Wanneer je met de trein richting Utrecht gaat, dan kun je er eigenlijk niet omheen: het Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis. Gelegen aan de Piet Heinkade zijn ze een blikvanger. Tijd om het Bimhuis eens van binnen te bekijken en te zien wat er allemaal te doen is.
Sinds de jaren zeventig is het Bimhuis een platform voor jazz en improvisatie. Al vanaf de oprichting trok het veel artiesten en publiek en werden vele legendarische concerten gegeven. Tot eind 2004 was het podium gevestigd aan de Oudeschans, sinds 2005 zit het aan de Piet Heinkade in een van de mooiste gebouwen van Amsterdam. Hoewel het Bimhuis samen met het Muziekgebouw in een pand zit, is alles wat organisatie betreft gescheiden. Wel organiseert het Muziekgebouw af en toe een avond in het Bimhuis, en andersom. Verder worden er in het Bimhuis televisie- en radioprogramma’s opgenomen. Er is ook een opnamestudio en een repetitieruimte.
“Het nieuwe Bimhuis voldoet aan de eisen van de moderne tijd,” vertelt Frank Slijpen, hoofd pr en marketing. “Het is een fijn pand, heel vriendelijk en open. Het oude pand aan de Oudeschans was weliswaar ook prima, zo was daar het geluid heel goed. Het grote verschil met het oude pand is dat het nieuwe vooral comfortabeler is: je hoeft niet op metalen banken te zitten, er zijn nu beklede stoelen. Maar het is geen schouwburg geworden, de sfeer van een jazzclub is nog behouden.”
Het nieuwe Bimhuis is toegankelijker geworden, misschien juist vanwege het open karakter van het gebouw. Dat open karakter is helemaal duidelijk wanneer je in de zaal zit. Achter het podium zitten grote ramen, waardoor je een fenomenaal uitzicht hebt op Amsterdam. De oude locatie was toch minder zichtbaar en de drempel was hoger voor de niet-kenner. Hoewel de Oudeschans een walhalla was voor de liefhebber, probeert het Bimhuis tegenwoordig ook een algemener publiek aan te spreken. Daarom is er een brede programmering, die al tijdens het laatste jaar op de Oudeschans in gang werd gezet. “Jazz is een stroming die altijd relaties aangaat met andere muzieksoorten,” vertelt Frank. “Dat zie je ook terug in onze programmering. Zo zijn er met enige regelmaat ‘Late Night Concerten’, met een programmering die een jong uitgaanspubliek trekt. Ook zijn er avonden met Braziliaanse muziek en zijn er steeds meer concerten met elektronische impro op het programma. De ontwikkelingen in de muziek vormen de leidraad voor onze programmering” Verder is er elke dinsdag een open sessie, in samenwerking met het conservatorium. Daaraan vooraf is er een workshop, waaraan iedereen die een instrument bespeelt kan meedoen. Die workshop wordt al meer dan dertig jaar door dezelfde persoon, Arnold Dooyeweerd, geleid, weet Frank te vertellen.
Jim Glerum, kassamedewerker bij het Bimhuis, vertelt dat vooral de clubavonden heel goed bezocht worden. “Als er iets met Latin of Zuid-Amerikaans in het programma aangeduid wordt, komen er hordes mensen op af.” Zelf houdt hij meer van de grote Amerikaanse namen en ook van musici als Benjamin Herman. Izaak van der Star, die ook achter de kassa staat, vindt verder Zuco 103 een aanrader en ook Esperanza Spalding.
De programmering is dus heel divers. Kan er dan nog iets over de bezoekers verteld worden? “Onze bezoekers zijn eigenlijk niet in een hokje te stoppen. Als iemand nog nooit naar het Bimhuis geweest is, raad ik hen aan om gewoon een keertje langs te komen. Het gaat erom dat je als bezoeker nieuwsgierig bent en nieuwe dingen wilt ontdekken.”