"Zijn ze nou helemaal gek geworden?"

Nieuwste licentie van Buma/Stemra ook in Breda slecht ontvangen

Tekst: Pien van der Steen ,

Op donderdag 1 oktober heeft muziekauteursrechtenorganisatie Buma/Stemra bekend gemaakt dat in de nabije toekomst betaald zal moeten worden voor het embedden van muziek op websites. Bloggers uit heel Nederland en diverse brancheorganisaties hebben verontwaardigd gereageerd op de plannen van Buma/Stemra en de kwestie heeft zelfs de Tweede Kamer bereikt. 3VOOR12/Breda nam contact op met enkele spelers in de Bredase muziekscene om hen naar hun mening te vragen.

Nieuwste licentie van Buma/Stemra ook in Breda slecht ontvangen

Op donderdag 1 oktober maakte auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra bekend dat in de nabije toekomst betaald zal moeten worden voor het embedden van muziek op websites. Volgens deze nieuwe licentie moet per 6 embedded files 130 euro worden betaald; per 30 filmpjes loopt dit bedrag op naar 650 euro. Bloggers uit heel Nederland en diverse brancheorganisaties hebben verontwaardigd gereageerd op de plannen van Buma/Stemra en de kwestie heeft zelfs de Tweede Kamer bereikt. Artiesten reageren echter wisselend op de licentie, zoals blijkt uit een interview op 3VOOR12. 3VOOR12/Breda nam contact op met enkele spelers in de Bredase muziekscene om hen naar hun mening te vragen.

"Mijn eerste, haast emotionele reactie was: 'zijn ze nou helemaal gek geworden?'" Op de vraag wat zijn eerste reactie was toen hij hoorde van de embed-licentie van Buma/Stemra, antwoordt Rapper Omi kort en krachtig. De geestesvader van Enigstkind Producties ziet het embedden van videomateriaal als een belangrijk promotiemiddel voor artiesten en merkt de nieuwe regelgeving van Buma/Stemra aan als verkrampt en 'over the top'. Deze mening wordt gedeeld door Janneke van Oijen, coördinator marketing en communicatie bij poppodium Mezz: "De regeling schiet het doel voorbij en is niet in het belang van de artiesten. De video’s worden uitgebracht ter promotie van hun muziek. Betalen om een promotiemiddel te gebruiken is dus niet logisch.” Daarbij stelt Van Oijen dat artiesten zelf zouden moeten aangeven of hun video's embed mogen worden. Ook Niels Termote, gitarist van metalcoreband The Fifth Alliance, benadrukt het belang van embedded videomateriaal als promotiemiddel. Als websites moeten gaan betalen voor het embedden van video's, zo stelt hij, gaat dit eerder ten koste van de artiest dan dat het een positief effect heeft. Mad Monkeys-zanger Thomas Rademakers onderstreept deze gedachte en noemt de regeling te zot voor woorden. Daarnaast ziet hij niet in waarom Buma/Stemra problemen heeft met het embedden van video's: "Het is niet alsof je het illegaal ript en verkoopt.”

Reacties op jongste voorstel Buma/Stemra
In de week na de introductie van de nieuwe licentie heeft Buma/Stemra een storm van kritiek over zich heen gekregen. Daarom past de organisatie de licentie op 9 oktober aan: enkel websites die bedrijfsmatig te werk gaan, moeten vanaf 2010 betalen voor het embedden van videomateriaal. Deze tegemoetkoming lijkt in Breda echter weinig indruk te maken. Zowel Rademakers en Termote geven aan dat hun mening over de licentie niet veranderd is door de wijziging in het voorstel. Volgens Termote laat het bijstellen van de regels zien dat Buma/Stemra zich realiseert dat de voorgestelde licentie te ver gaat. Omi vraagt zich zelfs af of het eerste voorstel van Buma/Stemra is geformuleerd om een gunstige onderhandelingspositie te creëren. "Buma heeft hoog ingezet, met de uitwerking dat de  situatie nu als een stuk schappelijker wordt gezien". De mening van de Bredase rapper over de bijstelling van de licentie is een stuk positiever in vergelijking met de andere geïnterviewde artiesten. In zijn ogen is het niet meer dan fair dat wanneer een partij verdient aan zijn product hij daar ook iets van terugziet. Daarbij geeft hij wel aan dat de maatstaf die gehanteerd zal worden door Buma/Stemra herzien mag worden. Onder bedrijfsmatig opererende websites worden namelijk alle sites gerekend die inkomsten genereren. Dit zou volgens Omi beter aangepast kunnen worden naar organisaties die winst maken. Hij vraagt zich ook af in hoeverre het geld uit de embed-licentie uiteindelijk bij de artiest terecht komt.

Ondanks het feit dat Omi niet volledig achter de plannen van Buma/Stemra staat, is hij niet van plan zijn lidmaatschap bij de auteursrechtenorganisatie op te zeggen. Hij vindt bijvoorbeeld de regelgeving van Buma/Stemra met betrekking tot radio en airplay wel prima in orde. The Fifth Alliance en Mad Monkeys hebben ervoor gekozen geen lid te worden van Buma/Stemra. Rademakers: "Met Embrace Fire (Rademakers' vorige band, red.) zijn we betrokken geraakt bij het label 'Beep! Beep! Back up the Truck', zij vallen onder de Creative Commons-licentie en zo hoort het. Je moet de vrije keuze hebben om je eigen muziek via het internet te kunnen verspreiden". Termote geeft aan dat The Fifth Alliance als hardcoreband het 'D.I.Y.-principe' hoog in het vaandel heeft staan en derhalve niet gecharmeerd is van bureaucratische instanties als Buma/Stemra. Daarnaast vindt hij dat Buma/Stemra achter de feiten aanloopt: "De manier waarop Buma/Stemra omgaat met 'nieuwe' media is vrij ouderwets en heeft uiteindelijk een negatief effect op de gehele muziekcultuur". Deze mening wordt gedeeld door Rademakers, die vindt dat Buma/Stemra in het stenen tijdperk is blijven hangen. Omi is ook hier genuanceerder. Hij is van mening dat Buma/Stemra in een moeilijke positie verkeert gezien de rappe ontwikkelingen op internetgebied. De keuze voor Buma/Stemra is volgens hem lastig: ingrijpen of de ontwikkelingen verder afwachten.

Mezz
Dat Mezz niet onder de indruk is van de bijstelling van de licentie van Buma/Stemra lijkt voor de hand liggend; het poppodium zal immers ook met de nieuwe licentie niet onder de betalingsplicht uitkomen. Van Oijen benadrukt echter dat het bezwaar van Mezz voornamelijk gestoeld is op het feit dat de meeste artiesten graag willen dat hun video op de website van Mezz geplaatst wordt: "We hebben de indruk dat deze regeling niet vanuit een behoefte van de artiesten zelf komt.” Daarnaast geeft Van Oijen aan zoveel mogelijk gebruik te maken van officiële video's en dat wanneer een artiest niet wil dat zijn materiaal op de Mezz-site verschijnt, dit ook niet gebeurt. Of Mezz stopt met het embedden van videomateriaal wanneer de embed-licentie van Buma/Stemra wordt doorgezet is nog niet duidelijk. Van Oijen geeft aan dat Mezz over een beperkt budget voor promotie beschikt en waarschijnlijk keuzes zal moeten maken. Voor nu wacht het poppodium de verdere ontwikkelingen af.