Organisatie Cornpop zéér geslaagd in opzet Organisatie Cornpop zéér geslaagd in opzet

Het lijkt erop dat we er een minifestival bij hebben in Breda

, Tekst: Robin van Essel, foto's: Lionel Hulsbergen

Organisatie Cornpop zéér geslaagd in opzet

Het lijkt erop dat we er een minifestival bij hebben in Breda

Tekst: Robin van Essel, foto's: Lionel Hulsbergen ,

Wat gebeurt er als twee gasten op het idee komen een avond te organiseren om, naar eigen zeggen, “een supervette avond te hebben”? Cornpop dus. Thomas de Graaf en Joris van Breugel strikten behalve hun eigen bands Tass Finner en There Goes Culture ook nog The Sidekicks en drie dj's voor dit minifestival. 3VOOR12/Breda was erbij.

Het lijkt erop dat we er een minifestival bij hebben in Breda

Het festivalseizoen is net een paar weken afgelopen, maar in Breda staat vanavond het eerste – of laatste, hoe je het bekijkt  – minifestival van het seizoen op het programma. Cornpop is georganiseerd door Joris van Breugel, bassist van de band Tass Finner, en Thomas de Graaf, frontman van There Goes Culture. Tijdens de laatste POBparade ontstond bij deze jongens het idee om zelf ook eens wat te organiseren. De Graaf: “Bij andere optredens is het altijd lastig om publiek te trekken, we wilden dat deel eens zelf in handen hebben. Maar het meest van alles wilden we gewoon een goedkope, vette avond organiseren met goede sfeer. Daar deden we het vooral voor.”

Naast hun eigen bands wisten de heren drie dj's en The Sidekicks uit Oss te strikken voor het affiche. Deze laatste band opent rond 19.30 uur de avond. Opvallend, want van de drie bands is het deze die al een ep uitbracht en op papier het verst is. Hoe dan ook, The Sidekicks doet het ook goed als opwarmer. De band combineert de Manchestersound die je ook bij een band als Capeman terughoort met vuige indie rock 'n roll, maar speelt in eerste instantie weliswaar weinig beklijvende nummers. Bovendien heeft de band ook al zo'n onvermijdelijke Korg synth op het podium staan. Gelukkig klimt tegen het einde een schuiftrompettist bij de band op het podium. De twee songs die volgen, ook met Oosters jengelorgeltje, zijn onderscheidend, vergelijkbaar met The Fudge en vooral erg knap gedaan.

Tass Finner heeft een extra gitarist. Het doet de band goed. De korrelige, enigszins neerslachtige sound die we een paar weken terug in Mezz Café hoorden, is vervangen door een dikker geluid, precies wat de bedoeling was volgens bassist Joris van Breugel: “We wilden een groter, bombastischer geluid. Ik ben blij dat dit zo werkt”. Ook zijn de bandleden nu allemaal geklééd als band. 'Bubble' is een prima song, net als cover 'Cambodia' van Kim Wilde. Veel nummers hebben ijzingwekkende solo's, maar juist met dit dikke gitaargeluid is de band nu veel meer postpunk, denk The Stranglers of iets dergelijks. Behalve de stem van Maurits Meeusen, die nog steeds als Ian Curtis klinkt, is hier weinig new wave meer aan. En dat is helemaal niet verkeerd.

Ondanks de onlogische volgorde, toont There Goes Culture zich een prima afsluiter van de drie bands. De jongens uit Oosterhout klinken als The Ataris en Jimmy Eat World, maar desondanks zit er leuke andere elementen in de muziek van deze band. Zo gebruikt gitarist Marijn Stuyfzand in het laatste nummer van de set een floortom. Het publiek gaat inmiddels los, geladen door de goede sfeer en aanzienlijke hoeveelheid alcohol. De bands hebben duidelijk veel vrienden gevraagd, want net als bij de bandleden ligt ook de gemiddelde leeftijd van het publiek ruim onder de twintig. De kids lopen, zoals het hoort op een festival, in en uit. Dit zorgt voor een erg gezellig, typisch festivalsfeertje, zoals je het niet vaak ziet op dit soort avonden.

En kids houden ook van elektro en dubstep, dus na de bands wordt de draaitafels het podium op getakeld en klimt Foursight erachter voor een portie elektro die vooral erg traag is. Bovendien ontdekt de finalist van de Grote Prijs van Nederland pas halverwege de bas op de equalizer, zo lijkt het. Nee, dan Mr. Tom. Hij knalt erin met een moddervette mix van UK garage, grime en dubstep, maar slaat helaas later in zijn set de plank mis met nare trance- en hiphoptruucjes. Het is aan de heren van Schoolplein om de afterparty te organiseren met vijf kwartier aan stampende elektrohouse waarmee ze het publiek, als dat nog nodig was, om hun vinger winden. En dan gaat om 02.00 uur toch echt het licht aan.

Al met al een onderhoudende avond voor vijf eurootjes. Ook goed om te zien dat niet alle kids in Café Oranje staan op vrijdagavond, maar er nog wel animo is voor een (gedeeltelijke) rockshow. Of klinken we nu als oude zeikerds? Hoe dan ook, als het aan De Graaf en Van Breugel ligt komt er volgend jaar een vervolg. De Graaf: “We willen het langzaam uitbouwen, met meer publiek, grotere bands. We hebben er nu niks aan overgehouden, maar de bands, op onkosten na, ook niet. Maar geld wordt niet de insteek hoor, een goede sfeer en een supervette avond hebben blijft ons doel.” Het lijkt erop dat we er een minifestival bij hebben om naar uit te kijken in Breda.

Gezien: Cornpop met The Sidekicks, Tass Finner, There Goes Culture, Foursight, Mr. Tom en Schoolplein. De Boulevard, vrijdag 25 november 2011.

Nu op 3voor12