Blijburg

Amsterdamse podia – aflevering 5

Tekst: Melanie Hulsebosch | Foto's: Ronald van Holst ,

Blijburg, de eerste echte strandtent van Amsterdam. Behalve voor een duik in het IJsselmeer kun je hier terecht voor yoga- en schilderles. En muziek, heel veel muziek. “In de begindagen trommelden we vrienden op om gitaar te komen spelen voor een rolletje drop.”

Amsterdamse podia – aflevering 5

Midden in een bouwput aan het IJsselmeer, omgeven door hijskranen en de nieuwbouw van IJburg, vind je Blijburg. Amsterdams eerste echte strandtent en misschien wel de enige strandtent die ook de moeite waard is als het regent, onweert en stormt. Op Blijburg is altijd wat te doen. Van schilder- en yogales tot jamsessies en muziekfestivals met meerdere podia.

Blijburg opende in 2003 haar deuren. In september 2005 was er sprake van dat Blijburg definitief zou moeten wijken voor de bouw van huizen op IJburg. Bezoekers en buurt vonden dit zo’n naar idee, dat de gemeente heeft besloten dat Blijburg vierhonderd meter verderop een nieuw stuk strand kreeg. In mei 2006 ging het paviljoen weer open. En er zitten nog minstens twee verhuizingen aan te komen. “Op 1 oktober moeten we hier weer weg. In april 2010 gaan we weer open, vierhonderd meter hiervandaan. Uiteindelijk zullen we een vaste plek krijgen op één van de strandeilanden die de gemeente op IJburg gaat realiseren,” vertelt eigenaar en oprichtster Stanja van Mierlo.

Maar waarom een strandtent aan het IJsselmeer? Van Mierlo: “Zoet water wordt in Nederland enorm onderschat. Aan de oevers van het IJsselmeer gebeurt helemaal niks, én ik wilde graag iets voor de stad doen. Blijburg is ontstaan vanuit de behoefte om in alle vrijheid je ding te doen. De behoefte om samen met vrienden muziek te maken en op onze eigen manier te knutselen aan een betere wereld.“De sfeer op Blijburg heeft inderdaad veel weg van het vrijplaats-gevoel zoals je dat ook op bijvoorbeeld Ruigoord ervaart. “Blijburg staat voor gezelligheid en geluk in kleine dingen. Wij verkopen geen twintig verschillende soorten ijs maar gewoon twee,” aldus Van Mierlo.

Wat betreft de programmering houdt Blijburg niet vast aan een bepaald genre, hoewel je extreem harde metal of experimentele jazz hier niet voorbij hoort komen. “Blijburg is een strandtent en daar hoort toch wel een beetje mooi-weer-muziek bij. Dat betekent niet dat we heel veilig programmeren. Ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen en dat gaat ook wel eens mis. Dan staat er opeens een kutbandje en dan denk ik: ha, wat leuk, een kutbandje! Dat hoort er ook gewoon bij. “

Muziek is sinds de opening van Blijburg altijd een constante factor geweest. “In de begindagen trommelden we vrienden op om gitaar te komen spelen voor een rolletje drop. Nu hebben we daar een middenweg in gevonden. Muzikanten moeten gewoon betaald worden, maar we gaan hier geen sterrenacts neerzetten.” Wouter Hamel, Room Eleven, Spinvis en Benny Sings: ze stonden allemaal op Blijburg toen nog niemand van ze had gehoord. Van Mierlo: “Kennelijk slaat het aan wat we doen. Bandjes die hier spelen worden opgepikt. Blijburg heeft dus wel degelijk een functie.”

Het basispubliek bestaat volgens Van Mierlo uit mensen die ‘goed van ziel’ zijn. En daar is geen leeftijd aan gebonden. Blijburg houdt van kinderen met snottebellen maar ook van hun opa’s en oma’s. Van yoga- en capoeiralessen op zondagochtend, schilderfeestjes voor kinderen en een festival voor honden: op Blijburg kan het allemaal. De festivals en feestjes worden deels door Blijburg zelf georganiseerd en deels door externe organisaties. Zoals bijvoorbeeld Au10tique, bekend van de maandelijkse avond in De Kring, dat 8 augustus plaatsvindt. “We zijn heel blij met deze boeking. De mensen van Au10tique zitten op dezelfde golflengte als Blijburg.” Een festival dat Blijburg zelf organiseert is het Droomfestival op 15 en 16 augustus. Voor elf euro kun je daar onder andere The Phantom Four, Rude Boy en Leone zien.

De toekomst is dus redelijk zeker gesteld, maar om de boel nog beter te beschermen wordt Blijburg volgend jaar een culturele stichting.