Vrijheid en blijheid op Amsterdam Open Air

Gevarieerd Amsterdams dansfeestje in de bosjes

Tekst: Joey Schaasberg, Mick Soepboer | Beeld: Daan van der Schroeff en Robbie van Zoggel ,

Ondanks het overschot van festivals in het algemeen en in Amsterdam in het bijzonder wist eentje zich er nog tussen te proppen: het fonkelnieuwe Amsterdam Open Air heeft zonder problemen zijn 10.000 kaartjes weten te verkopen. Het publiek (volgens de organisatie 75% uit Amsterdam) heeft blijkbaar wel zin in een feestje. Nu de verwachtingen nog waar maken.

Gevarieerd Amsterdams dansfeestje in de bosjes

Ondanks het overschot van festivals in het algemeen en in Amsterdam in het bijzonder wist eentje zich er nog tussen te proppen: het fonkelnieuwe Amsterdam Open Air heeft zonder problemen zijn 10.000 kaartjes weten te verkopen. Het publiek (volgens de organisatie 75% uit Amsterdam) heeft blijkbaar wel zin in een feestje. Nu de verwachtingen nog waar maken.

Organiseren naar hogere sferen

De bezoekers hebben blijkbaar hun huiswerk gedaan en weten dat het feestje niet door beginnelingen is geïnitieerd: de festiviteiten zijn georganiseerd door regelkoningen als MTV, Carnivale, Vage Gasten, Club Air, Apenkooi, Format en GirlsLoveDj's. Het resultaat is een Amsterdams gekleurd zomerfeestje bij de Gaasperplas met een originele indeling. De podia zijn niet allemaal op één groot grasveld neergeplempt, maar zorgvuldig op leuke plekjes in de bosjes rond de plas neergezet. Zo kan er bijvoorbeeld gedanst worden met uitzicht op deinend water bij de Nachtspelen, op een helling uitkijkend op het GirlsLoveDj's podium of even uit de felle zon in de tenten van Apenkooi of Format. Je zou het kunnen vergelijken alsof je met je ouders mee bent naar de Hollandse camping, alleen zijn tante Lien en ome Sjors vervangen door jonge, mooie mensen en de campingwinkel door het dj-podium. Behalve de normale feestjes is er ook nog plek voor andere licht-culturele uitspattingen zoals een grote chillplek gemaakt van pallets, een Caribische percussiegroep, een vliegende camera en een kans om de omheiningen van een fel kleurtje te voorzien. Kortom: veel te zien, horen en doen. Op naar het zwaartepunt van de dag: de lange line-up.

Meisjes houden van dj's.

Terwijl het terrein nog gestaag volstroomt worden de early birds bij het Girls Love DJ’s-podium warmgedraaid door SEF. De weide aarzelt wat, kijkt de kat uit de boom, en her en den lees je van een gezicht dat ‘we hier niet voor naar Amsterdam Open Air zijn gekomen.’ Ondersteund door The Flexican wordt vast een visitekaartje afgegeven voor wat we later op de dag kunnen verwachten op dit podium, dat toch een beetje uit de toon valt tussen de meer elektriek getinte podia elders in het Gaasperpark. SEF verzorgt wat voorspel. SEF brengt zijn nieuwe plaat De Leven. SEF brengt Dio. SEF houdt het voor gezien.

Even verderop in een stampvolle Apenkooi danst Amsterdam zich in het zweet op de knallers van Beesmunt Soundsystem en Boemklatsch. We zijn los. In theorie zou de tent voor schaduw en dus verkoeling kunnen zorgen, maar het gutst in straaltjes van de gebruinde lijven van blije bezoekers. Dansers in Super Mario-kostuums maken het tot wat Apenkooi beoogt: een middagje lekker buiten spelen. En als het straks gedaan is valt er aan de overkant vast ook wel wat te halen.

Jawel, in de Format-tent zorgt Pan-Pot dat we doordenderen in een uitermate aangename kadans. Het Berlijnse duo heeft ruimte voor ons gemaakt in hun Europese tour, en brengt Amsterdam Open Air in extase met een anderhalf uur durende set in de karakteristieke donkere atmosfeer: vette basslijnen en mysterieuze minimaltunes.

Toch nog maar eens kijken naar wat Hollands erfgoed, daar waar meisjes van discjockeys houden. Nu The Flexican op de voorgrond. De overvolle heuvel is inmiddels volledig op stoom gekomen, en de aanwezigen zijn toe aan een luchtig feestje. Herhaaldelijk door vriend Sef aangeprezen als ‘de beste dj ter wereld’ werd het publiek door de Amsterdammer getrakteerd op een fijne aaneenschakeling van hiphopklassiekers, golden oldies en popjoekels, zoals we dat van The Flexican gewend zijn.

Het nieuwe uit en thuis: metro-express

De logistieke zaken zijn goed geregeld: een overschot aan plaspalen, prima voedsel en veel verschillende soorten plekken om te liggen, zitten, staan of te dansen. Maar ondanks de vrijheid en blijheid die in het park aanwezig is gaat niet alles volgens het boekje. Een groot gemis is bijvoorbeeld dat een groot deel van de eetgelegenheden rond acht uur uitverkocht is, en dat het terrein direct na de start al een stevige vuilnisbelt is doordat de bezoekers te weinig prullenbakken hebben om hun lege bekertje in te gooien. Verder is de (gratis!) metro heen en terug overvol. Laten we het maar houden op beginnersfouten.

Voor een eerste editie heeft Amsterdam Open Air het erg goed gedaan. De originele opzet van het festival en de grote variatie aan muziek en locaties straalde duidelijk af op zijn bezoekers, wat zorgt voor een goede sfeer. Na afloop springt  iedereen dan ook met een voldaan maar vermoeid gezicht op zijn fiets of in de metro, om te beginnen aan zijn toch wel lange terugtocht. Tot volgend jaar.