ beginnen in februari.

Reena Riot, de Gentse is terug in Breda waar ze een graag geziene gast blijft. De kerk is leger en helaas begeeft de meegebrachte versterker het waardoor twee elektrische gitaren ongebruikt blijven. Jammer voor de bezielde blues, maar de emotie en kracht die de zangeres in haar liedjes legt, worden er niet minder om. Waar Anneke van Giersbergen vooral de zoete afgeronde klanken vond, zoekt  deze “engel met weerhaakjes” (we halen Willem Jongeneelen weer eens aan) het meer in de blues en de soul en laat ze rustig straffere kreten los. Het duurt een nummer of twee voordat de vonk overslaat, maar daarna komt Reena Riot ook als verteller meer los. Samen met pareltjes van haar titelloze debuut uit 2013 als ‘The Dog’ en ‘Running With Wolves’. Om te eindigen met een karakteristiek meeklapnummer waarmee een avondje Cultuurnacht in de Grote Kerk meer dan passend eindigt.