Verslag van Rauw Hees Teder IX, sfeervol als altijd

Met Tom Neven, André van den Boogaart en The T.S. Eliot Appreciation Society

Tekst & foto's: Daniël Hereijgers ,

Rauw Hees Teder praat het publiek niet door de muziek heen. Zo ook tijdens de negende editie op vrijdag 8 november met opnieuw drie singer-songwriters. Tom Neven kwam zonder de Lost Lions Of India. En André van den Boogaart en The T.S. Eliot Appreciation Society werden van buiten Breda naar het kleine, sfeervolle theater De Grott gehaald.

Tom Neven mag beginnen. Neven is vooral bekend als frontman van Lost Lions Of India, maar staat ook als singer-songwriter zijn mannetje, zoals bijvoorbeeld al eerder bleek bij Uit Je Hok. Ook dit keer brengt hij nummers van zijn band, vooral omdat ‘Asleep With A Gun’ en ‘Closer’ zich goed lenen voor een solo-optreden met enkel een gitaar. Hij heeft zelf nog geen opnames uit, maar grijpt zijn kans ‘Savannah Dreams’ van LLOI voor het voetlicht te brengen. Een paar bandleden zijn er ook, net als meer enthousiast publiek dat qua volume duidelijk voor hem naar De Grott is gekomen. Tom brengt ook eigen werk als ‘Lucky Flower’ en een gloednieuw slotlied gebaseerd op een ontmoeting in Suriname. Nevens “cover van een cover, de versie van een nogal dikke jongen die ik op YouTube zag”, ‘I Will Follow You Into The Dark’ van Death Cab For Cutie past prima in de set eerlijke luisterliedjes.

“De eerste singer-songwriter die hier optreedt waarover een documentaire is gemaakt”, kondigt Leon Weterings André van den Boogaart aan. In april volgend jaar zendt Omroep Brabant de documentaire ‘Het Kind Is Groot’ uit, waarvoor de man uit Baarle-Nassau anderhalf jaar werd gevolgd. “Zo’n camera, dat went heel snel.” Van den Boogaart zingt in het Nederlands, maar eigenlijk gewoon Brabants. Hij begint bijvoorbeeld met het mooie ‘Hey God’ met uitspraken van zijn moeder, zijn relatie met haar en een ongelovige zanger die aan God vraagt “Hoe is het met ons moeder?” Verhalen uit zijn dorp Baarle of over de triestheid in ‘Fado Van De Korte Heuvel’ in Tilburg waar “niemand weet waar Nico woont.” Ruwe en gevoelige blues, mooie teksten die krachtig worden gebracht door de zanger, die Matthijs Leeuwis en Jeroen Kant tot zijn vrienden rekent. Twee artiesten die ook op Rauw Hees Teder speelden. André van den Boogaart brengt de nummers én de verhalen van zijn cd ‘Met Modder In Mijn Bloed’ geweldig, die documentaire is er nu al één om naar uit te kijken. Al was het alleen maar voor de muziek en de verhalen.

The T.S. Eliot Appreciation Society, oftewel Tom Gerritsen uit Utrecht, is de afsluiter. De voormalige Hollandse Nieuwe bracht in oktober zijn debuutalbum ‘A New History’ uit en heeft die uiteraard meegenomen, op cd en lp. Na de krachtige Nederlandstalige blues van André van den Boogaart volgt een meer ingetogen presentatie. Lijkt. De intensiteit van The T.S. Eliot Appreciation Society is anders, maar de melancholische, soms droevige folk pakt de aandacht. Net zoals T.S. Eliot wou schoppen tegen de cultuur van zijn tijd, schopt deze act tegen de folk van nu. Gerritsen loopt af en toe van zijn plekje af om te luisteren of te zoeken naar het geluid in De Grott, mooi om te zien, de langere instrumentale stukken laten dat ook toe. Stampt op het tapijt, zingt soms kort op de microfoon, dan weer wat verder weg. Mooie nummers als ‘The Dreadnought Hoax’, “ik had nooit gedacht dat ik een single zelfs met een video zou hebben” een cover van de dit jaar overleden zanger Jason Molina en ‘The Homecoming/Guilt’. Gerritsen sluit af in stijl.

De volgende Rauw Hees Teder is tijdens de Cultuurnacht Breda op 24 januari 2014. “De speciale bus vanuit het centrum stopt dan ook hier,” aldus organisator Leon Weterings, om daarna vol trots aan te kondigen dat er voor de editie op 14 maart 2014 daarna een heuse try-out van Case Mayfield op de agenda staat.