Dubstep volgens 12Gauge

3voor12/Breda op zoek naar lokale dubstep scene

Interview: Michael Janiec ,

We richten ons de komende weken op een aantal interviews met lokale dubstep artiesten. Ondanks dat de dubstep rage tamelijk aan het sudderen is, leeft het in Breda en regio namelijk nog aanzienlijk. We behandelen hierbij een aantal artiesten met hun motieven, geschiedenis en huidige stand van zaken. Het eerste vraaggesprek is met 12Gauge uit Breda.

12Gauge (uitgesproken als Twelvegage) bestaat uit het duo genaamd Daniël en Jasper. Wat een aantal jaar terug begon als een ontmoeting in het park, ontvouwde zich tot een serieuze toewijding om samen dubstep te maken. Hun eerste optreden was vorig jaar op Steppers Delight in De Boulevard. Sindsdien hebben zij het podium gedeeld met een aantal prominente namen zoals Addergebroed en Funtcase, sloten zij tweemaal 50Hurtz af en wordt er over mogelijke buitenlandse optredens gesproken. Gevestigd in het hart van Breda met het uitzicht op een drukke winkelstraat, bezitten zij een immense zolder waar muziek wordt gemaakt. “Als je 12Gauge nog niet kent, verspil je zuurstof. Zieke synthesizers en grooves, 12Gauge neukt niet rond,” aldus de bekende Zweedse artiest Bratkilla.

Vanwaar de naam 12Gauge?
“Het heeft te maken met een shotgun. We wilden allebei boze muziek maken. Toen dachten we: daar hoort een boze naam bij. We zijn begonnen als Diesel en Water. We kwamen er achter dat er al een andere Diesel was die best wel groot was, dus werden wij 12Gauge. Dit was ongeveer twee jaar terug.”

Kunnen jullie iets meer vertellen over hoe jullie begonnen zijn?
“We hebben elkaar via vrienden ontmoet en kwamen erachter dat we allebei muziek maakten. Toen zijn we dit steeds vaker samen gaan doen. We hadden als een duo een breder repertoire en konden samen meer mensen bereiken. We maakten allebei drum and bass, breakcore en hardcore voordat we ons op dubstep richtten.”

Vorig jaar rond mei kwam jullie eerste EP uit, hoe was dat?

“We waren toen gewoon vooral bezig met muziek maken en die via het internet verspreiden. Daarnaast maakten we connecties met veel andere Nederlandse producers. Ook gewoon om tips te vragen. Het Nederlandse MWM Recordings vroeg ons per mail of wij een release wilden doen. Dat was de ‘Buckshot EP’. We wisten even niet wat ons overkwam. Heel vet natuurlijk.”

Wat zijn voor jullie sindsdien de factoren geweest om jezelf te verbeteren?
“Het is vooral een kwestie van meer tijd erin steken. Toen we een jaar geleden bij Chronos Records tekenden, is ons verteld dat we ons meer moesten focussen op de beats en drums, om die schoner te laten klinken. Sinds we dat zijn gaan doen is het produceren een stuk omhoog gegaan. ‘Bassbook EP’ is voor ons een aardig hoogtepunt geweest. Sindsdien zijn we echt op de mix gaan letten. We zijn echt strikt in wat we uitbrengen. Je kan wel elk nummer wat je maakt uitbrengen terwijl je er niet achterstaat. We hebben ook meer Nederlandse producers leren kennen. Daardoor hebben we ook dingen geleerd waarvan je denkt: “dit is een hele nieuwe stap.” Nicksn liet ons zien hoe je een bepaalde bass maakte. Distrikt, waarmee we samen de track ’Printer Drive By‘ hebben gemaakt, heeft ons ook geholpen. Toen hebben we ook echt meer ons geluid gevonden. Vanaf dat moment konden we beter maken wat we in gedachten hadden.”

Vergelijken jullie je tracks met die van internationale artiesten?
“Dat doe je vanzelfsprekend. Hoe meer je nummers gaat bouwen, hoe meer je wilt dat ze mooi gaan klinken. Dan ga je ook kijken naar andermans nummers om te vergelijken. Het heeft ook geholpen aan de hoeveelheid aandacht die we nu krijgen, doordat we goed kijken naar wat de mensen vet vinden. Om daar de inspiratie uit te halen.”

Het recente nummer ’World of Skin‘ hebben jullie samen met jonge Amerikaanse producer Barron gemaakt. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
“Jasper heeft er vooral aan gewerkt. Die heeft het naar Barron opgestuurd, en hij heeft zijn eigen dingen eraan geplakt. Dit is één van onze best verkopende nummers op het moment via de digitale distributie.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
“We zitten nu bij Chronos Records, dit is een exclusief contract van twee jaar waar we aan vast zitten. Bij Chronos zijn ze heel strikt in de soort dubstep die uitgebracht wordt. We hebben drie nummers die wij daarnaast uit kunnen brengen. We worden wel benaderd door andere labels, maar moeten dat even op stil zetten hierdoor. Volgend jaar juni zijn we uit het contract en hopen dan echt los te gaan. We hebben een jaar als het ware om nog verder bij te leren.”

Is er iets op korte termijn in de planning waar jullie meer over willen vertellen?
“Natuurlijk onze nieuwe EP genaamd ’War Drums’. Deze is al wat tijd uit. Er komt ook een nieuwe EP aan van ons, met daarop ook een aantal samenwerkingen en remixen door andere artiesten. Binnen nu en twee maanden zal die waarschijnlijk af zijn, maar wanneer hij exact uitkomt durven we nog niet te zeggen.”

Wat vonden jullie de hoogtepunten van de afgelopen maanden qua optredens en waarom?
“Op Smeerboel in Leidsche Rijn begon het heel rustig en op het eind stonden er heel wat mensen. Die gingen ook hard los toen. En 50Hurtz in De Melkweg, we hebben daar twee keer als afsluiter gestaan. Het is voor ons allebei echt een supervette ervaring geweest. We hadden eerst wel het idee dat het wat spanning zou opleveren. Uiteindelijk toen we er stonden leefden we na een paar minuten gewoon met de muziek mee. Je merkt wel als je een energie loslaat dat mensen energie teruggeven. Als je eenmaal gaat, dan is het binnen vijf minuten als het ware één uur later.”