De Bredanaars van My Hidden Hands kennen een valse start in Mezz. Zo ongeveer alles dat mis kan gaan, gaat mis bij de start van het optreden van de band rond voorman Freek van Andel. De mic wil niet blijven staan, pedalen werken niet en tot overmaat van ramp knapt er een gitaarsnaar. “We hadden een paar complicaties waar jullie niks van hebben gehoord,” merkt Van Andel eufemistisch op na de openingstrack. “Maar vanaf nu wordt het één groot feest.” En hoewel een ontstemde gitaar de voorman het hele optreden zal blijven lastigvallen, krijgt hij uiteindelijk wél gelijk.
My Hidden Hands begon als soloproject van Van Andel. Inmiddels is de band uitgebreid tot een volwaardige bezetting. Driekwart van My Hidden Hands is afkomstig uit de band Lawaii (Van Andel, zijn broer Ruut en Thomas Snoeijs), aangevuld met violiste Sophie Westhiner. De band haalt de spreekwoordelijke mosterd overduidelijk bij rauw gezongen folk en blues van de Amerikaanse school, met Tom Waits en 16 Horsepower als belangrijkste referenties.
Maar de band speelt in Mezz veel gevarieerder dan die namen doen vermoeden. Met name dankzij het wisselende instrumentarium (Snoeijs speelt achtereenvolgens bas, percussie, keyboard en slidegitaar) is My Hidden Hands niet your average folk revival. Soms dissonant, knijpend en ongemakkelijk, soms energiek, bombastisch en humoristisch. En altijd met de rauwe, hartverscheurende stem van Van Andel die de boventoon voert. Niet per sé mooi, zoals Tom Waits ook niet per sé mooi zingt, wel indrukwekkend.
My Hidden Hands maakt vanavond in Mezz duidelijk dat het één van de interessantste Bredase bands van dit moment is. Binnenkort verschijnt de eerste EP van het viertal. Dat belooft een hoop moois voor de toekomst.