Mezz: muziek en revolutie hand in hand

Mezz-directeur Erik van der Schaft over zijn plannen, samenwerken en de gevolgen van de btw-verhoging

Interview: Femmy Reijnders ,

Poppodium Mezz heeft per 1 april 2011 een nieuwe directeur. Erik van der Schaft (44). ”Ik wil dat het podium voor iedereen interessant wordt.” Van der Schaft blikt ook terug op de eerste maanden bij Mezz.

Mezz-directeur Erik van der Schaft over zijn plannen, samenwerken en de gevolgen van de btw-verhoging

Poppodium Mezz heeft per 1 april 2011 een nieuwe directeur. Erik van der Schaft (44). De wereldburger strijkt na vele omzwervingen neer in Breda. Met maar twee doelen: uitbreiden, in de zin van nog meer doelgroepen bedienen, en verdiepen met bijvoorbeeld festivals. ”Ik wil dat het podium voor iedereen interessant wordt.”
  
Van der Schaft komt oorspronkelijk uit Papendrecht. Hij werkte in Engeland, Amerika, Rusland, Frankrijk, Armenië, Kenia en Sudan. Breda moet dan haast wel voelen als thuiskomen. Ook de cultuur- en mediawereld is hem vertrouwd. Van der Schaft. “Ik heb sociale wetenschappen gestudeerd in Utrecht en later bedrijfskunde op masterniveau (MBA). Na mijn studie heb ik heel wat banen gehad. Ik heb eerst voor lokale omroep SALTO/AT5 gewerkt in Amsterdam. De afgelopen zeven jaar werkte ik als interim-directeur en adviseur voor organisaties als betaalzender Sport 1, videowebsite TrueTube en cultuureducatienetwerk MOCCA.  Als interim-manager deed ik eigenlijk crisiswerkzaamheden. Dan gaat het niet goed in het bedrijf en dan was het mijn taak om orde op zaken te stellen. Dat lukte helaas niet altijd. Je wordt meestal net te laat ingeschakeld. Het probleem is dan al zo groot dat het moeilijk op te lossen is.’’

Nieuwe ideeën voor Mezz
Van der Schaft heeft veel nieuwe ideeën nu hij directeur van Mezz is: ”Ik zou graag willen dat het als poppodium herkenbaar is. Als je het gebouw ziet, denk je niet meteen dat het een poppodium is. Aan de ene kant is dat wel leuk, maar aan de andere kant is het voor degene die het niet kent wel fijn om duidelijk te laten zien dat het een poppodium is. Toch gaan we niets aan het gebouw veranderen. Het is een beschermd stadsgezicht, dus we laten het zoals het nu is. Er zijn vast nog wel andere mogelijkheden.” Een ander idee is dat Van der Schaft streeft naar meer ‘verdieping’. “Muziek en revolutie gaan naar mijn mening samen. Het lijkt mij heel interessant om themadagen te organiseren waarbij we optredens hebben, wat films laten zien, maar ook bijvoorbeeld lezingen of presentaties. Zo kunnen we een analyse maken hoe het toch komt dat muziek en revolutie zo samen gaan. Een andere manier is samenwerken met andere organisaties zoals het Chassé, voor de iets grotere concerten, waar wij te weinig ruimte voor hebben, of het Graphic Design Museum, voor een tentoonstelling bijvoorbeeld ‘de art van cd en lp’. In de geest van dat Mezz voor iedereen interessant en toegankelijk moet kunnen zijn, wil ik me ook gaan richten op ouderen die slecht ter been zijn. Het idee is om ze dan met busjes thuis op te halen en ze achteraf ook terug te brengen. Ik denk dan aan artiesten uit hun generatie. Zo is er voor ouderen ook wat te beleven hier. Eigenlijk zijn ouderen en ook kinderen een beetje onderbedeeld bij Mezz. We willen ook concerten voor kinderen gaan organiseren. Dan kunnen de ouders ondertussen in het aansluitende café een kopje koffie drinken of een krantje lezen terwijl hun kinderen aan het genieten zijn van het concert. Dan creëer je net wat andere omstandigheden dan die je normaal bij een concert hebt.’’ Over zijn eerste maanden bij Mezz zegt Van der Schaft: “Het voelt als een warm bad: de medewerkers en vrijwilligers zijn extreem gemotiveerd en betrokken en daardoor loopt de basis, concerten en dance-avonden, prima. Ik kan me dan ook vooral richten op de verdere versteviging en uitbouw van de Mezz. Fantastisch toch: ruim 300 keer per jaar een feestje geven.”

Omgaan met bezuinigingen
Mezz gaat natuurlijk ook te maken krijgen met de cultuurbezuinigingen. “De prijs van de kaartjes gaat bijvoorbeeld 13 procent omhoog. De prijsverhoging komt door de btw-verhoging. Dat is van de overheid en gaat naar de overheid. Wij kunnen daar niks aan doen en zien daar ook niks van terug. We kijken nog wat we daarmee gaan doen. Bij sommige concerten zullen we dat doorberekenen aan de klanten, want we kunnen helaas niet anders. We kunnen ook een deel van de prijsverhoging zelf absorberen. We zullen ook zeker met de artiesten onderhandelen over lagere gages. Dus alle partijen, de consumenten, de zalen en de artiesten zullen waarschijnlijk iets moeten inleveren. Met de rijksbezuiniging krijgt Mezz niks te maken. Omdat we geen subsidie van het Rijk krijgen,’’ zegt Van der Schaft. ”Wel is het zo dat ook de bedragen die het Rijk aan de gemeentes geeft omlaag gaan. Dan worden de gemeentes ook gedwongen om te gaan bezuinigen. Door een vastgesteld subsidiebedrag zullen wij geen last hebben van de bezuinigingen. De enige reden waarom wij kunnen bestaan is door de subsidie van de gemeente. Want bij popconcerten draai je altijd verlies. Er is vrijwel geen enkele, wat kleinere, zaal die het zonder subsidie rond krijgt.’’