Eind jaren tachtig ontstond house als antwoord op disco in Chicago. Dit waaide eerst over naar Ibiza en clubs als de Haçienda in Manchester en later kwam house ook naar Nederland. Aangezien clubs eerst weigerden deze muziek te draaien ontstonden illegale houseparties. House werd heel snel opgepakt door het grote publiek en in 1989 bracht Arcade de zeer succesvolle cd-reeks Turn Up The Bass (TUTB) op de markt. Tot en met 1993 verschenen er in totaal 25 edities.
DJ Bart Thimbles selecteerde in die tijd de nummers die op de TUTB compilaties terecht kwamen. Daarnaast was hij een van de bedenkers van het Houseparty concept; een variant waarbij de tracks aan elkaar werden gemixt. Beide series waren in het begin van de jaren negentig erg populair.
In Panama is er deze avond een hommage aan meer dan twintig jaar house. De club is dan ook aangekleed met fluorescerende attributen, zoals de verwrongen smiley van de albumhoezen en banners met teksten als ‘I’ll Bass You’, ‘Let The Bass Kick’ en ‘Can You Feel It’.
De avond wordt afgetrapt door oudgediende DJ Marcello, één van de oprichters van de Chemistry. Ook hij vervulde in de jaren negentig een pioniersrol in de dance en was betrokken bij de Houseparty compilaties. Tijdens zijn set draait hij ook de nodige Outland Records klassiekers en weet hij de ergste zolderkamerproducties van die tijd te mijden.
Rond een uur of één verschijnt Eurodance -act Twenty 4 Seven op het podium met nog steeds de originele MC Stay-C. Zangeres Nance is al lang geleden vervangen door Li-Ann, bekend van Raffish. Naast hits als Slave To The Music breng Twenty 4 Seven ook een nineties medley met nummers als Gypsy Woman van Crystal Waters, Show Me Love van Robin S. en Finally van Ce Ce Peniston.
Na Twenty 4 Seven neemt Bart Thimbles het weer over, af en toe bijgestaan door Marcello. Hij laat klassiekers voorbij komen zoals Fierce Ruling Diva’s Rub It In, Don’t You Want Me van Felix, Mr. Vain van Culture Beat en natuurlijk mag Are You Ready For This van 2 Unlimited niet ontbreken. Gelukkig komen tussen het hiphouse en new beatgeweld ook de intelligentere platen, zoals die van Underworld, voorbij.
Het publiek is deze avond vrij gemêleerd en varieert van twintigers tot ouderen die de opkomst van de house in Nederland het bewust hebben meegemaakt. Ook qua outfits zijn er de nodige verschillen. De één verschijnt in een wollen vest, de ander maakt er wat meer werk van. Echte uitbundige pakjes en de vele smilies, zoals bij de OWAP- (Original Warehouse Acid Party) feesten zijn helaas schaars. Ook Australian trainingspakken ontbreken vanavond.
Dansmuziek herontdekt zichzelf elke tien jaar. Toch laat Turn Up The Bass House Classics zien dat er weinig mis is met zo’n feest van herkenning.
Gezien: Turn Up The Bass House Classics, zaterdag 19 februari, Panama