MS Stubnitz

Amsterdamse podia - aflevering 2

Tekst: Doenja Oogjes, Foto's: Anouck Wolf ,

Door de gang waar de wc aan grenst, werd vroeger de vis vervoerd en de oude vriesruimtes doen nu dienst als concertzalen. De Stubnitz, een oud vissersschip omgetoverd tot drijvend cultuurpodium, ligt momenteel in Amsterdam. De hoogste tijd om de boot van dichterbij te bekijken.

Amsterdamse podia - aflevering 2

De Stubnitz doet dienst als van alles en nog wat en haalt daarmee veel hooi op haar vork. Naast een platform voor kunst en cultuur is het ook een opleidingsinstituut. Technische studenten uit thuisbasis Rostock maken voor enkele weken deel uit van de crew om vervolgens weer voor een bepaalde tijd terug te gaan naar Rostock om daar verder te leren. Dat doen ze ongeveer drie jaar, maar de Stubnitz is verslavend; velen blijven langer op het schip.

Locatie
Met haar industriële inrichting ligt de Stubnitz misschien wel op de meest gepaste plek in Amsterdam. Ook de crew is blij met het NDSM-werf als locatie, maar het heeft wel consequenties voor het programma. Anne Runge houdt zich bezig met de administratie en het programma van de Stubnitz. Doordeweeks livemuziek en in het weekend grote feesten “Veel mensen vinden het te veel moeite om de pont hiernaar toe te nemen voor een onbekend bandje.” De feesten worden vooral gehouden om ervoor te zorgen dat het livemuziekprogramma doordeweeks door kan blijven gaan.

Programma
De programmering van livemuziek verandert per haven. De Stubnitz heeft in elke stad waar zij aanmeert partners die grotendeels het programma verzorgen. Urk Blaser, of, zoals hij op het schip bekend staat, Blo, is de laatste initiatiefnemer die nog op het schip aanwezig is. “De Stubnitz geeft de ‘local heroes’ een kans, de muzikanten die niet veel reizen omdat ze niet te commercieel willen worden.”

TV
Die lokale bands krijgen meteen een mooi plekje in het videoarchief van de Stubnitz, dat inmiddels duizenden opnames telt. Aaron Meier is dagelijks bezig met dat archief. “We hebben elke week een tv-uitzending in Rostock en we zijn ook op de radio te beluisteren.” Dat is natuurlijk al ontzettend mooi, maar omdat een schat als deze van niemand onthouden mag worden, wordt er nu hard aan gewerkt dit archief via internet toegankelijk te maken voor iedereen.

Crew
Wat maakt de Stubnitz nou uniek, naast het feit dat ze drijft? Het formaat is volgens Blo precies goed; niet te klein en gelukkig niet te groot. “Grote podia moeten ook grote artiesten boeken om de zaal vol te krijgen. Dan hangt er een hele andere sfeer.”

Die sfeer van de Stubnitz trekt ook veel van de vrijwilligers aan waaruit de crew grotendeels bestaat. Anne: “Als je in Rostock woont, is het eigenlijk vrij logisch dat je op de Stubnitz gaat werken. Het is een kleine stad en als jong mens kom je al snel op de boot terecht.”

Einde
De Stubnitz is geen vrachtschip en geen woonboot en dat maakt het een lastig object om wetten op los te laten. Die wetten betekenen nu waarschijnlijk het einde voor het schip. De veiligheidswetgeving is verscherpt en om door te gaan is er een nieuw veiligheidscertificaat nodig. Om dat te verkrijgen moet er het een en ander worden aangepast; de Stubnitz moet omringd worden door hekken en er moeten checkpoints komen waar een uitgebreide identificatiecontrole plaats zal moeten vinden. Dit is natuurlijk niet te doen met de publieke functie die het schip inneemt. Blo ziet de toekomst dan ook somber in en word zeeziek van alle regeltjes. “We kunnen net zo goed onze entreekaarten bij een reiswinkel verkopen”

Uitzondering
Anne gelooft niet zo in de verdwijning van de Stubnitz. “Elk jaar hebben we wel wat. Maar tot nu toe is er voor elk probleem een oplossing gevonden. We hebben al zo vaak gehad dat we echt dachten dat dit het einde zou zijn.” Er heerst dus nog goede hoop op de Stubnitz voor een voortzetting van dit cultuurmonument, of misschien wil de crew, en daarmee vele andere, gewoon niet geloven dat er voor zo’n mooi initiatief geen uitzondering gemaakt kan worden.

MS Stubnitz
NDSM Werf Oost, Neveritaweg 44