ADE10: Amsterdam Dance Debate

"Dat we nog geen 24-uurs beleid hebben is om te huilen!"

Tekst: Christiaan Walraven | Beeld: Robbie van Zoggel ,

Vanaf het moment dat Isis in februari werd aangesteld als nachtburgemeester van Amsterdam heeft ze het gehad over het ‘maatschappelijk debat’. In Felix Meritis wordt dit debat gevoerd met een panel bestaande uit Robert Bolwerk, Vanessa Vassallo, Bas Engels, Marnix Bal, Olaf Boswijk, Dylan Hermelijn en Gert van Veen

Ook aandacht aan drugs, promotie en organisatorische drempels

Vanaf het moment dat Isis in februari werd aangesteld als nachtburgemeester van Amsterdam heeft ze het gehad over het ‘maatschappelijk debat’. In Felix Meritis heeft ze de kans om onder haar leiding dit debat eens goed te laten voeren met een panel bestaande uit Robert Bolwerk van Henk, Vanessa Vassallo van Vassallo Booking (o.a. Boris Werner), Bas Engels van Shoeless en Nachtlab, Marnix Bal van Loveland, Olaf Boswijk van Trouw, Dylan Hermelijn van 100% Pure (Beter bekend als 2000 and One) en Gert van Veen van Studio 80 en Welcome To The Future.

Wat betreft het talent in Amsterdam is iedereen het in ieder geval eens. Er is heel erg veel talent en die talenten krijgen de kans om zich overal te presenteren. Waar in andere steden nog al eens moeilijk gedaan wordt door boekers over het spelen op meerdere festivals of in meerdere clubs in dezelfde periode, wordt er daar in Amsterdam niet of nauwelijks naar gekeken. Dat terwijl het aantal clubs in Amsterdam op dit moment groter is dan ooit.
 
Vervelender is het contact met politie en de gemeente. Bal: ‘Loveland had pas een week van tevoren de vergunning rond en dat geldt ook voor Sensation en Awakenings. Ook moeten we zelf politietaken uitvoeren om aan het zero tolerance-beleid te voldoen.’ Boswijk: ‘Als de wijkagent de kluis komt legen is het duidelijk dat hij geen idee heeft wat ghb is’. En dat terwijl het gebruik van de steeds vaker gebruikte drug duidelijk gevaarlijker is dan van xtc. Boswijk: ‘Je wilt echt niet meemaken dat ghb bij iemand fout gaat’.

Ook over de openingstijden is het panel ontevreden. Boswijk: ‘Dat we in Amsterdam geen 24 uursbeleid hebben, terwijl dat in Utrecht en Groningen wel kan is om te huilen‘. Bolwerk heeft daar met zijn Henk op de NDSM werf geen last van. De deelraad Amsterdam Noord laat toe dat het festival 24 uur non stop van zaterdag tot zondag door kan gaan komend weekend. Het hangt dus ook nog van het stadsdeel af. Daar valt voor de organisatoren in andere stadsdelen niet mee te concurreren.

Ook het feit dat mensen minder uitgeven werkt voor de Amsterdamse dance scene niet mee. Boswijk: ‘Jongeren drinken thuis in en komen laat of gaan naar gratis toegankelijke parkraves. In het festivalseizoen is het gewoon echt niet te doen.’

Naast het klaagrondje is er tijd voor het bespreken van de ‘Amsterdamse sound’. De panelleden zijn het erover eens dat die er is, maar de beschrijvingen zijn niet duidelijk. ‘Een warme techhouse sound’, zoals Hermelijn het terughoudend noemt lijkt nog het meest in de smaak te vallen. Na de Roxy was er een tijd lang weinig speciaals uit Amsterdam volgens Van Veen: ‘In het begin van de eenentwintigste eeuw was het een droeve woestijn van nietsheid. Olaf draaide wel spannende dingen op Welcome To The Future radio, maar die artiesten werden niet geboekt. Toen hij later 11 startte kon hij deze artiesten gelijk allemaal zelf programmeren en nu is het overal. Zonder 11 en de Roxy was de Amsterdamse sound er nooit geweest’.

De enige echte discussie die gevoerd wordt gaat over promotie van feesten. Aan de ene kant gebeurt dit voornamelijk online, maar ook flyers zijn volgens Engels nog steeds een belangrijk promotiemiddel. Boswijk is het hier niet mee eens: ‘Wij hebben ons eigen maandelijkse blad en doen veel liever filmpjes die we op facebook zetten en via de artiesten verspreiden.’ Om iedere week weer duizenden flyers overal heen te brengen is volgens hem zonde van het papier, het geld en de moeite. Over het belang van Facebook en Twitter is wel iedereen het eens.

Als laatste vraag wordt gesteld wie er op dit moment de grootste talenten van Amsterdam zijn. Joris Voorn en Boris Werner worden hierbij meerdere malen genoemd. En wat betreft de andere genre’s in de dance scene dan? Daar wordt eigenlijk niets over gezegd. Alleen Boswijk weet nog even tussen neus en lippen door te melden: ‘Laten we niet vergeten dat we ook een hele goede dubstep, elektronische hiphop en electro scene hebben’. Misschien een idee om volgende keer niet alleen mensen uit de persoonlijke kring van de nachtburgemeester uit te nodigen?

Gezien: Amsterdam Dance Debate, 20 oktober 2010