In het panel Hugo van Heijningen (Red Light Radio), Orpheu de Jong (Red Light Radio), Tim Heineke (Shuffler.fm) en Gilles de Smit (22Tracks). Hun startups in het kort:
Shuffler.fm
Shuffler.fm gebruikt de content uit een enorme hoeveelheid muziekblogs als uitganspunt. De site is opgedeeld in genres. Je kiest een genre en vervolgens kan het ene na het andere nummer in dat genre worden afgespeeld. Bovendien zie je bij elke track de informatie en meningen van bloggers verschijnen. Handig wanneer je een muziekliefhebber bent die niet graag zelf op zoek gaat naar nieuwe muziek.
ADE11: Nederlandse muziek startups: Niet denken, maar doen!
“Later deal je wel met de problemen die er bij komen kijken”
Het online muziek aanbod is tegenwoordig enorm. Muziek startups als 22Tracks en Shuffler.fm helpen je weer door de bomen het bos te zien. Maar hoe begin je nu een muziek startup, en nog belangrijker; hoe word je succesvol genoeg om van je hobby je beroep te maken?
Red Light Radio
Red Light Radio is een internetstation gesitueerd achter de ramen op de Amsterdamse Wallen. Het is een platform met een heel brede programmering. Het gaat van metal tot afrobeat, van disco tot house en akoestische bandjes. Zelfs niet-muzikanten verzorgen programma’s. Vooral mensen die de organisatie leuk en goed vinden worden uitgenodigd in de studio.
22Tracks
22tracks is een site die 22 verschillende playlists aanbiedt. De playlists bestaan elk ook weer uit 22 tracks die door verschillende DJ’s uit de (vooral) Amsterdamse muziekscene worden samengesteld.
Wat is nu het geheim achter het succes van deze muziek startups? Opvallend aan de verhalen is dat de mannen nooit begonnen zijn met een businessplan. “Je moet niet teveel nadenken, je moet het gewoon doen! Je dealt later wel met de problemen die erbij komen kijken”, aldus Gilles de Smit van 22Tracks. “Wij zijn ook brutaal begonnen, zonder eerst afspraken te maken met platenmaatschappijen, maar inmiddels hebben we alle licenties geregeld”.
Gilles heeft van de vier duidelijk het meest nagedacht hoe hij brood op de plank krijgt met zijn site. Om geld te verdienen met de succesvolle site biedt 22Tracks namelijk een 23e branded playlist aan (deze week een ADE playlist), wordt een klein percentage verdiend aan elk nummer dat gedownload wordt via de site én is er sinds kort een iPhone/iPad app beschikbaar gesteld tegen betaling van €1,59. Naast Nederland is 22Tracks ook actief in Brussel en tegen het einde van het jaar in Londen.
Shuffler verdient op dit moment geld doordat 'shuffles' ingekocht kunnen worden. In de kanalen komt dus soms ook gepromote muziek voor. Hierbij wordt wel goed gekeken of de nummers in de kanalen passen.
Red Light Radio staat wat dat betreft nog wat meer in de experimentele fase. Zo bieden zij bijvoorbeeld nog een gratis iPad aan. “We vinden de content van de app gewoon nog te simpel om hier geld voor te vragen”, aldus Hugo van Heijningen.
Een standaard succesvol businessmodel kunnen ze je dus niet meegeven. Welke tips geven ze wel?
Tim Heineke van Shuffler.fm: “Je moet een goed idee hebben dat aanslaat bij je vrienden. Vinden zij het cool? Dan is er een grote kans dat meerderen dat vinden. Gebruik vervolgens je netwerk om je idee bekend te krijgen bij het grote publiek. Zo ontstaat met behulp van social media al snel een sneeuwbal effect.”
Gilles de Smit: “Het is belangrijk om een sterk merk neer te zetten en altijd kwalitatieve content aan te bieden. Zo blijf je ook weer opvallen wanneer er meer van dit soort sites ontstaan. Daarnaast moet je er niet teveel over nadenken. Heb je een goed idee? Ga er mee aan de slag!”
Hugo van Heijningen: “Je moet niet te lang blijven nadenken over je plan. Heb je een goed idee? Ga er dan gewoon mee aan de slag!”