Fela Kuti kleurt paradiso

Tribute avond laat een gelukkig huwelijk zien tussen Nigeriaanse en Amsterdamse Afrobeat

Tekst en beeld: Daan van der Schroeff ,

De legendarisch grondlegger van de Afrobeat, Fela Kuti, zou op 15 oktober 73 jaar zijn geworden. Als eerbetoon speelt zijn jongste zoon Seun met de originele begeleidingsband Egypt 80 van Fela in een uitverkocht Paradiso. Jungle by Night en Koffie zorgen deze avond voor de Amsterdamse vertegenwoordiging van deze van origine Nigeriaanse muziekstroming.

De legendarisch grondlegger van de Afrobeat, Fela Kuti, zou op 15 oktober 73 jaar zijn geworden. Als eerbetoon speelt zijn jongste zoon Seun Kuti met de originele begeleidingsband Egypt 80 van Fela in een uitverkocht Paradiso. Jungle by Night en Koffie zorgen deze avond voor de Amsterdamse vertegenwoordiging van deze van origine Nigeriaanse muziekstroming.

Fela Kuti was behalve muzikant ook een politiek activist. Vele van zijn songs waren gericht tegen het Nigeriaanse bewind. Hierdoor belandde hij meerdere malen in de gevangenis. Seun schijnt die rol moeiteloos over te nemen, bijvoorbeeld door een nummer te wijden aan hedendaagse slavernij in Afrika. Om zijn vader te eren, begint het optreden met Fela’s klassieker Zombie. Behalve vuur in de teksten, brengen hij en de veertienkoppige band een zeer energieke set. De ritme- en blazerssectie weet zonder moeite het grootste deel van de zaal in beweging te krijgen. Afrobeat trekt over het algemeen een divers publiek en vanavond is dat niet anders. Enkele bezoekers hebben zelfs de moeite genomen om in authentieke outfits te verschijnen.

Naast afrobeat is er vanavond ook plaats voor meer traditionele Afrikaanse muziek. In de bovenzaal bespeelt multi-instrumentalist Zoumana Diarra uit Mali een kora met maar liefst 44 snaren. Volgens welingelichte bronnen is hij de enige ter wereld die dit instrument kan bespelen. Percussionist Roy Groeneveld begeleidt hem hierbij.

Jungle By Night was de lieveling van ieder zomerfestival dit jaar. Ze gooiden hoge ogen op North Sea Jazz, Lowlands en recentelijk Into The Great Wide Open. Aan dit laatste festival hebben ze zelfs een nummer opgedragen. Duidelijk te zien is hoe de band muzikaal is gegroeid in het afgelopen half jaar. In de arrangementen geven ze elkaar nu meer ruimte voor solo’s en bouwen hun nummers uit zoals hun grote voorbeelden dat kunnen. Daarnaast stralen ze duidelijk veel speelplezier uit. Behalve de nummers van hun eerste EP, spelen ze ook wat nieuw werk. Bij de presentatie van die plaat in de Melkweg bestond het publiek voornamelijk uit (school)vrienden en bekenden en toen was de zaal al te klein. Behalve die vaste fanbase, weten ze nu zonder moeite ook de rest van het publiek in te pakken. Tijdens het spelen van E.T. onstaat er zowaar een moshpit voor het podium.

Het geluid van Koffie past vanavond mooi in het plaatje, maar ze onderscheiden zich door een aanpak die meer neigt naar funk. Hier staat een geoliede machine die een meer uptempo set neerzet dan de voorgaande bands, met ook nog meer ruimte voor gitaar- en toetsensolo’s van zeer hoog niveau. Zanger Nassan Silva Lopez beweegt hierbij op het podium als een soort Rude Boy van de Urban Dance Squad.

Om de avond gepast af te sluiten is er vanavond eens geen electro of hiphop. Soundsystems van Analog Africa en Kindred Spirits gaan in de kelder nog even door met muziek van vele kleuren.

Gezien: Fela Kuti Tribute, Paradiso, 15 oktober 2011