Velvet Music Amsterdam: een muziekwinkel met eigen identiteit

Eigenaar Frank Turenhout vertelt waar het om draait

Tekst: Nieke Frantzen | Foto's: Jorinde Beijerling ,

Eigenaar Frank Turenhout van Velvet music vertelt over zijn winkel en zijn visie op de muziekindustrie van nu en in de toekomst.

Eigenaar Frank Turenhout vertelt waar het om draait

Velvet Music is een strakke,goed georganiseerde winkel en wij worden met open armen en een lekkere warme kop koffie ontvangen door Frank Turenhout, de eigenaar. Het was beter om boven te gaan praten, want daar was het warm en konden we zitten. In een propvol klein kamertje, de tassen, dozen en kratten vol cd’s en muziek parafernalia hoog opgestapeld, toverde  Frank drie stoelen tevoorschijn. Eenmaal opgewarmd en wel, vertelde Frank het verhaal van Velvet Music.

 

Het begon allemaal in Leiden, 1990, maar inmiddels zijn er tientallen Velvet Music winkels verspreid over heel Nederland. Frank kwam er wat later bij. Na een lange tijd in de zorg te hebben gewerkt besloot hij om als bijbaan in de Velvet Music winkel in Leiden te gaan werken. De passie groeide langzaam maar zeker en bijna vier jaar geleden kreeg hij de kans om in Amsterdam ook een winkel te openen.  Hij vertelt: “Ik ben mijn hele leven al met muziek bezig. Ik ging vroeger minstens twee keer in de week naar een concert, dus de kans om een muziekwinkel te openen kon ik niet laten schieten.”

 

Het werd al snel duidelijk dat Velvet Music een bedrijf is dat de winkels aanmoedigt een eigen identiteit te creeëren en de visie van de eigenaar is hierin ook uiterst belangrijk. Wanneer Frank over zijn eigen visie praat stralen zijn ogen van pure oprechtheid: “Mijn doel is toch een voortrekker te zijn voor de bandjes die niet bij een grote platenmaatschappij horen, voor de muziek die niet iedereen kent. Ze kunnen hun cd’s hier in de winkel neerleggen, en wij verkopen die dan. Ook zorgen wij ervoor dat ze wat promotie krijgen en een recensie.”

 

De keuze om een winkel te openen die deel uitmaakt van een keten was geen probleem. “Aan de ene kant hangt deze sector af van een kleine maar sterke kern van muziekverzamelaars die nooit zal verwijnen. Aan de andere kant zijn we toch afhankelijk van de grote platenmaatschappijen en er zijn dreigingen als het internet en grote winkels die alles opslokken.” Problemen die volgens hem bij deze tijd horen en niet alleen de muziekwereld aantasten maar waarvan de sporen in alle lagen van de samenleving zijn te vinden.

 

Hij neemt nog een slok koffie en een trek van zijn sigaret: “Alles wordt opgekocht. De onbekende bandjes, kennis en tips worden eruit gefilterd. Terwijl deze juist zo belangrijk en kenmerkend zijn voor de kleinere winkels. Mensen komen hier niet alleen om te kopen maar  krijgen ook suggesties en ideeën. Dat mag nooit verdwijnen.”

 

Voorheen heette deze winkel De Plaatboef. Als muziekliefhebber was het voor Frank heel belangrijk om de charmes van die winkel te bewaren en te verwerken in zijn eigen winkel: “Iedere Velvet Music winkel heeft zo zijn eigen insteek. Wij verkopen bijvoorbeeld als een van de weinige Velvet Music winkels tweedehands muziek omdat De Plaatboef dit voorheen ook deed. Het zou zonde zijn om dat dan niet te bewaren. Ook proberen we alle nieuwe releases, zowel Nederlandse als buitenlandse, goed bij te houden zodat we deze ook kunnen leveren in de winkel. De klant is koning, we doen er alles aan om aan de wensen te beantwoorden.”

 

Frank probeert het zo gezellig mogelijk te maken. Er staat een Nespresso apparaat en er wordt er veel tijd en aandacht besteed om ervoor te zorgen dat de klant vindt waar hij of zij naar op zoek is. Als eigenaar van een kleine zaak moet de dedicatie dan wel heel groot zijn. “Ik werk zes dagen in de week. Het kost heel veel tijd en werk om de zaak in leven te houden, maar uiteindelijk gaat het om de klant die blij de deur uit gaat.”

 

Frank blikt met enige nostalgie terug op de gouden tijden van de jaren ’70 en ’80: “Vroeger toen ik een plaat kocht, kreeg ik kippevel en draaide ik de plaat grijs.. Nu met dat downloaden kan ik mij niet voorstellen dat het kippevel er nog is.” Hoewel het steeds makkelijker wordt om muziek via het internet te kopen en jongeren ongetwijfeld niet meer tot de grootste doelgroep van de winkel behoren, zal de muziekliefhebber altijd blijven bestaan. Liefde voor muziek is volgens Frank iets waar mensen mee worden opgevoed. Muziek zal nooit verdwijnen en daarom zullen muziekliefhebbers ook nooit verdwijnen.