Ooit begonnen als studieprojectje aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, is Oud Schuim nu veel groter geworden dan aanvankelijk werd gedacht. Thijs en Lucas werkten samen aan een schoolopdracht waarbij ze het gedicht ‘Heerlijk’ van Ramses Shaffy moesten vertalen naar muziek. Oorspronkelijk ging het gedicht over een vrouw, maar de heren vonden het veel leuker om het naar eigen hand te zetten en het over de favoriete vrijetijdsbesteding van de meeste studenten te hebben: Bier. Dit verliep zo soepel dat het naar meer smaakte.

Toen ik vroeg hoe ze hun sound zouden beschrijven klonk er in koor: ‘De klanken van de zon!’. Een positieve sound dus, met een zwoel randje en een vleugje geilheid, die voornamelijk doordringt dankzij de teksten die met een knipoog gaan over seks en liefde. Zo gaat hun laatste single ‘Trees’ over verliefd worden op een postbode genaamd Trees. De muziek is een mix van Funk, Pop, Hiphop, maar met veel humor en een grappige insteek. Net als De Jeugd van Tegenwoordig en MEROL zoekt Oud schuim de randjes op en blijven ze boeiend om naar te luisteren dankzij de gekkigheid van de verhalen die ze vertellen.

Al voordat hun eerste single uit was tekenden ze een platencontract bij 8Ball Music, het label waar onder andere ook André Hazes Jr. en DI-RECT waren getekend. Een jongensdroom leek uit te komen en niets leek hun in de weg te staan. Ze speelden bij verschillende radiostations en hadden een succesvolle Popronde, desondanks ze nog geen noot samen hadden gespeeld. Helaas liep het toch niet zoals verwacht. De leadzanger stopte er mee om zich te focussen op zijn dj-carrière. Een echte volgende stap kon nooit gezet worden en de mannen namen een korte break.

Inmiddels zijn we bijna 5 jaar verder en is er veel veranderd. Zo is er een nieuwe zanger in de vorm van Hugo, ligt er heel veel nieuwe muziek klaar en waren ze ondertussen ook een internet hit-sensatie op Dumpert. Door nummers na te spelen met geluid van poppende beugels harkten ze miljoenen views binnen en flink wat gratis biertjes. Onder het genot van een gesponsord biertje hebben we het over de nieuwe singles, videoclips en wat ze geleerd hebben van het tekenen van een platendeal.

Tekst loopt door onder de video.

Laten we beginnen met die naam: Oud Schuim. Hoezo Oud schuim?
Hugo: Nou als je biertje op is en het is tijd om een nieuw biertje te halen, dan zit er oud schuim in je glas.
Lucas: We vonden het gewoon grappig klinken en we heten inmiddels al zo lang zo. Geef het beestje gewoon een naam. Het gaat uiteindelijk om de muziek.
Thijs: Vroeger zeiden we altijd dat we zo heetten omdat Lucas een boek had geschreven met de titel Oud Schuim, maar dat was totaal niet waar hahah.
Laurens: Ja ik heb dat ook nog wel een tijd geloofd...
Lucas: Iedereen vroeg elke keer van: “waarom heten jullie Oud Schuim?” Dan moest ik weer een lulverhaal opzetten over een boek dat niet bestond.

Uiteindelijk gaat het om de muziek. Dan teken je een contract bij een platenmaatschappij. Alles leek op rolletjes te lopen, maar het verliep niet helemaal vlekkeloos. Waar ging het mis?
Lucas: Ik zie het niet per se als iets dat mis is gegaan, meer als een leerproces. Ik dacht heel erg zo van een platendeal dat is wat je wilt, dan kom je er wel. Maar dan moet je juist drie keer zo hard gaan werken, niet alleen voor jezelf maar ook voor een andere partij. Op dat moment waren we niet ver genoeg om zo veel energie erin te kunnen steken. Datzelfde jaar hebben we meegedaan aan de Popronde, maar op het moment dat we dat contract tekenden hadden we nog geen noot samengespeeld. Uiteindelijk hadden we een deal voor maar twee singles en die hebben niet super veel gedaan qua verkoop.
Thijs: Ik denk ook dat we te veel hadden verwacht van een dergelijke deal, dat soort bedrijven hebben zo veel mensen in hun roster staan dat ze niet aan iedereen aandacht kunnen geven. Het was gewoon tegen de muur aan gooien en kijken wat blijft plakken. We hebben wel echt toffe dingen gedaan. Voor 3FM moesten we toen een vriend van mij wakker maken, dat heette iets van Wekdienst ofzo. Moest je met je bandje keihard gaan spelen.
Lucas: Toen hadden we nog echt keihard met die vriend gezopen de avond van tevoren. Ik was toen echt helemaal groen en geel, niet normaal. Die avond moesten we ergens anders spelen. Toen heb ik nog echt tot negen uur ’s avonds boven de WC gehangen. Uiteindelijk op het podium was het wel oké.

Jullie zijn eigenlijk voornamelijk bekend door die plop-filmpjes. Hoe is dat ontstaan?
Hugo: Volgens mij begon het omdat de beugels in de bonus waren toch?
Thijs: Ja klopt! Het was gewoon een heel klein grappig ideetje waarmee we opeens heel veel mensen bereikten en enthousiasmeerde. Precies wat ik eigenlijk al doe met mijn andere werk voor het YouTube kanaal ‘Frits’. Het klinkt ook heel makkelijk om een paar biertjes open te ploppen, maar je moet het maar eens proberen. We krijgen regelmatig berichtjes van mensen die het ook proberen, maar dan helemaal uit de maat zijn.
Laurens: Het is opgenomen in een buitenhuisje waar we vaak gingen repeteren en schrijven. We kregen er zulke goede reacties op dat we er maar gewoon mee zijn doorgegaan. Als je ook die ontwikkeling ziet van het eerste filmpje en van nu dan zijn we echt veel groter en spectaculairder geworden. Die nieuwe ‘can’t plop this’ was gewoon echt met de volledige band. We kunnen nu ook niet meer terug. De volgende video moeten we misschien allemaal uit het vliegtuig springen en dan iets ploppen.
Thijs: We hopen natuurlijk dadelijk op de radio te komen met onze wat serieuzere tracks en dat ze dan zeggen dat ze ons ook even moeten volgen op Instagram. Daar is hele andere content te vinden zoals die covers die we doen, waarin we de albumcover van bekende nummers bewerken met onze eigen gezichten en sound. Zo hebben we een goede balans van grappig en serieus.



Maar hoe zorgen jullie ervoor dat jullie bekend zijn als Oud Schuim, en niet als de Plop-jongens?
Laurens: Dat moet nog komen. Met die covers proberen we het al wel een beetje door die nummers in onze eigen stijl te plaatsen. Dat krijgt minder aandacht dan die plop-filmpjes, maar dat was te verwachten.
Thijs: Die plopjes pakken ook wel echt uitzonderlijk veel likes.
Lucas: Niet gek als je ook kijkt wie het allemaal deelt: Arjen Lubach, Bram Krikke, Giel, StukTV en Kriss Kross Amsterdam heeft gereageerd op een van die covers. Het komt in ieder geval bij de juiste mensen terecht.
Laurens: We proberen het in ieder geval muzikaal te houden. We blijven van origine een band natuurlijk.

De eerste single ‘Trees’ is nu uit gekomen. Is dit de eerste stap naar een album of EP?
Lucas: We willen flexibel blijven. We gaan eerst kijken wat de single allemaal gaat doen voordat we echt de volgende stap al vaststellen.
Laurens: Het is natuurlijk wel onderdeel van een groter plan. ‘Trees’ is niet onze radio hit ofzo.
Lucas: Mensen moeten eerst kennis maken met Oud Schuim. Niet Oud Schuim als plopband, maar als band.
Hugo: Er liggen ook nog wel wat serieuzere tracks klaar met hitpotentie. We hebben gekeken naar de hedendaagse hiphop, die domineren op dit moment echt de hitlijsten. Het viel ons op dat er maar weinig Nederlandstalige bands nog zijn, alleen eigenlijk nog de oude rotten zoals Bløf en De Dijk.
Lucas: Het is tegenwoordig echt soloartiesten of hiphopartiesten. Ze doen het allemaal hartstikke goed, maar waar zijn de bandjes gebleven?
Hugo: Dat gat willen wij een beetje gaan opvullen, niet op de klassieke manier. Een moderne band, we zijn ook echt een act op het podium.

Hun eerste single ‘Trees’ is gecoproduceerd door de legendarische hiphopproducer A.R.T en het voormalig Banganagangbangers lid James Castelijn. Deze is nu te beluisteren op alle streamingsdiensten. Daarnaast komt er in december nog een single uit en is er meer muziek te verwachten in 2020. Wat in ieder geval duidelijk is dat Oud Schuim zeker nog niet het glaasje op zijn kant hebben gezet.