De raamsticker op het beneden-café van De Boulevard kondigt al enkele dagen aan dat de Muziekfabriek plaats gaat vinden. Rond 22:00 uur staan de muzikanten van vanavond al even te spelen voor een steeds iets groter wordend publiek. Joris Dieleman (Joris Dee, Snor & Baerd, ex-Exploding Shetland Ponies) heeft zijn elektrische gitaar weer eens uitgepakt, terwijl Leon van den Langenberg (ex-Fifi Hengsten) zijn basgitaar heeft afgestoft. Jeroen van den Broek is de drummer van deze avond, en later schuift Julian Edwardes aan voor de toetsen en elektronica. Stralend middelpunt is violiste Indra Kartodirdjo, die het geheel houvast geeft met haar melancholische melodieën.
De eerste paar jams gaan richting het oudere werk van dEUS. Hoewel er microfoons staan, is Joris Dee de enige die zo nu en dan wat zingt, met name als er gejamd wordt op basis van een aantal van zijn solonummers. Al vrij vroeg staat dan de vorm van de track die opgenomen gaat worden vast. Het blijkt een tien tot twaalf minuten durend instrumentaal nummer te worden, waarin rustige passages gedragen door pakkende vioolmelodieën, afgewisseld worden met stevige passages, compleet met overstuurde gitaar en toetsen. Na een uur staat de definitieve take erop. Omdat de eerste ruwe versie langer dan twaalf minuten duurt, nemen de muzikanten nog een tweede take op, dit keer stopt de band na een goede tien minuten.
Eerste editie Muziekfabriek boekt meteen resultaat
Gelegenheidsformatie neemt live track op
Als het aan organisator Maarten Fransen ligt, wordt de Muziekfabriek een maandelijks terugkerend avondje in het beneden-café van De Boulevard. De eerste editie mag een succes genoemd worden, vooral omdat het de jammende gelegenheidsformatie, bestaande uit onder anderen Joris Dieleman en Julian Edwardes, lukte om ter plekke een track te schrijven en op te nemen. 3voor12/Breda had het genoegen bij deze avond aanwezig te zijn.
Dat wil niet zeggen dat hiermee de avond ten einde is gekomen. Iets na middernacht wordt er wat meer geëxperimenteerd en is er ook de kans voor een aantal andere aanwezigen om het podium te beklimmen en vrijuit te jammen. Het niveau van eerder op de avond wordt niet meer gehaald, maar dat is ook geen probleem. Het spelplezier is er niet minder om en er worden door middel van sampling nog een aantal kreten als “Maarten, mag ik bier?” tot jam verwerkt.
Het concept als geheel mag als geslaagd worden beschouwd, al mag het publiek nog wat meer betrokken worden bij wat er zich op het podium afspeelt en hoe het proces van schrijven in zijn werk gaat. Met de succesvolle eerste keer heeft organisator en initiator Maarten Fransen in ieder geval laten zien dat het idee werkt. Dat er daadwerkelijk een track uit de jamsessies voortkwam, mag als een mooi resultaat gezien worden. Hopelijk is deze spoedig voor beluistering beschikbaar. Als alle nieuwe plannen die Fransen heeft voor De Boulevard eenzelfde doorslaand succes gaan worden, dan heeft Breda een waardige opvolger voor het ter ziele gegane De Wasserette.
Gezien: Muziekfabriek. De Boulevard (beneden-café), vrijdag 11 januari 2013.