Jah is I guide

Afsluiting van vijf jaar Bob Marley herdenkingstour in Melkweg

Tekst: Armande Harmsen | Beeld: Daan van der Schroeff ,

Ter ere van de sterfdag van de grootste reggaeartiest aller tijden komen verschillende Nederlandse en internationale artiesten samen voor een hommage.

De destijds zesendertigjarige Robert Nesta Marley, oftwel Bob Marley is vandaag dertig jaar geleden overleden. Wat begon als een herdenkingsshow vijf jaar geleden, mondde uit tot een heuse tour die tot vandaag vijf jaar liep. 11 mei 2011 is de afsluiting van de Bob Marley’s Legend (A)live tour, waarbij de formatie Rootsriders de show draagt. Een deel van de opbrengsten van de tour gaat naar het Moya Center in Swaziland, een opvanghuis voor weeskinderen die beide ouders aan aids hebben verloren.

Don’t forget your history nor your destiny

De Melkweg is gevuld met een gemêleerd publiek dat rood, geel en groen draagt. Iedere aanwezige eert de grootste reggaeartiest aller tijden op eigen wijze. De avond wordt gekenmerkt door rootsreggae, gerepresenteerd door de Rootsriders in samenwerking met The Royal Rootsband en de backing band van Gyptian & friends. Dit houdt in dat de ‘friends’ artiesten zijn als Brinsley Forde, Ashwin Jaydee, Maxi Priest en Giovanca.

Ashwin Jaydee warmt de Hollandse heupen op met een afwisseling van dancehall in zijn nummers en het Jamaicaanse Murder She Wrote van Chaka Demus & Pliers. Er wordt gedurende de hele avond vaker aandacht gevestigd op het hoofdinstrument van reggae -de bas- die tijdens het eerste optreden nog iets teveel doordreunt in de onderbuik. De nummers van Jaydee zijn vrij pop voor reggae en er is voor het genre relatief weinig beweging op het podium, waardoor deze artiest bij het publiek niet helemaal aanslaat, ondanks Jaydee’s goede intenties. Brinsley Forde (Aswad) slaagt hier wel in en maakt het verschil door een achtergrondkoortje mee te nemen als hij het podium oploopt. De man met 'Jah is I guide' op zijn legerjas krijgt de zaal los en zorgt voor het ware rootsreggae-gevoel dat terug gaat naar de tijden van The Wailers. Nummers als Land of Promise, dat recentelijk door Nas&Damian Marley is opgenomen op hun benefietalbum Distant Relatives en African Children dragen aan deze vibe bij.

Sometimes you have to fight with music

De volgende zanger is de dreadlock-man waar het merendeel van de zaal zijn of haar vijfendertig euro aan heeft uitgegeven, namelijk Maxi Priest. De commerciële reggae-goes-pop-zanger, die bekend is om het nummer Close To You, neemt ons met zijn set even mee terug naar 1990. De pop wordt gekenmerkt door met Billy Jean zijn set af te sluiten. Desalniettemin zet hij zo’n twee decennia na het uitbrengen van dit nummer een strakke show neer en kunnen wij ten aanzien van zijn zang en algehele optreden van blijvende kwaliteit spreken.

Na Maxi Priest en de genoemde acts die hun eigen nummers spelen, met korte breaks en toevoegingen van Bob Marley-basrifjes, komt Bob tot leven in de gedaante van Philip Tecla. Nu is het tijd voor de klassiekers en staat Giovanca het achtergrondkoor bij. Als inluider Roots, Rock, Reggae, gevolgd door Buffalo Soldier en Stir It Up. Wanneer zanger en host Mitchell Brunings een bewogen versie zingt van het nummer So Much Trouble, verschijnen de Jamaicaanse vlaggen uit het publiek.

Met de opstelling, de leadzanger en zijn Bob-eske moves en de  ijzersterke band voel je je op dit moment in Trenchtown of beschouwend onder de mangoboom bij Robert Nesta thuis. Een ode aan de man die dit jaar zesenzestig zou zijn geworden. The Legend is still alive en de avond kent geen einde.

Gezien: Bob Marley’s Legend (A)live tour 2011, Melkweg The Max, 11 mei 2011